Supporting the therapy of a child with sensory processing disorders in the context of the concept of Sensory Integration – practical implications
Keywords:
sensory integration, sensory processing, teacher, therapy, stimulusAbstract
Supporting the therapy of a child with sensory processing disorders in the context of the concept of Sensory Integration – practical implications Exploring the world around the child is possible thanks to the senses. Man is a sensory being, otherwise he could not function at all. Sensory integration is already developing in the womb, stimulating the baby’s brain, i.e. the movements of her body. Each child – as the mentioned sensory being – develops their senses by interacting with the world around them, i.e., for example, playing. Every day we have no need to think about the functioning of our sensory systems, because the integration process occurs automatically. Consequently, it can be assumed that sensory integration is as obvious as breathing. Unfortunately, “un-harmonized” senses bring a lot of trouble to children and their parents who do not know what the problem of clumsiness, frustration or withdrawal of their child lies in some life situations. Irregularities in sensory processing can generate difficulties in performing more complex skills in the future (reading, writing, appropriate behaviour) and in dealing with life challeneges. The purpose of this article is to draw the attention of specialists, and above all teachers working with children to the complex issue of sensory processing disorders, examples of the most common symptoms, and examples of strategies to facilitate a child’s stay in kindergarten are proposed.
Downloads
References
Ayres A.J. (2016), Dziecko a integracja sensoryczna, Harmonia Universalis, Gdańsk.
Ayres A.J. (1976), The effect of Sensory Integrative Therapy on Learning disabled Children, University of Southern California, Los Angeles.
Borowiecka R. (2008), Trudności w uczeniu się a zaburzenia integracji sensorycznej, Zeszyt Terapeuty, nr 1.
Borkowska M., Wagh K. (2010), Integracja Sensoryczna na co dzień, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa.
Czaja A. (2017), Wpływ zaburzeń modulacji sensorycznej na funkcjonowanie dziecka w szkole, Integracja Sensoryczna, nr 3.
Czarnocka M. (2016), Organizacja wsparcia w szkole dla uczniów z zaburzeniami integracji sensorycznej, Integracja Sensoryczna, nr 3.
Dąbrowska M. (2017), Problemy diagnozy zaburzeń procesów regulacji uwarunkowanych trudnościami sensorycznymi u niemowląt i małych dzieci, Integracja Sensoryczna, nr 2.
Emmons, P., Andersen, K. L. (2007),Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej, Liber,Warszawa.
Kałużna A. (2004), Zasady diagnostyki i terapii zaburzeń rozwoju integracji sensorycznej u dzieci [w:] L. Sadowska (red.), Neurofizjologiczne metody usprawniania dzieci z zaburzeniami rozwoju, AWF, Wrocław.
Kamińska K. (2007), Nauczyciel wychowania przedszkolnego wobec wielokulturowości, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego,Łódź.
Karga M. (2006), Podstawowe zasady obserwacji i terapii zaburzeń integracji sensorycznej u małego dziecka [w:] B. Cytowska, B. Wilczura, (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Kraków.
Kastory-Bronowska M. (2008), Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym a diagnoza i terapia procesów integracji zmysłowej, Zeszyt Terapeuty, nr 1.
Kastory-Bronowska M. (2007), Wybrane zaburzenia rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym a diagnoza i terapia procesów integracji zmysłowej – materiały konferencji. Integracja Sensoryczna a neuronauka – od narodzin do starości, WSSE, Warszawa.
Komosińska K. (1995), Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Olsztyn.
Kranowitz C. (2011), Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego- diagnoza i postępowanie, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk.
Mass F.V. (2007), Integracja sensoryczna a neuronauka – od narodzin do starości, Fundacja Innowacja, Warszawa.
Mass F.V. (1998), Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej dla rodziców i specjalistów, WSiP, Warszawa.
Mierzejewska B. (2016), Jak pomóc dziecku z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego funkcjonować w szkole, Integracja Sensoryczna. Dodatek dla nauczycieli i rodziców, nr 4.
Miller J.L. (2016), Dzieci w świecie doznań. Jak pomóc dzieciom z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk.
Miller J.L. (2014), Sensational Kids: Hope and Help for Children With Sensory Processing Disorder (SPD) (PhD, OTR), Penguin Group, New York.
Nason B. (2017), Porozmawiajmy o autyzmie. Przewodnik dla rodziców i profesjonalistów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Odowska-Szlachcic B. (2016), Terapia integracji sensorycznej. Ćwiczenia usprawniające bazowe układy zmysłowe i korygujące zaburzenia planowania motorycznego, z. 1, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk.
Odowska-Szlachcic B. (2016), Terapia integracji sensorycznej. Strategie terapeutyczne i ćwiczenia stymulujące układy: słuchowy, wzrokowy, węchu i smaku oraz terapia światłem i kolorami, z. 2, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk.
Przetacznik-Gierowska M. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych, PWN, Warszawa.
Przyrowski Z. (2015), Kliniczna obserwacja. Podręcznik, Empis & Sensum Mobile, Warszawa.
Skałbania B. (2011), Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Wiśniewska M. (2017), Dieta sensoryczna (DS.) – na podstawi szkolenia Dieta sensoryczna – optymalne wsparcie terapii w osób z zaburzeniami neurorozwojowymi J. Wilbarger i T.M. Stackhouse oraz na podstawie doświadczeń własnych w pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwoju, Integracja Sensoryczna, nr 3.
Wiśniewska M. (2020), Sensory Integration® praktyką opartą na dowodach w grupie dzieci i młodzieży z ASD, Integracja Sensoryczna, nr 2.