Behaviours of children with autism spectrum disorder while visiting and using hairdresser service

Authors

  • Paulina Galińska Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz

Keywords:

sensory integration, hypersensitivity, disorders, behaviour, senses

Abstract

For a child with autism spectrum disorder, cutting hair, washing hair, and having hair combed by a hairdresser, is associated with intense emotions, stress, screaming, crying, the desire to escape, but also with pain. Finding a hairdresser who can handle a frightened, escaping child can be a challenge for a parent. This work aims at showing the process of building relationships between children with autism spectrum disorder and hairdressers specializing in taking care of hair of this unique group of customers. The paper shows how children, supported by their parents, deal with hypersensitivity during a visit to a hairdresser, and how hairdressers help them achieve their goal. The author discusses theoretical issues related to the origin, classification and general characteristics of autism spectrum disorders, paying particular attention to sensory hypersensitivity. Next, the author introduces the world of senses, analyzes the results of research using selected research tools. The study is closed with conclusions and a proposal of further actions and topics that can be tackled within the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ayres J. (2015), Dziecko a integracja sensoryczna, Wydawnictwo Harmonia Universalis, Gdańsk, 51–55.

Baker J. (2018), Ilustrowany podręcznik umiejętności społecznych. Trening komunikacji, zabawy i emocji dla dzieci z autyzmem, Wydawnictwo Harmonia Universalis, Gdańsk, 13–19.

Ball J. (2016), Autyzm a wczesna interwencja, Wydawnictwo Harmonia Universalis, Gdańsk, 25–29, 148–163.

Barłóg K. (red.) (2017), Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 19–23.

Beytien A.(2018), Autyzm na co dzień: ponad 150 sprawdzonych sposobów postępowania z dzieckiem ze spektrum autyzmu, Wydawnictwo Uniwersytety Jagiellońskiego, Kraków.

Biel L., Peske N. (2017), Jak wychować sensorycznego bystrzaka, Wydawnictwo Harmonia Universalis, Gdańsk, 100–103, 265–281.

Borkowska M. (2018), Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka, Wydawnictwo Harmonia Universalis, Gdańsk, 16–35.

Broadbent J., Galic I., Stokes M.A. (2013), Validation of autism spectrum quotient adult version in an Australian Sample, Autism Research and Treatment, 2, doi: 10.1155/2013/984205.

Burgess A.F., Gutsteinm S.E. (2007), Quality of Life for People with Autism: Raising the Standard for Evaluating Successful Outcomes Child and Adolescent Mental Health, Child and Adolescent Mental Health, 12 (2), 80-86, doi: 10. 1111/j.1475-3588.2006.00432.x

Ching C., Mei-Hui T., Jeng-Yi S. (2014), Predictors of the health-related quality of life in preschool children with Autism spectrum disorders, Research in Autism Spectrum Disorders, 8 (9): 1062–1070.

Creswell J.W. (2015), Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 219–241.

Czarnecki K.M. (red.), (2009), Nowy leksykon metodologiczny, Wydawnictwo Wyższa Szkoła Humanitas, Sosnowiec.

Faherty C. (2016), Autyzm…Co to dla mnie znaczy? Podręcznik z ćwiczeniami dla dzieci i dorosłych ze spektrum autyzmu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Frith U. (2016), Autyzm: wyjaśnienie tajemnicy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.

Frith U. (2014),Autism – are we any closer to explaining the enigma?, Psychologist, 27 (10): 744–745.

Golarai G., Grill-Spector K., Reissa A.L., (2006), Autism and the development of face processing, Neurosci Res., Oct. 6(3): 145–160.

Grandin T. (2017), Autyzm i problemy natury sensorycznej, Wydawnictwo Harmonia Universalis, Gdańsk, 20–21, 26–31.

Greene J.C, Caracelli V.J, Graham W.F (1989), Toward a conceptual framework for mixed- method evaluation designs, Educational Evulation and Policy Analysis, 11 (3): 255–274.

Greenspan S.J., Wieder S. (2014), Dotrzeć do dziecka z autyzmem, Jak pomóc dzieciom nawiązać relacje, komunikowanie się i myśleć, Metoda Floortime, Wydawnictwo UJ, Kraków.

Hendrickx S. (2018), Kobiety i dziewczyny ze spektrum autyzmu, od wczesnego dzieciństwa do późnej starości, Wydawnictwo UJ, Kraków.

International Classification of Diseases for Mortality and Morbidity Statistics, 11th Revision (ICD-11), World Health Organization.

Kiesling U.(2017), Integracja sensoryczna w dialogu, Wydawnictwo Harmonia Universalis, Gdańsk, 17–43.

Komender J., Jagielska G., Bryńska A. (2014), Autyzm i Zespół Aspergera, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 106–107.

Kranowitz C.S. (2017), Nie-zgrane dziecko dorasta, Wydawnictwo Harmonia Universalis, Gdańsk, 29–37.

Krause A. (2010), Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Łobocki M. (2007), Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Maszke A.W. (2008), Metody i techniki badań pedagogicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.

Maszke A.W. (2004), Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.

Morrison J. (2016), DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 40.

Nason B. (2017), Porozmawiajmy o autyzmie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 149–179, 202–205.

Notbohm E. Zysk V. (2016), 1001 porad rodziców i terapeutów dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 29–35.

Nothbohm E. (2017), Dziesięć rzeczy, o których chciałoby Ci powiedzieć dziecko z autyzmem, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, rozdz. II, 47–63.

Odnowska-Szlachcic B. (2018), Integracja sensoryczna w autyzmie, Wydawnictwo Harmonia Universalis, Gdańsk, 22–27, 224–245.

Olechnowicz H. (2004), Wokół autyzmu, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 26–27.

Olechnowicz H., Wiktorowicz R. (2013), Dziecko z autyzmem. Wyzwalanie potencjału rozwojowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Perchalec-Wykręt A., Sabik M. (2018), Pierwsze zabawy z integracją sensoryczną dla maluchów, Wydawnictwo Harmonia Universalis, Gdańsk, 5–10.

Pilch T., Bauman T. (2001), Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.

Pisula E. (2007), Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Pisula E. (2010), Małe dziecko z autyzmem, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.

Pisula E. (2012a), Autyzm: przyczyny, symptomy, terapia, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk.

Pisula E. (2012b), Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. Autyzm, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.

Prokopiak A. (2017), Uczeń z autyzmem, Wydawnictwo UMCS, Lublin, 12–37.

Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Pużyński S., Wciórka J. (2008), Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD–10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne, Wydawnictwo UWM „Vesalius” IPiN Kraków–Warszawa.

Rubacha K. (2003), Paradygmaty nauk społecznych a budowanie teorii pedagogicznych [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, PWN, Warszawa.

Schultz R.T. (2005), Developmental deficits in social perception in autism: the role of the amygdala and fusiform face area, Int. J. Dev. Neurosci, 23 (2–3): 125–141.

Sher B. (2018), Codzienne gry i zabawy dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego, Wydawnictwo Harmonia Uniwersalis, Gdańsk, 21–29, 31–40.

Silamy N. (1994), Słownik psychologii, Wydawnictwo „Książnica”, Kraków.

Suchowierska M., Ostaszewski P., Bąbel P. (2012), Terapia behawioralna dzieci z autyzmem – teoria, badania i praktyka stosowanej analizy zachowania, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.

Uljarevic M., Hamilton A. (2012), Recognition of Emotions in Autism: A Formal Meta, Journal of Autism and Developmental Disorders, 43: 1517–1526, doi:10.1007/s10803-012-1695-5.

Voss A. (2017), Zrozumieć sygnały sensoryczne dziecka, Wydawnictwo Harmonia Universalis, Sopot, 138–139, 204, 227–230.

Wing L., Gould J. (1979), Severe Impairments of Social Interaction and Associated Abnormalities in Children: Epidemiology and Classification, Journal of Autism and Developmental Disorders, 9: 11–294.

Zaczyński W. (2000), Praca badawcza nauczyciela, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Zaorska M. (2015), Mowa ciała dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu [w:] Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Published

2020-03-17

How to Cite

Galińska, P. (2020). Behaviours of children with autism spectrum disorder while visiting and using hairdresser service . Disability , (37), 288–311. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/5657