Opinie przyszłych pedagogów specjalnych oraz nauczycieli kształcenia integracyjnego na temat praktycznego przygotowania do zawodu

Autor

  • Hewilia Hetmańczyk Uniwersytet Śląski w Katowicach

Słowa kluczowe:

praktyki pedagogiczne, student, pedagog specjalny, nauczyciel kształcenia integracyjnego

Abstrakt

Niniejszy artykuł został poświęcony rozważaniom na temat praktycznego przygotowania do zawodu studentów kierunku pedagogika specjalna. Autorka przytacza kwestie dotyczące regulacji prawnych oraz organizacyjnych, a także podkreśla funkcje praktyki, będącej integralną częścią  studiów, przygotowującej do przyszłej pracy oraz stwarzającej szansę zdobycia doświadczeń zawodowych. W części badawczej prezentuje wyniki badań ankietowych, które wyraźnie wskazują na fakt, iż praktyki pedagogiczne, realizowane we wszystkich rodzajach placówek specjalnych, są wysoko ocenione przez studentów.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bartkowiak M., Barańska M. (2012), Praktyki jako istotna forma przygotowania zawodowego absolwentów w kontekście przemian rynku pracy [w:] Przygotowanie zawodowe młodych pedagogów, A. Dudak, K. Klimkowska, A. Różański (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Bąbka J. (2001), Kompetencje nauczycieli zajmujących się edukacją integracyjną, „Wychowanie w Przedszkolu”, nr 4.

Kaczorek-Witterstejn E. (2013), Praktyki pedagogiczne – potrzebne czy nie?, „Wychowanie w Przedszkolu”, nr 4.

Kobylarek A., Zakowicz I. (2011), Polski uniwersytet wobec wymagań rynku pracy, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 2.

Kościółek M., Piróg D. (2006), Założenia teoretyczne i model empiryczny praktyk pedagogicznych realizowanych w Akademii Pedagogicznej im. KEN w Krakowie [w:] Praktyki pedagogiczne w systemie kształcenia nauczycieli, B. Walkiewicz (red.), Wydawnictwo CODN, Warszawa.

Krzemiński M., Moraczewska B. (red.) (2012), Praktyki pedagogiczne ważnym ogniwem w procesie kształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Teoretyczne i praktyczne aspekty kształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, t. 1, Wydawnictwo Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa we Włocławku, Włocławek.

Kwieciński Z. (2000), Tropy – ślady – próby. Studia i szkice z pedagogii pogranicza, Wydawnictwo Edytor, Poznań–Olsztyn.

Łobacz M. (2013), Praktyki pedagogiczne ważnym ogniwem w kształtowaniu wrażliwości etycznej przyszłych nauczycieli i wychowawców [w:] Praktyki pedagogiczne i ich znaczenie w systemie kształcenia nauczycieli edukacji elementarnej, E. Miterka, E. Staropiętka-Kuna (red.), Wydawnictwo Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie, Chełm.

Miterka E., Staropiętka-Kuna E. (red.) (2013), Praktyki pedagogiczne i ich znaczenie w systemie kształcenia nauczycieli edukacji elementarnej, Wydawnictwo Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie, Chełm.

Mnich M., Kisiel M. (red.) (2014), Praktyka czyni mistrza, czyli jak unowocześnić praktyki studenckie i warsztat pracy nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Śląskiej Wyższej Szkoły Zarządzania im. gen. Jerzego Ziętka w Katowicach, Katowice.

Moraczewska B. (2012), Praktyki pedagogiczne jako ważne ogniwo kształcenia nauczycieli w ujęciu historycznym [w:] Praktyki pedagogiczne ważnym ogniwem w procesie kształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Teoretyczne i praktyczne aspekty kształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, t. 1, M. Krzemiński, B. Oraczewska (red.), Wydawnictwo Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa we Włocławku, Włocławek.

Pańczyk J. (1998), Kształcenie pedagogów specjalnych [w:] Pedagogika specjalna, W. Dykcik (red.), Wydawnictwo UAM, Poznań.

Pułka J. (2012), Praktyki pedagogiczne – pomost między teorią a praktyką w kształceniu nauczycieli [w:] Konteksty wychowania i edukacji a kształcenie nauczycieli w rzeczywistości ponowoczesnej, J. Aksman, J. Pułka (red.), Wydawnictwo Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Kraków.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2012 r. Nr 0, poz. 131), www.isap.sejm.gov.pl [dostęp: 02.05.2016].

Szkolak A. (2014), Kompendium kandydata na nauczyciela wczesnej edukacji, Wydawnictwo Attyka, Kraków.

Śliwerski B. (2010), Myśleć jak pedagog, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.

Wenta K. (2013), Efektywność i efekty praktyk pedagogicznych [w:] Efektywność i efekty praktyki pedagogicznej, J. Grzesiak (red.), Wydawnictwo Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Koninie, Konin.

Pobrania

Opublikowane

2017-09-25

Jak cytować

Hetmańczyk, H. (2017). Opinie przyszłych pedagogów specjalnych oraz nauczycieli kształcenia integracyjnego na temat praktycznego przygotowania do zawodu. Niepełnosprawność- Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, (27), 197–209. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/9238