Motivation for activity and social participation of young people with disabilities

Authors

  • Krystyna Barłóg University of Rzeszow

Keywords:

change, motivation for activity and participation, young people with disabilities

Abstract

The idea of the presented text is to show and discuss changes undergoing in individuals of special pedagogy, particularly in young people with disabilities. The article attempts to point out changes of consciousness, directly affecting the ability/competence to defining and overcoming the challenges and barriers, young people with disabilities usually face. It also includes the significance of their motivation for education and employment, as well as variety of undertaken activities and participation in social life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barłóg K. (2016), Kapitał społeczny a problemy, kompetencje i cele życiowe młodzieży z ograniczeniami sprawności [w:] M. Marmola, A. Wańczyk-Welc, Kompetencje życiowe młodych dorosłych, Rzeszów.

Barłóg K. (2016a), Life Goals and Sense of Meaning or Meaninglessness of Lifein Young People, „International Journal of Psycho-Educational Sciences” vol. 5, issue 2, September.

Benedyktyńska S., Rycielski P. (2010), Kim jestem? Przeciwdziałanie stereotypizacji i stygmatyzacji osób z ograniczeniami sprawności, Warszawa.

Bloemers W. (2004), Europejski wymiar społecznego włączania: nowe aspekty i perspektywy integracji społecznej osób niepełnosprawnych [w:] W. Dykcik. A. Twardowski, Wspomaganie rozwoju i rehabilitacja dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń, Poznań.

Borawski D. ( 2016), Dylematy tożsamościowe wczesnej dorosłości z perspektywy dialogowej [w:] M. Marmola, A. Wańczyk-Welc, Kompetencje życiowe młodych dorosłych, Rzeszów.

Brzezińska A.I. (2007), Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa.

Dykcik W. (2010),Tendencje rozwoju pedagogiki specjalnej. Osiągnięcia naukowe i praktyka (z perspektywy 50-lecia pracy pedagogicznej z osobami z niepełnosprawnością, Poznań.

Egan G. (2002), Kompetentne pomaganie, Poznań.

Kirenko J. (1995),Niektóre uwarunkowania psychospołecznego funkcjonowania osób z uszkodzeniem rdzenia kręgowego, Lublin.

Klinkosz W. (2016), Relacje interpersonalne i motywacja osiągnięć studentów różnych kierunków studiów [w:] M. Marmola, A. Wańczyk-Welc, Kompetencje życiowe młodych dorosłych, Rzeszów.

Kowalik S. (2008), Motywacja do rehabilitacji osób w podeszłym wieku, „Forum. Kwartalnik Pedagogiczno-Terapeutyczny”, nr 1–2.

Krause A. (2016), Dorosłość w niepełnosprawności intelektualnej, „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej”, nr 24.

Krause A. (2011, Wstęp, „Niepełnosprawność. Perspektywy i drogi rozwoju pedagogiki specjalnej”, nr 5.

Majewicz P. (2016), Wybrane aspekty psychospołecznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością ruchową w okresie wczesnej dorosłości [w:] M. Marmola, A. Wańczyk-Welc, Kompetencje życiowe młodych dorosłych, Rzeszów.

Piotrowski K.(2010), Wkraczanie w dorosłość. Tożsamość i poczucie dorosłości młodych osób z ograniczeniami sprawności, Warszawa.

Rosińska A. ( 2008), Znaczenie edukacji w procesie budowania gotowości do zmiany [w:] J. Hoffman, Znaczenie edukacji w procesie readaptacji osób wykluczonych w kontekście doświadczeń projektu KPU–NSD, Poznań.

Struci-Peregończyk M. (2016), Młode osoby niepełnosprawne. Aspiracje zawodowe a rzeczywistość [w:] M. Marmola, A. Wańczyk-Welc, Kompetencje życiowe młodych dorosłych, Rzeszów.

Wiliński M. (2010), Modelowe strategie pomocy osobom z ograniczeniami sprawności: medykalizacja, usprawnianie – włączanie [w:] A.I. Brzezińska, R. Kaczan, K. Smoczyńska, Diagnoza potrzeb i modele pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności, Warszawa.

Wyczesany J. (2015), Przeszłość a dzień dzisiejszy pedagogiki specjalnej [w:] K. Barłóg, Wsparcie wczesnorozwojowe dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych, Rzeszów.

Published

2017-06-20

How to Cite

Barłóg, K. (2017). Motivation for activity and social participation of young people with disabilities. Disability - Discourses of Special Education, (26), 15–28. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/9244