Youth Correctional Centers’ social climate – diagnosis and development perspective

Authors

  • Anna Karłyk-Ćwik Dolnośląska Szkoła Wyższa we Wrocławiu

Keywords:

the social climate, Youth Correctional (Educational) Facilities, the effectiveness of rehabilitation

Abstract

The article includes a presentation of the results of the empirical research, whose purpose was to diagnose the social climate of correctional institutions for juvenile. The research sample (testing by the Scale of the Social Climate by Moos) was a group of 412 students and 153 teachers from thirteen Youth Correctional (Educational) Facilities.Asurvey revealed that the social climate of Youth Educational Centers is most similar to the type “caring-tutorial”, which is rather positive. The results allowed to formulate the directions for the process of creating more constructive social climate of correctional institutions.

Downloads

References

Adrjan B. (2008), Klimat szkoły [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 2, T. Pilch (red.), Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

Bratnicki M., Wyciślak M. (1980), Klimat organizacyjny: pojęcie, mierzenie, badania i diagnoza, „Prakseologia”, nr 4(76).

Goffman E. (2006), Charakterystyka instytucji totalnych [w:] Współczesne teorie socjologiczne, A. Jasińska-Kania, L.M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski (red.), Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Gurycka A. (1997), O sztuce wychowania dla wychowawców i nauczycieli, CDN, Warszawa.

Karłyk-Ćwik A. (2009), Kompetencje zawodowe pedagogów w pracy z nieletnimi agresorami, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń.

Karłyk-Ćwik A. (2012), Pedagog resocjalizacyjny – osobowe i profesjonalne aspekty roli w świadomości studentów resocjalizacji, „Niepełnosprawność. Półrocznik Naukowy”, nr 8.

Karłyk-Ćwik A. (2015), Humor w pracy pedagoga resocjalizacyjnego, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, nr 18.

Karłyk-Ćwik A. (2016), Style humoru wychowanków i wychowawców a klimat społeczny placówek resocjalizacyjnych dla nieletnich, „Resocjalizacja Polska”, nr 12.

Karłyk-Ćwik A. (2016), Humor styles in socially maladjusted girls and boys: a resilience perspective, „CBU International Conference Proceedings”, nr 4.

Konopczyński M. (2006), Teoretyczne podstawy metodyki kulturotechnicznych oddziaływań resocjalizacyjnych wobec nieletnich. Zarys koncepcji twórczej resocjalizacji, PWN, Warszawa.

Konopczyński M. (2009), Metody twórczej resocjalizacji, PWN, Pedagogium, Warszawa.

Kulesza M. (2011), Klimat szkoły a zachowania agresywne i przemocowe uczniów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Moos R.H. (1974/1987), Correctional Institutions Environment Scale. Sampler Set. CA: Mind Garden Inc., Menlo Park.

Moos R.H. (1975), Evaluating Correctional and Community Settings, John Wiley&Sons Inc., New York, London, Sydney, Toronto.

Moos R.H. (1994/2003), The Social Climate Scales: A User’s Guide, CA: Mind Garden Inc., Menlo Park.

Pospiszyl K. (1998), Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

Pytka L. (1984), Klimat społeczny instytucjonalnych środowisk wychowawczych, „Studia Pedagogiczne”, t. XLVI.

Pytka L. (2008), Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wydawnictwo APS, Warszawa.

Siemionow J. (2009), Efektywność oddziaływań instytucji resocjalizacyjnych a nowe trendy w resocjalizacji [w:] Współczesne kierunki zmian w teorii i praktyce resocjalizacyjnej, K. Konopczyński, W. Ambrozik (red.), Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa.

Skuza A. (2012), Klimat społeczny polskiego zakładu poprawczego (pedagogiczna analiza czynników kreujących), „Resocjalizacja Polska”, nr 3.

Sobczak S. (2007), Klimat społeczny instytucji resocjalizujących. „Pedagogika Społeczna”, nr 3.

Staniaszek M. (2016), Postrzeganie młodzieżowych ośrodków wychowawczych przez ich wychowanków w kontekście klimatu społecznego [w:] Resocjalizacja – czarno na białym. Konteksty niedostosowania społecznego i ich praktyczne odniesienia, A. Karłyk-Ćwik, D. Rybczyńska-Abdel Kawy (red.), Wydawnictwo Akapit, Toruń.

Sullivan C.E., Grant M.Q. (1957), The Development of Interpersonal Maturity: Applications to Delinquency, „Psychiatry”, nr 20.

Węgliński A. (2000), Mikrosystemy wychowawcze w resocjalizacji nieletnich. Analiza pedagogiczna, UMCS, Lublin.

Wysocka E. (2008), Diagnoza w resocjalizacji, PWN, Warszawa.

Zalewski G. (2004), Klimat społeczny instytucji resocjalizacyjnych a poziom psychotyzmu u wychowanków, Wydawnictwo Leda, Białystok.

Published

2017-12-18

How to Cite

Karłyk-Ćwik, A. (2017). Youth Correctional Centers’ social climate – diagnosis and development perspective. Disability , (28), 192–208. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/9216