Motywacja do aktywności i społecznego uczestnictwa młodych osób z ograniczeniami sprawności
Słowa kluczowe:
zmiana, motywacja do aktywności i uczestnictwa, młode osoby z niepełnosprawnościąAbstrakt
Celem niniejszego artykułu jest ukazanie oraz dyskusja nad zmianami jakie dokonują się w podmiotach/jednostkach znajdujących się w kręgu zainteresowań pedagogiki specjalnej, a konkretnie w grupie młodych osób z niepełnosprawnością. W artykule podjęto próbę wskazania przemian zachodzących w świadomości wymienionej grupy, które bezpośrednio oddziałują na ich zdolność/kompetencje do definiowania oraz pokonywania barier i wyzwań, z jakimi zwykle borykają się młode osoby z niepełnosprawnością. Doniosłą rolę odgrywa tu także motywacja do edukacji i zatrudnienia, a także różnorodność podejmowanych działań oraz uczestnictwo w życiu społecznym.
Downloads
Bibliografia
Barłóg K. (2016), Kapitał społeczny a problemy, kompetencje i cele życiowe młodzieży z ograniczeniami sprawności [w:] M. Marmola, A. Wańczyk-Welc, Kompetencje życiowe młodych dorosłych, Rzeszów.
Barłóg K. (2016a), Life Goals and Sense of Meaning or Meaninglessness of Lifein Young People, „International Journal of Psycho-Educational Sciences” vol. 5, issue 2, September.
Benedyktyńska S., Rycielski P. (2010), Kim jestem? Przeciwdziałanie stereotypizacji i stygmatyzacji osób z ograniczeniami sprawności, Warszawa.
Bloemers W. (2004), Europejski wymiar społecznego włączania: nowe aspekty i perspektywy integracji społecznej osób niepełnosprawnych [w:] W. Dykcik. A. Twardowski, Wspomaganie rozwoju i rehabilitacja dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń, Poznań.
Borawski D. ( 2016), Dylematy tożsamościowe wczesnej dorosłości z perspektywy dialogowej [w:] M. Marmola, A. Wańczyk-Welc, Kompetencje życiowe młodych dorosłych, Rzeszów.
Brzezińska A.I. (2007), Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa.
Dykcik W. (2010),Tendencje rozwoju pedagogiki specjalnej. Osiągnięcia naukowe i praktyka (z perspektywy 50-lecia pracy pedagogicznej z osobami z niepełnosprawnością, Poznań.
Egan G. (2002), Kompetentne pomaganie, Poznań.
Kirenko J. (1995),Niektóre uwarunkowania psychospołecznego funkcjonowania osób z uszkodzeniem rdzenia kręgowego, Lublin.
Klinkosz W. (2016), Relacje interpersonalne i motywacja osiągnięć studentów różnych kierunków studiów [w:] M. Marmola, A. Wańczyk-Welc, Kompetencje życiowe młodych dorosłych, Rzeszów.
Kowalik S. (2008), Motywacja do rehabilitacji osób w podeszłym wieku, „Forum. Kwartalnik Pedagogiczno-Terapeutyczny”, nr 1–2.
Krause A. (2016), Dorosłość w niepełnosprawności intelektualnej, „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej”, nr 24.
Krause A. (2011, Wstęp, „Niepełnosprawność. Perspektywy i drogi rozwoju pedagogiki specjalnej”, nr 5.
Majewicz P. (2016), Wybrane aspekty psychospołecznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością ruchową w okresie wczesnej dorosłości [w:] M. Marmola, A. Wańczyk-Welc, Kompetencje życiowe młodych dorosłych, Rzeszów.
Piotrowski K.(2010), Wkraczanie w dorosłość. Tożsamość i poczucie dorosłości młodych osób z ograniczeniami sprawności, Warszawa.
Rosińska A. ( 2008), Znaczenie edukacji w procesie budowania gotowości do zmiany [w:] J. Hoffman, Znaczenie edukacji w procesie readaptacji osób wykluczonych w kontekście doświadczeń projektu KPU–NSD, Poznań.
Struci-Peregończyk M. (2016), Młode osoby niepełnosprawne. Aspiracje zawodowe a rzeczywistość [w:] M. Marmola, A. Wańczyk-Welc, Kompetencje życiowe młodych dorosłych, Rzeszów.
Wiliński M. (2010), Modelowe strategie pomocy osobom z ograniczeniami sprawności: medykalizacja, usprawnianie – włączanie [w:] A.I. Brzezińska, R. Kaczan, K. Smoczyńska, Diagnoza potrzeb i modele pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności, Warszawa.
Wyczesany J. (2015), Przeszłość a dzień dzisiejszy pedagogiki specjalnej [w:] K. Barłóg, Wsparcie wczesnorozwojowe dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych, Rzeszów.