Functional assist translator-guide and the quality of life of deafblind people — research report

Authors

  • Mateusz Rutkowski University of Gdańsk, Towarzystwo Pomocy Głuchoniewidomym, Pomorska Jednostka Wojewódzka

DOI:

https://doi.org/10.4467/25439561.NP.19.031.12274

Keywords:

disability, deafblind, functional assist, translator-guide, quality of life

Abstract

The article presents the functional specificity of simultaneous sight and hearing disabilities. Damage to two key senses causes difficulties in all spheres of human life and is a barrier in meeting one's needs. An opportunity to overcome this difficult situation is to promote access to the services of guides-interpreters. The results of the conducted research confirm that assistance services have a positive impact on the level of functioning of deaf-blind people, thanks to which their qual-ity of life improves. The cognitive goal of the article is to describe the assistantship of guides-interpreters and to present the results of research on the impact of this type of support on the quality of life of deafblind people. The conclusions also have a practical dimension, which is to emphas iz e the importance of as sistant guides-interpreters for the functioning of deaf-blind people and to indicate the importance of including this form of support in social policies regarding disability.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Badanie potrzeb osób niepełnosprawnych. Raport końcowy, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, 18 maja 2017 r.

Bartosiewicz-Niziołek M. (2012), Wsparcie osób głuchoniewidomych na rynku pracy – podręcznik dobrych praktyk, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Warszawa.

Benisz-Stępień M. (2009), Punkt porozumienia, czyli o komunikowaniu się z osobą głuchoniewidomą [w:] M. Białek (red.), Małymi krokami do wielkich celów. W świecie osób głuchoniewidomych, Towarzystwo Pomocy Głuchoniewidomym, Warszawa.

Czapiński J. (2011), Miękkie kapitały a dobrobyt materialny: wyzwania dla Polski [w:] J. Czarnota-Bojarska, I. Zinserling (red.),W kręgu psychologii społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Czapiński J. (2015), Jakość życia w Polsce –wygrani i przegrani. Diagnoza Społeczna 2015, Warunki i Jakość Życia Polaków – Raport, Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa.

Głuchoniewidomi w Polsce 2016, Raport Towarzystwa Pomocy Głuchoniewidomym.

Kasprzak T. (2019), Problematyka głuchoślepoty w przestrzeni współczesnej pedagogiki specjalnej w Polsce i Republice Czeskiej [w:] Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, nr 33, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Kozłowski G. (2011), Głuchoślepota problemem społecznym [w:] Osoby głuchoniewidome i praca. Szansa na nową jakość życia, Towarzystwo Pomocy Głuchoniewidomym, Warszawa.

Kozłowski G. (2012), Głuchoślepota – głos praktyka i osoby doświadczonej niepełnosprawnością [w:] Niepełnosprawność Półrocznik Naukowy: Tyflopedagogiczne konteksty edukacji i rehabilitacji, nr 7, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Kozłowski G. (2011), Zacznijmy od tego, że… [w:] Osoby głuchoniewidome i praca. Szansa na nową jakość życia, Towarzystwo Pomocy Głuchoniewidomym, Warszawa.

Kozłowski G., Książek M. (2017), Kim jest osoba głuchoniewidoma – sposoby definiowania w Polsce [w:] E. Domagała-Zyśk, M. Książek, G. Wiącek (red.), Świat osób głuchoniewidomych. Wyzwania współczesności, Wydawnictwo Episteme, Lublin.

Kozłowski G., Książek M. (2016), Zmiana środowiska społecznego oraz nowe technologie szansą na normalizację życia osoby głuchoniewidomej. Doświadczenia własne [w:] Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, nr 21, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Kubarewicz A. (2012), Tłumacz – przewodnik jako forma pracy asystenta osobistego osoby głuchoniewidomej [w:] Niepełnosprawność Półrocznik Naukowy: Tyflopedagogiczne konteksty edukacji i rehabilitacji, nr 7, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

McChesney R. (2000), Przedmowa [w:] N. Chomsky, Zysk ponad ludzi: neoliberalizm a ład globalny, przekł. M. Zuber, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław.

Polski Związek Niewidomych, Zarząd Główny (1991), Głuchoniewidomi w Polsce. The Deaf-Blind in Poland, Ulotka. Maszynopis, Warszawa.

Standardy Szkoleń Tłumaczy–Przewodników Osób Głuchoniewidomych, wersja 0.8, Towarzystwo Pomocy Głuchoniewidomym, materiał niepublikowany.

Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011roku o języku migowym i innych środkach komunikowania się, tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r., poz. 1824 z późn. zm.

Wołowicka L., Jaracz K. (2001), Polska wersja WHOQOL – WHQOOL100 i WHOQOL Bref [w:] Wołowicka L. (red.), Jakość życia w naukach medycznych, Akademia Medyczna, Poznań.

Wyciągi z rejestrów tłumaczy polskiego języka migowego, systemu językowo-migowego i sposobu komunikowania się osób głuchoniewidomych, województw: wielkopolskiego, pomorskiego, opolskiego, zachodniopomorskiego, warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, mazowieckiego, kujawsko-pomorskiego, lubuskiego, dolnośląskiego, łódzkiego, świętokrzyskiego, śląskiego, lubelskiego, podkarpackiego i małopolskiego [dostęp: 16.07.2019].

Zaorska M. (2017), Stan równoczesnego nie(do)słyszenia i nie(do)widzenia jako niepełnosprawność złożona, sprzężona, wielozakresowa, wieloraka, współobecna i wieloobjawowa [w:] E. Domagała-Zyśk, M. Książek, G. Wiącek (red.), Świat osób głuchoniewidomych. Wyzwania współczesności, Wydawnictwo Episteme, Lublin.

Zaorska M. (2014), Problemy życiowe młodych osób dorosłych głuchoniewidomych o niskim poziomie funkcjonowania w perspektywie rzeczywistości, oczekiwań, deklaracji pomocowych [w:] Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych, t. 19, nr 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Cieszyn.

Zaorska M. (2009), Osoba głuchoniewidoma w Polsce – istota niepełnosprawności, specyfika funkcjonowania, specjalna pomoc, edukacja, rehabilitacja, wsparcie społeczne, Fundacja Wspólna Droga, Warszawa.

Published

2019-09-17

How to Cite

Rutkowski, M. . (2019). Functional assist translator-guide and the quality of life of deafblind people — research report. Disability , (35), 56–69. https://doi.org/10.4467/25439561.NP.19.031.12274