The effects of involvement in non-governmental organization activities as an example of Lifelong Learning – the example of the experience families of children with ASD

Authors

  • Patrycja Łaga Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Żukowie, University of Gdańsk

Keywords:

ASD, parents of disabled children, social support, lifelong learning

Abstract

The aim of this paper is to describe and analyse how families with autistic children self-organize and how they evaluate received support. The author is going to show how parents from provincial area cooperate with the local community to create support group and educational meetings for their families. This research is based on project which involves about 30 families from the countryside. The present study was run between April and December 2015 and followed action-research methodology. The objectives of the project were to create qualitative changes in the life of families with autistic children and to strive for equalize the equality in access to social support and specialists among parents living in the city and in the countryside. The paper is going to show how project participants describe taken actions, especially in context of Lifelong Learning perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Błeszyński J. (2005), Rodzina jako środowisko osób z autyzmem. Aspekt wychowawczo-terapeutyczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.

Błeszyński J.(2004), Uwarunkowania efektywnego oddziaływania terapeutycznego w pracy z osobami autystycznymi [w:] J.J. Błeszyński (red.), Wspomaganie rozwoju osób z autyzmem. Teoria, metodyka, przykłady, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, 13–20.

Borg C., Mayo P. (2004), Diluted wine in new bottles: the key messages f the Memorandum, LLinE: Lifelong Learning in Europe, vol. 4, no. 1: 19–25.

Carr W., Kemmis S. (1995), Becoming critical. Education, knowledge and action research, The Falmer Press, London, Philadelphia.

Connollya M., Gerschb I. (2013), A support group for parents of children on a waiting list for an assessment for autism spectrum disorder, Educational Psychology in Practice, vol. 29, no. 3: 293–308, http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02667363.2013.841128 [dostęp: 14.12.2016].

Cyboran B. (2013), The places of adult education in educational policy at the local level [w:] M. Radovan, M. KoĂcielniak (red.), Lifelong Learning Today, Jagiellonian University Press, Kraków, 42–52.

Garbiec M. (2014), Dylematy rodziców wychowujących dzieci z niepełnosprawnością intelektualną[w:] J. Bręgiel, B. Górnicka (red.), Rodzicielstwo w obliczu niepełnosprawności i zaniedbania, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, 121–130.

Jarvis P. (2007), Globalisation, Lifelong Learning and the Learning Society Sociological perspectives, Lifelong Learning and the Learning Society, vol. 2, Routledge, New York.

Juszczyk S. (2013), Badania jakościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Kawula S. (2012), Pedagogika społeczna dzisiaj i jutro, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń.

Kościelska M. (1999), Oblicza upośledzenia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kvale S. (2004), InterViews: wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok.

Lipińska-Lokś J. (2010), Niepełnosprawność dziecka jako czynnik konstruujący życie rodziny [w:] J. Cichla, J. Herberger, B. Skwarek (red.), Kultura pedagogiczna współczesnej rodziny, Państwowa Szkoła Wyższa w Głogowie, Głogów, 341–352.

Maciarz A. (2001), Pedagogika lecznicza i jej przemiany: wybrane problemy, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

Mendel M. (red.) (2002), Animacja współpracy środowiskowej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Mendel M. (red.) (2000), W poszukiwaniu partnerstwa rodziny, szkoły i gminy, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Mendel M. (1999), Edukacja społeczna jako odmiana myślenia o wczesnej edukacji, Wydawnictwo Olsztyńskiej Szkoły Wyższej, Olsztyn.

Mendel M. (2016), Parental Identity, Lifelong Learning and School, Malta Review of Educational Research, vol. 10, no. 1, Malta, http://www.mreronline.org/wp-content/uploads/2016/07/MRERv10n1-9-Parental-Identity.pdf [dostęp: 10.01.2017].

Obuchowska I. (red.) (1991), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Ossowski R. (1999), Teoretyczne i praktyczne podstawy rehabilitacji, Wydawnictwo Uczelnianie Wyĝszej Szkoïy Pedagogicznej, Bydgoszcz.

Pisula E. (2003), Autyzm i przywiązanie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Pisula E. (2012), Rodzice dzieci z autyzmem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Płażewska B. (2009), Dylematy diagnostyczne związane z występowaniem symptomów zaburzeń łączonych. Historia dwóch małych chłopców – długa podróż przez nieznane [w:] B. Winczura (red.), Autyzm. Na granicy zrozumienia, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, 167–177.

Randall P., Parker J. (2010), Autyzm: jak pomóc rodzinie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.

Sobotka A. (2011), Strategie oświatowe polskich samorządów, Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE), Warszawa, https://www.ore.edu.pl/component/phocadownload/category/113-raporty?download=954:strategie-owiatowe [dostęp: 22.12.2016].

Stelter Ż.(2013), Pełnienie ról rodzicielskich wobec dziecka niepełnosprawnego intelektualnie, Wydawnictwo Difin, Warszawa.

Tomczyszyn D. (2009), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie – rozpacz czy miłość rodzicielska? [w:] W. Muszyński (red.), Kocha się raz?” Miłość w relacjach partnerskich i rodzinnych Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 178–189.

Tuckett A. (2009), The role of non-governmental organisation and networks [w:] P. Jarvis (red.), The Routledge International Handbook of Lifelong learning, London–New York, 323–331.

Watson, L. (2003) Lifelong Learning in Australia, Department of Education, Science and Training, Canberra.

Wejcman Z. (2011), Rola organizacji pozarządowych w aktywizacji społeczności lokalnej wokół zagadnień integracji społecznej [w:] B. Skrzypczak (red.), Organizowanie społeczności lokalnej/ analizy, konteksty, uwarunkowania, Instytut Spraw Publicznych i Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej, Warszawa, 83–93.

Wiatr M. (2014), Rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym – rodzicielstwo między wsparciem a stygmatyzacją [w:] J. Bręgiel, B. Górnicka (red.), Rodzicielstwo w obliczu niepełnosprawności i zaniedbania, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, 99–107.

Downloads

Published

2020-05-29

How to Cite

Łaga, P. (2020). The effects of involvement in non-governmental organization activities as an example of Lifelong Learning – the example of the experience families of children with ASD . Disability , (39), 161–173. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/5739

Issue

Section

Artykuły