Special educator’s experience of disability – self-reflection in the context of the biopsychosocial model of disability

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26881/ndps.2024.52.06

Keywords:

f-words for child development, disability studies, disability, biopsychosocial model of disability, autoethnography

Abstract

The article is the result of the author's experience as a young researcher interested in the functioning of people with disabilities, who is also a practitioner in special education. A third experience that influenced the writing of the text was a temporary mobility disability. More precisely a metatarsal bone fracture and associated leg immobilization. All this contributed to reflect on disability in the biopsychosocial model of disability explored by the author, both in a research and practical context. The aim of this article is to present the model and enable the reader to reflect on the understanding of disability in biopsychosocial context. This aim is to be achieved by providing an overview of changes in defining disability and presenting a self-reflection resulting from a small scale autoethnographic study in which I undertook an analysis based on introspection related to my own experience of temporary mobility disability.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barnes C., Mercer G. (2008), Niepełnosprawność, Wydawnictwo SIC!, Warszawa.

Cerniauskaite M., Quintas R., Boldt C., Raggi A., Cieza A., Bickenbach J.E., Leonardi M. (2011), Systematic literature review on ICF from 2001 to 2009: its use, implementation and operationalisation, Disability and Rehabilitation, 33: 281–309.

Cross A., Rosenbaum P., Grahovac D., Kay D., Gorter J.W. (2015), Knowledge mobilization to spread awareness od the ‘F-words’ in childhood disability: lesson from a family – researcher partnership, Child Care, Health and Development, 41(6): 957–953.

Ćwirlej-Sozańska A, Wilmowska-Pietruszyńska A. (2015), Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia – model biopsychospołeczny, Bezpieczeństwo Pracy. Nauka i Praktyka, 8: 11–13.

Ellis C. (1991), Sociological Introspection and Emotional Experience, Symbolic Interaction, 14(1): 23–50.

Głąb Z. (2020a), Badania nad społeczną historią niepełnosprawności w Polsce – kierunki, metody, wyzwania, Historyka. Studia Metodologiczne, 50: 321–349, Polska Akademia Nauk Oddział PAN w Krakowie.

Głąb Z. (2020b), Zrozumieć „innego” – socjologia wiedzy jako perspektywa badawcza dla Disability Studies [w:] G. Całek, J. Niedbalski, D. Żuchowska-Skiba (red.), Jak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością (s. 19–36), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Janus E. (2018), Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną, PZWL Wydawnictwo Lekarskie.

Kacperczyk A. (2014), Autoetnografia – technika, metoda, nowy paradygmat?: o metodologicznym statusie autoetnografii, Przegląd Socjologii Jakościowej, 10/3: 32–75.

Karaś M. (2012), Niepełnosprawność, od spojrzenia medycznego do społecznego i Disability Studies, Przegląd Prawniczy, Ekonomiczny i Społeczny, 4: 20–33, Wielkopolska Rada Młodzieży.

Kostrzyńska M. (2018), Stowarzyszanie się „wykluczonych”. Przykład bezdomności, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Kowalski K. (2018), Paraolimpiada – parasportowcy – paraludzie? Sport osób z niepełnosprawnością w Internecie, Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 32: 318–332.

Mendel M. (2016), Miasto pedagogiczne. Słowo od redaktorki, Studia Pedagogiczne, t. LXIX: 9–25.

Nelson T.D. (2003), Psychologia uprzedzeń, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Rosenbaum P., Gorter J.W. (2012), The ‘F-words’ in childhood: I swear this is how we should think!, Child Care, Health and Development, 38(4): 457–463.

Rura P. (2017), Doświadczenia zmysłowe w życiu codziennym: autoetnografia wielozmysłowa, Kultura i Społeczeństwo, (61)3: 149–160, Polska Akademia Nauk.

Świeczkowska K., Żyta A. (2024), Dlaczego Szkoła w Kręgach? Wsparcie rodzin dzieci z chorobami rzadkimi a współpraca transdyscyplinarna i międzysektorowa [w:] J. Doroszuk (red.), Edukacja dzieci z chorobami rzadkimi. O gdańskich praktykach uelastyczniania systemu (s. 82–97), Wydawnictwo Difin, Warszawa.

WHO – Światowa Organizacja Zdrowia (2009), Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia.

Akty prawne

Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, Dz. U. z 2012 r., poz. 1169;www.isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20120001169/O/D20121169.pdf.

Published

2024-12-30

How to Cite

Kowalski, K. (2024). Special educator’s experience of disability – self-reflection in the context of the biopsychosocial model of disability. Disability , (52), 95–111. https://doi.org/10.26881/ndps.2024.52.06

Issue

Section

Artykuły