The willingness to get married to a person with a disability and distance/tolerance attitude of the dim-sighted youth

Authors

  • Urszula Olejnik Maria Curie-Sklodowska University

Keywords:

dim-sighted youth, distance, tolerance, attitude, ability to get married

Abstract

The research was conducted on a group of 100 dim-sighted students attending special schools and 120 students of the general schools. Those were the students of the 3rd grade of middle school and the students from 1st to 3rd grade of secondary school. The dim-sighted students assigned to the primary group were attending special schools in Lublin, Warsaw and Krakow. The students from the comparative group were attending general schools in Lublin, Lubartow and Kamionka. The conducted research was based on the distance and tolerance scale (SDT – Kirenko, Olejnik) and the Bogardus social distance scale. Both the dim-sighted and able-bodied youth presented a similar attitude towards the possible marriage with a disabled person. Either group evinced the highest willingness towards the possible marriage with a person with minimal disability, i.e. dim-sighted or hard of hearing one. Students’ approach was further determined by the presented attitude of distance and tolerance. The examined youngsters presented the lowest willingness towards the possible marriage with a person with maladjustment or mental illness, which was not dependent on their general attitude.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bazaniak J. (2009), Inność obiektem tolerancji. Kształtowanie postaw tolerancyjnych u dzieci w wieku wczesnoszkolnym w ich środowisku edukacyjnym, Poznańskie Studia Teologiczne, t. 23, Poznań, 323–357.

Bogardus, E.S. (1933), A social distance scale, Sociology & Social Research, 17: 265–271.

Chodkowska M. (2012), Socjopedagogiczne wymiary dystansu społecznego [w:] M. Chodkowska, S. Byra (red), Dystans społeczny w teorii i praktyce pedagogicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej, Lublin, 15–34.

Czerwińska K. (2010), Funkcjonowanie adolescentów z niepełnosprawnością wzrokową [w:] Z. Palak, A. Bujnowska, A. Pawlak (red.), Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych w biegu życia, Wydawnictwo UMCS, Lublin, 111–118.

Czerwińska K. (2011), Uczeń z dysfunkcją wzroku w szkole ogólnodostępnej – wybrane aspekty społeczne i dydaktyczne[w:] J. Głodkowska (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa, 156–172.

Gorczycka E. (1988), Dystans czy tolerancja. Studium nad postawami wobec ludzi niepełnosprawnych, Polskie Towarzystwo Walki z Kalectwem, Politechnika Częstochowska, Częstochowa.

Kirenko J. (1998), Psychospołeczne determinanty funkcjonowania seksualnego osób z uszkodzeniem rdzenia kręgowego, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Kirenko J., Korczyński M. (2008), Wobec niepełnosprawności, Wydawnictwo Akademickie Wyższej Szkoły Społeczno-Przyrodniczej im. W. Pola, Lublin.

Kirenko J., Olejnik U. (2012), Dystans versus tolerancja- próba pomiaru [w:] M. Chodkowska, S. Byra (red), Dystans społeczny w teorii i praktyce pedagogicznej, Wydawnictwo UMCS, Lublin, 47–56.

Kirenko J., Wawer R. (2015), Dystans versus tolerancja. Percepcja niepełnosprawności w badaniach eyetrackingowych, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Miłkowska-Olejniczak G. (1993), Problemy tolerancji w teorii i praktyce szkolnej, Ruch Pedagogiczny, 1–2: 177–186.

Konarska J. (2010), Rozwój i wychowanie rehabilitujące dziecka niewidzącego w okresie wczesnego i średniego dzieciństwa, NUP, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.

Olejnik U. (2018), Postawy zdystansowania i tolerancyjności młodzieży słabowidzącej, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Paplińska M. (2008), Konsekwencje wynikające z braku wzroku [w:] M. Paplińska (red), Edukacja Równych Szans. Uczeń i student z dysfunkcją wzroku – nowe podejście, nowe możliwości, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, 14–21.

Piega M. (2016), Intymne związki osób z niepełnosprawnościami w opinii młodych osób dorosłych [w:] B. Szczupał, K. Kutek-Sładek (red.), Wielowymiarowość integracji społeczno-zawodowej studentów z niepełnosprawnością, Wydawnictwo Uniwersytet Papieski Jana Pawła II, Kraków, 203–216.

Ryś M., Sztajerwald T. (2019), Psychologiczne aspekty dojrzałości młodych do małżeństwa, Skala Dojrzałości Psychicznej do Małżeństwa SKALDOM II, Kwartalnik naukowy Fides Et Ratio, 1 (37): 158–183.

Sak J.J. (2002), Dystans i tolerancja. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Wydawnictwo UMCS, Lublin, „Polonia”, vol. 27, no. 11, 198–207.

Szabała B. (2016), Rola samooceny w kształtowaniu optymizmu osób słabowidzących, Forum Pedagogiczne, t. 6, nr 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa, 149–166.

Szczupał B. (2017), Aktywna polityka rynku pracy – szansą na aktywizację zawodową osób z niepełnosprawnością wzroku [w:] M. Paplińska, M. Walkiewicz-Krutak (red.), Tyflopedagogika wobec współczesnych potrzeb wspomagania rozwoju, rehabilitacji i aktywizacji społecznej, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa, 168–184.

Walkiewicz-Krutak, M. (2017), Zmiany w etiologii niepełnosprawności wzroku dzieci na przestrzeni ostatnich lat [w:] M. Paplińska, M. Walkiewicz-Krutak (red.), Tyflopedagogika wobec współczesnych potrzeb wspomagania rozwoju, rehabilitacji i aktywizacji społecznej, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa, 12–28.

Wiliński M. (2010), Modelowe strategie pomocy osobom z ograniczeniami sprawności: medykalizacja – usprawnianie – włączanie [w:] A.I. Brzezińska, R. Kaczan, K. Smoczyńska (red), Diagnoza potrzeb i modele pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 60–92.

Wolińska J. (2015), Percepcja społeczna, stereotyp niepełnosprawności – perspektywa aktora i obserwatora. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Polonia, vol. XXVIII, 1, Wydawnictwo UMCS, Lublin, 45–66.

Zaorska M. (2015), Tyflopedagog wobec problemu aktywności życiowej – zawodowej i prozawodowej osób dorosłych z niepełnosprawnością wzrokową, Wydawnictwo Akapit Toruń.

Published

2020-05-11

How to Cite

Olejnik, U. (2020). The willingness to get married to a person with a disability and distance/tolerance attitude of the dim-sighted youth . Disability - Discourses of Special Education, (38), 117–140. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/5680