Support and organization of psychological and pedagogical assistance to students with mental disorders

Authors

  • Piotr Majewicz Pedagogical University of Krakow
  • Jacek Sikorski Pedagogical University of Krakow

Keywords:

mental disorders, student, psychological and pedagogical support

Abstract

Support of psychosocial development of children and young people with special educational needs is one of the fundamental tasks of modern school. These methods of support are particularly important for students who, due to behavioral and emotional disorders, chronic illness, crisis or traumatic situations, are not otherwise capable of successfully complying with the task and requirements included in the school core curriculum. It should be emphasized that broadly understood mental disorders in students are not only a significant medical problem, but should also be of particular interest to all educators and school psychologists. Therefore, it is important to determine the scale of the problem in contemporary school and the state of preventive and remedial actions taken in the form of psychological and pedagogical support addressed to the aforementioned groups of students and their families. Prioritizing the possibilities and restrictions in this area should become an urgent necessity of educational studies, including special pedagogy and more specifically, therapeutic pedagogy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Badura-Madej W., Józefik B., Popielarska A., Popielarska M., Woynarowska B. (2000), Etiologia i patogeneza zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży [w:] A. Popielarska, M. Popielarska (red.), Psychiatria wieku rozwojowego, PZWL, Warszawa, 33–69.

Centers for Disease Control and Prevention (2013), Key Findings: Children's Mental Health Report, https://www.cdc.gov/childrensmentalhealth/features/kf-childrens-mental-healthreport.html [dostÚp: 10.05.2020].

Cierpiałkowska L. (2009), Psychopatologia, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Cierpiałkowska L., Sęk H. (2019), Teoretyczne i metodologiczne podstawy psychologii klinicznej [w:] L. Cierpiałkowska, H. Sęk (red.), Psychologia kliniczna, PWN, Warszawa, 35–48.

Derezińska I, Gajdzik M (2010), One są wśród nas. Dziecko z zaburzeniami lękowymi w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.

Fombonne E. (1994), The Chartres Study: I. Prevalence of Psychiatric Disorders Among French School-Aged Children, British Journal of Psychiatry 164, p. 69-79.

Gmitrowicz A., Janas-Kozik M. (2018), Wstęp [w:] A.Gmitrowicz i M. Janas-Kozik (red.), Zaburzenia psychiczne dzieci i modzieży, Medical Tribune Polska, Warszawa, 3–4.

Goodman R., Scott S. (2000), Psychiatria dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner, Wrocïaw.

Heiervangm E., Stormark K.M., Lundervold A.J., Heimann M., Goodmanm R., Posserud M.B., Ullebø A.K., Plessen K.J., Bjelland I., Lie S.A., Gillberg Ch. (2007), Psychiatric Disorders in Norwegian 8- to 10-Year-Olds: An Epidemiological Survey of Prevalence, Risk Factors, and Service Use, Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, vol. 46, issue 4: 438–447.

Holder S.M., Rogers K., Peterson E., Ochonma Ch., (2017), Mental Health Visits: Examining Socio-demographic and Diagnosis Trends in the Emergency Department by the Pediatric Population, Child Psychiatry and Human Development, 48: 993–1000; DOI 10.1007/s10578-017-0719-y.

Janas-Kozik M. (2017), Sytuacja psychiatrii dzieci i młodzieży w Polsce w 2016 roku, Psychiatria, t. 14, nr 1: 61–63.

Komender J. (2005), Upośledzenie umysłowe – niepełnosprawność intelektualna [w:] I. Namysłowska (red.), Psychiatria dzieci i młodzieży, PZWL, Warszawa, 92–109.

Nowicka M., Wzorek A. (2017), Szkolny system wsparcia zdrowia psychicznego – program promocji i profilaktyki dla szkół ponadpodstawowych, Warszawa.

Ministerstwo Edukacji Narodowej (2013), Działania szkoły na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa uczniów, Oferta adresowana do dyrektorów szkół i placówek, kadry pedagogicznej, rodziców oraz organów prowadzących szkoły i placówki, Departament Zwiększania Szans Edukacyjnych Ministerstwa Edukacji Narodowej, Warszawa.

Modrzejewska R., Bomba J. (2010), Rozpowszechnienie zaburzeń psychicznych i używania substancji psychoaktywnych w populacji 17-letniej młodzieży wielkomiejskiej, Psychiatria Polska, t. XLIV, nr 4: 579–592.

Parker C., Tejerina-Arreal M., Henley W., Goodman R., Logan S., Ford T. (2007), Are children with unrecognised psychiatric disorders being excluded from school? A secondary analysis of the British Child and Adolescent Mental Health Surveys 2004 and 2007, Psychological Medicine 49: 2561–2572, https://doi.org/10.1017/S0033291718003513.

Pisula A. (2018), Zespół nadpobudliwości psychoruchowej [w:] A. Gmitrowicz, M. Janas-Kozik (red.), Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży, Medical Tribune Polska, Warszawa, 13–35.

Rutter M. (1989), Isle of Wight Revisited: Twenty-five Years of Child Psychiatric Epidemiology, Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, vol. 28, issue 5:633–653; DOI: https://doi.org/10.1097/00004583-198909000- 00001.

Słopień A., Wojciechowska A., Pytlińska N. (2018), Zaburzenia ze spektrum autyzmu [w:] A. Gmitrowicz, M. Janas-Kozik (red.), Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży, Medical Tribune Polska, Warszawa, 36–46.

Stoma D., Popielarska A. (2000), Zarys rozwoju psychiatrii dziecięcej w Polsce [w:] A. Popielarska, M. Popielarska (red.), Psychiatria wieku rozwojowego, PZWL, Warszawa, 15–21.

Turno M. (2010), One są wśród nas. Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.

WHO – Child and adolescent mental health, https://www.who.int/mental_health/ maternalchild/child_adolescent/en/ [dostÚp: 10.05.2020].

Wolańczyk T., Komender J. (2005), Zaburzenia hiperkinetyczne [w:] I. Namysłowska (red.), Psychiatria dzieci i młodzieży, PZWL, Warszawa, 197–213.

Akty prawne

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 roku w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1591).

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 roku w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii (Dz. U. z 2020 r., poz. 491).

Published

2020-05-29

How to Cite

Majewicz, P., & Sikorski, J. (2020). Support and organization of psychological and pedagogical assistance to students with mental disorders. Disability - Discourses of Special Education, (39), 111–129. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/5732

Issue

Section

Artykuły