Success in life in the opinions of academic young people with disabilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26881/ndps.2023.50.06

Keywords:

disability, life success, success, youth, students

Abstract

The aim of the article is to popularize the topic of life success in the context of its perception by the surveyed students with disabilities. In publications on various aspects of the functioning of this social group, there is a visible deficit of such research and the lack of systematic research. This currently results in the still dominant theoretical model of considerations, the analysis and synthesis of what we potentially predict as probable (and sometimes, unfortunately, sometimes only far presumptive), rather than referring to specific data from empirical sources, which should constitute, to a large extent, the basis for forecasts, polemics or discussions.

The content of the article has theoretical values related to, for example, explanations of how important it is for every person to be successful and the reference to basic terminological findings, but it also contains - important from the point of view of practitioner’s analysis - the results of own research along with their own interpretation. The data obtained in this way make it possible to learn about broader areas: how success in life is understood, which factors favor its achievement, and which factors can be classified as hindering its achievement. Constant, although even as in this case, rather fragmentary diagnosis of the current state of determinants of life success of academic youth with disabilities is important in times of constantly occurring changes and crises.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bańko M. (red.), (2005), Wielki słownik wyrazów obcych, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Barłóg K. (2017), Motywacja do aktywności i społecznego uczestnictwa młodych osób z ograniczeniami sprawności, Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 26: 15–28.

Bełza-Gajdzica M. (2019), Osoby pełno- versus niepełnosprawne – infrahumanizowanie studentów z niepełnosprawnością (studium przypadku), Kultura – Społeczeństwo – Edukacja, 2: 73–86.

Cytowska B. (2016), Przegląd badań empirycznych nad inkluzją w edukacji, Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych, 22(1): 189–213.

Cytowska B. (2021), Rodzina i najbliższe otoczenie osoby z niepełnosprawnością w procesie wsparcia [w:] M. Zakrzewska, M. Bałtowskia-Jucha (red.), Perspektywa niezależnego życia osoby z niepełnosprawnością. Poradnik dla kadry merytorycznej (s. 27–40), Polska Federacja Zatrudnienia Wspomaganego.

Domagała-Zyśk E. (2023), Dostępna edukacja akademicka, Wydawnictwo KUL.

Drabarz A. (red.) (2020), Aksjologiczne i prawne aspekty niepełnosprawności, Wydawnictwo Temida 2.

Gajdzica Z. (2014), Kategorie sukcesów w opiniach nauczycieli klas integracyjnych jako przyczynek do poszukiwania koncepcji edukacji integracyjnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Giermanowska E., Kumaniecka-Wiśniewska A., Racław M., Zakrzewska-Manterys E. (2015), Niedokończona emancypacja. Wejście niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych na rynek pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Głodkowska, J. (2018), Aksjologiczne filary współczesnej pedagogiki specjalnej. Nie pytamy tylko dokąd idziemy? – pytamy, jak wartościom nadać kształt rzeczywisty [w:] J. Głodkowska, K. Sipowicz, I. Patejuk-Mazurek (red.), Teraźniejszość i współczesność pedagogiki specjalnej w tworzeniu społeczeństwa dla wszystkich (s. 17–55), Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

Głodkowska J. (2023), Dumna droga do własnej tożsamości – nie ma kaleki jest OSOBA [w:] J. Głodkowska (red.), Duma niepełnosprawności. Interdyscyplinarne Studia nad Niepełnosprawnością w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej (s. 433–437), Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

Karłowicz J., Kryński A., Niedźwiedzki W. (1915), Słownik języka polskiego, t. 6, nakładem prenumeratorów i Kasy im. Mianowskiego w drukarni „Gazety Handlowej”.

Klajmon-Lech U. (2017), Doświadczanie niepełnosprawności jako Inności: trudy adaptacji, Edukacja Międzykulturowa, 2(7): 266–276.

Krause A. (2017), Budowanie wiedzy w pedagogice specjalnej, Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 27: 13–23.

Lejzerowicz M., Podstawka K. (2021), Rozwijanie autorstwa własnego życia studenta z niepełnosprawnością w relacjach społecznych, Niepełnosprawnośc. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 41: 148–166.

Łączek T. (2019), Determinanty sukcesu życiowego młodzieży, Wydawnictwo Adam Marszalek.

Maslow A.H. (2013), Motywacja i osobowość, PWN.

Murawska A. (2020), O sukcesie w wychowaniu. Paradoksy, napięcia, nieredukowalne sprzeczności, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 8: 17–28.

Przybylak A. (2015), Na drodze ku bytowaniu upodmiotowionemu, czyli partycypacja w odpowiedzialności, Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 1(27): 31–43.

Żółkowska T. (2020), Zaufanie. Szkice teoretyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Żółkowska T. (2023), Niepełnosprawność Po/nowoczesne rozważania, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Żuraw H. (2013), Między teorią i praktyką życia z niepełnosprawnością: mity i obszary hipokryzji w studiach nad osobami niepełnosprawnymi, Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 10: 18–41.

Akty prawne

Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności (Dz. U. z 2003 r. Nr 139, poz. 1328).

Źródła internetowe

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20210000857 [dostęp: 12.11.2023].

https://sjp.pl/oparcie [dostęp: 12.11.2023].

Published

2023-10-13

How to Cite

Łączek, T. (2023). Success in life in the opinions of academic young people with disabilities . Disability , (50), 81–98. https://doi.org/10.26881/ndps.2023.50.06

Issue

Section

Artykuły