Assistant for persons with disabilities — characteristics of the judgment and the role we play and their family
DOI:
https://doi.org/10.26881/ndps.2025.53.07%20Keywords:
disability, assistant for people with disabilities, help, everyday lifeAbstract
This article explores the characteristics of the profession of a personal assistant for individuals with disabilities, focusing on the significance of this role both for the beneficiaries of support programs and their close ones. It presents a description of the position, the requirements for candidates, and an analysis of statements from four individuals whose personal experiences are directly or indirectly related to this profession. These statements serve as empirical sources illustrating the realities of working with assistants.
The profession of a personal assistant for individuals with disabilities plays a crucial social role, r quiring a high level of competence, empathy, responsibility, and patience, as confirmed during i terviews. The primary goal of personal assistance is to support individuals with disabilities in their daily functioning, while maintaining the principle of not taking over tasks they can perform themselves. Assistants provide help with tasks that may be challenging or impossible to complete independently, such as shopping, handling official matters, or participating in social and cultural life. The effects of this form of support include not only increased independence and self-esteem of the beneficiaries but also a reduction in the negative consequences of marginalization and social exclusion. As a result, personal assistance contributes to improving the quality of life of individuals with disabilities, strengthening their autonomy, and reducing their sense of isolation.
Downloads
References
Barnes C., Mercer G. (2008), Niepełnosprawność, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.
Błaszczak-Banasiak A., Kubicki P., Bielińska M., Bieliński J., Sałkowska M. (2017), Asystent osoby fizycznej bez kwalifikacji - wymagania na poziomie przepisów o prawach osób z niepelnosprawnościami. Analiza i osadzanie, Biuletyn Rzecznika Praw Obywatelskich, 5, Warszawa.
Cytowska B. (2003), Sytuacja rodziców dzieci i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością intelektualną [w:] Z. Janiszewska-Niecioruk (red.), Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Dudzińska A. (2022), Niepełnosprawność jako obszar interwencji publicznej, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Janocha J. (2017), Kwalifikacje, umiejętności i wiedza asystenta osoby z niepełnosprawnością intelektualną [w:] M. Zima-Parjaszewska, B.E. Abramowska (red.), Asystent osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik metodyczny dla profesjonalistów, Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną, Warszawa.
Komorowska O. (2018), Aktywność życiowa rodziców wychowujących dziecko z niepełnosprawnością jako istotny element ochrony ich zdrowia, Ekonomia — Wroclaw Economic Review”, 2(24).
Konarska J. (2015), Bariery aktywności psychospołecznej osób z niepełnosprawnością — mity i rzeczywistość, Przegląd Badań Edukacyjnych. Educational Studies Review, 21(2).
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej in. bł. o. Rafała Chylińskiego w Zgierzu (21.10.2024), Program „Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej” — edycja 2025.
Mirewska E. (2010), Miejsce asystenta osoby niepełnosprawnej w systemie pomocy społecznej [w:] A. Żakiewicz (red), Asystent osoby niepełnosprawnej. Nowy zawód i nowa usługa systemu pomocy społecznej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków .
Wiliński M. (2010), Modele niepełnosprawności: indywidualny — funkcjonalny — społeczny [w:] AL Brzezińska, R. Kaczan, K. Smoczyńska (red.), Diagnoza potrzeb i modele pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 15-59.
Woźniak Z. (2008), Niepełnosprawność i niepełnosprawni w polityce społecznej. Społeczny kontekst medycznego problemu, Wydawnictwo SWPS Academica, Warszawa.
Zakrzewska-Manterys E. (2003), Dziecko upośledzone — nieuchronność stereotypu [w:] A. Gustavsson, J. Tessebro, E. Zakrzewska-Manterys (red.), Niepełnosprawność intelektualna a style życia, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa.
Akty prawne
Konwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych z dnia 13.12.2006 r. wprowadzona w Polsce, zgodnie z Dz. U. z dnia 25 października 2012 r., poz. 1169.
Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 sierpnia 1997 r. — Karta Praw Osób Niepełnosprawnych (M.P. z 13.08.1997 r. Nr 50, poz. 475).
Źródła Internetowe
https://www.fundacjaavalon.plabc/asystent-osoby-z-niepelnosprawnoscia-wszystko-comusisz-wiedziec/.
https://samorzad.gov.pl/web/mops-zgierz/program-asystent-osobisty-osoby- niepelnosprawnej--edycja-2025.
https://bip.brpo.gov.pV/pl/content/rpo-uslugi-asystenckie-uwagi-mrips.