The identity of students from the circle of postmodern culture

Authors

  • Jan Papież University of Gdansk

Keywords:

identity, postmodernism, students, development, risk factors, globalization, information society

Abstract

The article is an attempt to construct the identity of the academic youth born in the 90s of the 20th – century. It is the youth from the postmodern circle. In the postmodern circle–everything is smooth, fading, deprived of obligations, but with a full possibility of escape from an adverse environment. The model of the identity of this youth – 19–24 years old, oscillates between the moratory morality and the one that is dispersed. The difference between this two models is based on the fact that in the moratory model, life is a constant choice, however this choice is performer from the intrinsic “alternative orientations” and in the dispersed identity the unit does not have a set of intrinsic orientations, it finds the foot holds outside. It can be said that the youth’s postmodern identity (or the students’ identity) very often is dispersed, intrinsically incoherent, reminding disarranged puzzles. It is worth remembering, that “the risk factors of the development of a personality, are connected with the peoples’ actions being significant for the unit in every next period of their childhood and progress of growing up” [Brzezinska 2006, s. 1].

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bauman Z. (2008), Zindywidualizowane społeczeństwo, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.

Bauman Z. (2000), Ponowoczesność jako źródło cierpień, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.

Bauman Z. (2006), Płynna nowoczesność, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Bauman Z. (2007), Płynne czasy, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.

Beck U. (2004), Społeczeństwa ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe Scholar,Warszawa.

Berger P.L. Luckmann T. (1983), Społeczne tworzenie rzeczywistości, PIW, Warszawa.

Bokszański Z. (1989), Tożsamość-interakcja-grupa. Tożsamość jednostki w perspektywie socjologicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Bokszański Z. (2000), Tożsamości zbiorowe, PWN, Warszawa.

Boguszewski R. (2009), Moralność Polaków po dwudziestu latach przemian, CBOS, Warszawa.

Bourdieu P. (2005), Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Brzezińska A. (2006), Dzieciństwo i dorastanie: korzenie tożsamości osobistej i społecznej [w:] Edukacja regionalna, A.W. Brzezińska, A. Hulewska, J. Słomska (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 47–77.

Cybal-Michalska A. (2006), Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata. Studium socjopedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Elias N. (2008), Społeczeństwo jednostek, PWN, Warszawa.

Erikson E. (2004), Tożsamość a cykl życia, Zysk i S-ka, Poznań.

Jarymowicz M., Szutrowa T. (1980), Poczucie własnej tożsamości-źródła, funkcje regulacyjne [w:] Osobowość a społeczne zachowanie się ludzi, J. Reykowski (red.), Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Kłoskowska A. (1996), Kultury narodowe u korzeni, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kołakowski L. (1995), O tożsamości zbiorowej [w:] Tożsamość w czasach zmiany, K. Michalski (red.), Znak, Kraków.

Melosik Z. (2014), Kultura popularna jako czynnik socjalizacji [w:] Pedagogika, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Melosik Z., Szkudlarek T. (2010), Kultura, tożsamość i edukacja – migotanie znaczeń, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, wyd. 3, Kraków.

Papież J. (2009), Eksplozja i kryzys szkolnictwa wyższego w Polsce po 1989 roku [w:] Wychowanie w społeczeństwie permanentnego kryzysu, R. Borowicz, Z. Kwieciński (red.), Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Piątkowska. M. (2016), W nogi, to idzie młodość, „Gazeta Wyborcza”, 7–8 maja, s. 31.

Staśkiewicz T., Pokolenie Z – 13 faktów, które pomogą nam ich zrozumieć, http://hrstandard.pl/2015/01/21/pokolenie-z-13-faktow-ktore-pomoga-nam-ich-zrozumiec/.

Wożniak-Krakowian A., Tarnopolski A. (2003), Anomia i człowiek postmodernizmu, Wydawnictwo WSP, Częstochowa.

Published

2017-09-25

How to Cite

Papież, J. (2017). The identity of students from the circle of postmodern culture. Disability , (27), 222–231. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/9240