Digitally proficient senior. About the use of modern technologies by seniors with disabilities from the perspective of qualitative research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26881/ndps.2023.49.12

Keywords:

senior, digital reality, communication

Abstract

The significant extension of human life in the 21st century causes an increase in the number of seniors in all highly developed countries. In Poland, according to data published by the Central Statistical Office, the number of seniors at the end of 2021 reached 9.7 million people, recording an increase of 0.2% compared to the previous year (Kamińska-Gawryluk 2022: 10). According to Central Statistical Office forecasts, in 2050 the number of elderly people in Poland will exceed 30% of the population (Bakalarczyk, Kotecki 2023: 16). After retiring from work, a modern senior does not always have good pension and social security, but in addition to possible material or health deficiencies, seniors' lives often involve problems resulting from the changes in the modern world. We live in an era of progressive digitization of all spheres of human life. The domination of information and communication technologies has various consequences for the functioning of older people, as evidenced by the analysis of available literature on the subject (Garwol, Stebila 2021: 94– 110). Due to the scale of the phenomenon, interest in the quality of life of today's seniors in the changing digital world is one of the most important social and scientific areas. The aim of the article is to analyze the functioning of seniors, especially seniors with disabilities, in the modern digital reality. The authors leading the project also hope to identify areas that require educational intervention.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bakalarczyk R., Kotecki L. (2023), Seniorzy niewidzialni obecni? Starzejące się społeczeństwo – prognozy, wyzwania, możliwości, Caritas Polska, Warszawa.

Cyrklaff M. (2016), Wykluczenie cyfrowe osób w wieku 50+. Sygnalizacja problemu [w:] W. Gierańczyk (red.), Starzenie się ludności jako wyzwanie XXI wieku. Ujęcie interdyscyplinarne, Wyższa Szkoła Bankowa w Toruniu.

Dampc M.G. (2018), Seniorzy w cyfrowym świecie [w:] M. Halicka, J. Szymanowska, K. Winiecka (red.), Starość i starzenie się w ujęciu interdyscyplinarnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, 73–83.

Finogenow M. (2013), Rozwój w okresie późnej dorosłości – szanse i zagrożenia, Acta Universitatis Lodzienzis, Folia Oeconomica, 297: 93–104.

Garwol K, Stebila J. (2021), Seniorzy „niewykluczeni” cyfrowo, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 66 (2): 94-110.

Gutowska A. (2015), (Nie)pełnosprawna starość – przyczyny, uwarunkowania, wsparcie, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 8.

Halicka M., Halicki J. (2017), Starzenie się i starość w praktyce edukacyjnej – wybrane aspekty, Pedagogika Społeczna, 2(64).

Jasiewicz J. (2015), Ramowy katalog kompetencji cyfrowych, Centrum Cyfrowe Projekt: Polska, Warszawa.

Kamińska-Gawryluk E. (red.) (2022), Sytuacja osób starszych w Polsce w 2021 roku, Główny Urząd Statystyczny, Urząd Statystyczny w Białymstoku.

Kampania społeczna „Seniorze-spotkajmy się w sieci”, https://www.gov.pl/web/seniorze-spot kajmy-sie-w-sieci [dostęp: 20.04.2023].

Klauze M. (2022), Smartfon dla seniorki i seniora. Poznański przewodnik cyfrowy, Centrum Inicjatyw Senioralnych w Poznaniu.

Leśniak G. (2023), Rośnie liczba pracujących emerytów, o ile zdrowie pozwala, https://www. prawo.pl/kadry/ilu-emerytow-zyje-tylko-z-emerytury-a-ilu-pracuje,519890.html [dostęp: 18.02.2023].

Marcinkowski A., Marcinkowski P. (2012), WCAG 2.0. Podręcznik dobrych praktyk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Ogonowska A. (2013), Współczesna edukacja medialna: teoria i rzeczywistość, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.

Orłowska M., Błeszyńska K. (2020), Edukacja a kompetencje cyfrowe seniora, Kultura – Społeczeństwo – Edukacja, 2(18).

Penkowska G. (2023), (Nie)groźne media, Pedagogika Katolicka, 33a: 105–113.

Pikuła N. (2020), Edukacja seniorów do użytkowania nowych technologii. Nowe wyzwania dla polityki społecznej, Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 4: 177–188.

Szewczyk A. (2017), Seniorzy i osoby niepełnosprawne w społeczeństwie informacyjnym. Udogodnienia programowe i sprzętowe, Studia Informatica Pomerania, 4(46): 87–109.

Published

2023-09-15

How to Cite

Penkowska, G., & Wójcik, W. (2023). Digitally proficient senior. About the use of modern technologies by seniors with disabilities from the perspective of qualitative research. Disability , (49), 188–203. https://doi.org/10.26881/ndps.2023.49.12

Issue

Section

Artykuły