Tożsamość studentów z kręgu kultury ponowoczesnej
Słowa kluczowe:
tożsamość, ponowoczesność, studenci, rozwój, czynniki ryzyka, globalizacja, społeczeństwo informacyjneAbstrakt
W prezentowanym artykule przedstawiono próbę konstruowania tożsamości młodzieży akademickiej urodzonej w latach 90. XX wieku. Jest to młodzież z kręgu społeczeństwa ponowoczesnego. W erze tej wszystko jest płynne, przemijające, pozbawione zobowiązań, za to pełne możliwości ucieczki z niesprzyjającego otoczenia. Model tożsamości tej młodzieży, dziś 19–24-latków, oscyluje pomiędzy moralnością moratoryjną a rozproszoną. Różnica między tymi dwoma modelami polega na tym, że w modelu moratoryjnym życie jest nieustannym wyborem, lecz wybór ten zostaje dokonany z wewnętrznych, „alternatywnych orientacji”, zaś w tożsamości rozproszonej jednostka nie posiada zestawu wewnętrznych orientacji, punkty zaczepienia odnajduje na zewnątrz. Można więc powiedzieć, że tożsamość ponowoczesna młodzieży (studentów) bardzo często jest rozproszona, niespójna wewnętrznie, przypomina porozrzucane puzzle. Warto pamiętać, że „czynniki ryzyka rozwoju tożsamości związane są z działaniami osób znaczących dla jednostki w każdym kolejnym okresie dzieciństwa i dorastania” [Brzezińska 2006, s. 1].
Downloads
Bibliografia
Bauman Z. (2008), Zindywidualizowane społeczeństwo, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.
Bauman Z. (2000), Ponowoczesność jako źródło cierpień, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.
Bauman Z. (2006), Płynna nowoczesność, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Bauman Z. (2007), Płynne czasy, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.
Beck U. (2004), Społeczeństwa ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe Scholar,Warszawa.
Berger P.L. Luckmann T. (1983), Społeczne tworzenie rzeczywistości, PIW, Warszawa.
Bokszański Z. (1989), Tożsamość-interakcja-grupa. Tożsamość jednostki w perspektywie socjologicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Bokszański Z. (2000), Tożsamości zbiorowe, PWN, Warszawa.
Boguszewski R. (2009), Moralność Polaków po dwudziestu latach przemian, CBOS, Warszawa.
Bourdieu P. (2005), Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Brzezińska A. (2006), Dzieciństwo i dorastanie: korzenie tożsamości osobistej i społecznej [w:] Edukacja regionalna, A.W. Brzezińska, A. Hulewska, J. Słomska (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 47–77.
Cybal-Michalska A. (2006), Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata. Studium socjopedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Elias N. (2008), Społeczeństwo jednostek, PWN, Warszawa.
Erikson E. (2004), Tożsamość a cykl życia, Zysk i S-ka, Poznań.
Jarymowicz M., Szutrowa T. (1980), Poczucie własnej tożsamości-źródła, funkcje regulacyjne [w:] Osobowość a społeczne zachowanie się ludzi, J. Reykowski (red.), Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Kłoskowska A. (1996), Kultury narodowe u korzeni, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Kołakowski L. (1995), O tożsamości zbiorowej [w:] Tożsamość w czasach zmiany, K. Michalski (red.), Znak, Kraków.
Melosik Z. (2014), Kultura popularna jako czynnik socjalizacji [w:] Pedagogika, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Melosik Z., Szkudlarek T. (2010), Kultura, tożsamość i edukacja – migotanie znaczeń, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, wyd. 3, Kraków.
Papież J. (2009), Eksplozja i kryzys szkolnictwa wyższego w Polsce po 1989 roku [w:] Wychowanie w społeczeństwie permanentnego kryzysu, R. Borowicz, Z. Kwieciński (red.), Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Piątkowska. M. (2016), W nogi, to idzie młodość, „Gazeta Wyborcza”, 7–8 maja, s. 31.
Staśkiewicz T., Pokolenie Z – 13 faktów, które pomogą nam ich zrozumieć, http://hrstandard.pl/2015/01/21/pokolenie-z-13-faktow-ktore-pomoga-nam-ich-zrozumiec/.
Wożniak-Krakowian A., Tarnopolski A. (2003), Anomia i człowiek postmodernizmu, Wydawnictwo WSP, Częstochowa.