Practical training of special educators and integrative education teachers
Keywords:
teaching practice, student, special needs teacher, teacher education for inclusionAbstract
This article is a reflection on practical training of students of special education. The author presents and discusses the chosen legislation and organizational acts and indicates the basic functions of practical training. Being an integral part of studying, practical training makes students either prepare for future work or creates an opportunity to gain professional experience. The article presents the results of the survey among students of special education; it clearly points out that respondents highly appreciate practical training in all kinds of special institutions.
Downloads
References
Bartkowiak M., Barańska M. (2012), Praktyki jako istotna forma przygotowania zawodowego absolwentów w kontekście przemian rynku pracy [w:] Przygotowanie zawodowe młodych pedagogów, A. Dudak, K. Klimkowska, A. Różański (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Bąbka J. (2001), Kompetencje nauczycieli zajmujących się edukacją integracyjną, „Wychowanie w Przedszkolu”, nr 4.
Kaczorek-Witterstejn E. (2013), Praktyki pedagogiczne – potrzebne czy nie?, „Wychowanie w Przedszkolu”, nr 4.
Kobylarek A., Zakowicz I. (2011), Polski uniwersytet wobec wymagań rynku pracy, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 2.
Kościółek M., Piróg D. (2006), Założenia teoretyczne i model empiryczny praktyk pedagogicznych realizowanych w Akademii Pedagogicznej im. KEN w Krakowie [w:] Praktyki pedagogiczne w systemie kształcenia nauczycieli, B. Walkiewicz (red.), Wydawnictwo CODN, Warszawa.
Krzemiński M., Moraczewska B. (red.) (2012), Praktyki pedagogiczne ważnym ogniwem w procesie kształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Teoretyczne i praktyczne aspekty kształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, t. 1, Wydawnictwo Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa we Włocławku, Włocławek.
Kwieciński Z. (2000), Tropy – ślady – próby. Studia i szkice z pedagogii pogranicza, Wydawnictwo Edytor, Poznań–Olsztyn.
Łobacz M. (2013), Praktyki pedagogiczne ważnym ogniwem w kształtowaniu wrażliwości etycznej przyszłych nauczycieli i wychowawców [w:] Praktyki pedagogiczne i ich znaczenie w systemie kształcenia nauczycieli edukacji elementarnej, E. Miterka, E. Staropiętka-Kuna (red.), Wydawnictwo Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie, Chełm.
Miterka E., Staropiętka-Kuna E. (red.) (2013), Praktyki pedagogiczne i ich znaczenie w systemie kształcenia nauczycieli edukacji elementarnej, Wydawnictwo Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie, Chełm.
Mnich M., Kisiel M. (red.) (2014), Praktyka czyni mistrza, czyli jak unowocześnić praktyki studenckie i warsztat pracy nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Śląskiej Wyższej Szkoły Zarządzania im. gen. Jerzego Ziętka w Katowicach, Katowice.
Moraczewska B. (2012), Praktyki pedagogiczne jako ważne ogniwo kształcenia nauczycieli w ujęciu historycznym [w:] Praktyki pedagogiczne ważnym ogniwem w procesie kształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Teoretyczne i praktyczne aspekty kształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, t. 1, M. Krzemiński, B. Oraczewska (red.), Wydawnictwo Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa we Włocławku, Włocławek.
Pańczyk J. (1998), Kształcenie pedagogów specjalnych [w:] Pedagogika specjalna, W. Dykcik (red.), Wydawnictwo UAM, Poznań.
Pułka J. (2012), Praktyki pedagogiczne – pomost między teorią a praktyką w kształceniu nauczycieli [w:] Konteksty wychowania i edukacji a kształcenie nauczycieli w rzeczywistości ponowoczesnej, J. Aksman, J. Pułka (red.), Wydawnictwo Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Kraków.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2012 r. Nr 0, poz. 131), www.isap.sejm.gov.pl [dostęp: 02.05.2016].
Szkolak A. (2014), Kompendium kandydata na nauczyciela wczesnej edukacji, Wydawnictwo Attyka, Kraków.
Śliwerski B. (2010), Myśleć jak pedagog, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.
Wenta K. (2013), Efektywność i efekty praktyk pedagogicznych [w:] Efektywność i efekty praktyki pedagogicznej, J. Grzesiak (red.), Wydawnictwo Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Koninie, Konin.