Special educational needs from a proxemic perspective on the example of Poland
Keywords:
early school education, space, student with a disability, special educational needs, arrangementAbstract
The aim of this article is to present the spatial arrangement chosen by teachers of integrated classes in Poland and to define their motivation to make a specific choice with a view to meeting the special needs of their pupils. At the stage of early school education, the space described in the article plays the role of a place that favors the first processes, such as: communication between students, education and upbringing, shaping their mutual relations, transferring messages, shaping skills, creating attitudes and identities. To satisfy the special educational needs of students with disabilities means to adapt the conditions of the – space in terms of architecture, information, communication, and society. About the goal of such processes is to counteract isolation and stigma. The article consists of three parts. The first part contains an introduction and theoretical foundations of the selected topic. The second part shows the results of the author`s own research. The final part presents conclusions.
Downloads
References
Bałachowicz J. (2017), Edukacja wczesnoszkolna w procesie zmiany. Dyskurs standardów czy dyskurs wartości?, Lubelski Rocznik Pedagogiczny.
Chrzanowska I. (2015), Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Gajdzica Z. (2008a), Modele przestrzennej organizacji kształcenia integracyjnego [w:] Socjalizacja i kształtowanie się tożsamości – aktualne doświadczenia na pograniczu polsko-czeskim, T. Lewowicki, B. Grabowska, A. Gajdzica (red.), Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Gajdzica Z. (2008b), Przestrzeń klasy jako miejsce integracji [w:] Pedagogika specjalna – koncepcje i rzeczywistość. Socjopedagogiczne aspekty rehabilitacji osób niepełnosprawnych, T. Żółkowska, M. Wlazło, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin.
Jałowiecki B., Szczepański M. (2009), Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa. Kuratorium Oświaty Katowice, si.kuratorium.katowice.pl (accessed on: 25 March 2018).
Lewicka M. (2012), Psychologia miejsca, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Mendel M. (2006), Kategoria miejsca w pedagogice [w:] Pedagogika miejsca, M. Mendel (red.), Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej TWP, Wrocław.
Ministerstwo Edukacji Narodowej (2010), Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna. Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi?, MEN, Warszawa.
Modrzewski J. (2008), Socjologia przestrzeni edukacyjnych [w:] Relacje podmiotów (w) lokalnej przestrzeni edukacyjnej (Inspiracje…), J. Modrzewski, M.J. Śmiałek, K. Wojnowski, UAM Wydział Pedagogiczno-Artystyczny, Kalisz–Poznań.
Nalaskowski A. (2002), Przestrzenie i miejsca szkoły, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Nowotniak J. (2020), Szkoła jak „miejsce” w kontekście odpowiedzialności nauczycieli za przestrzeń edukacyjną, www.npseo.pl/data/documents/3/293/293.pdf (accesed on: 30 october 2020).
Pilch T. (2006), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
Popławska J., Sierpińska B. (2001), Zacznijmy razem. Dzieci specjalnej troski w szkole podstawowej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
PWN, Encyklopedia PWN, www.encyklopedia.pwn.pl (accessed on: 16 November 2020).
PWN, Słownik języka polskiego, www.sjp.pwn.pl (accessed on: 13 November 2020).
Smith D.D. (2008), Pedagogika specjalna, Wydawnictwo PWN, Warszawa.
Szymczak M. (2010), Słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Tuan Y.F. (2001), Space and place. The perspective of Experience, University of Minnesota Press, Minneapolis.
Wołoszyn S. (1959), Nauczanie początkowe oraz metodyka w rozwoju historycznym dawniej i dzisiaj [w:] Metodyka pierwszych lat nauczania, A. Maćkowiak, S. Wołoszyn (red.), „Wspólna Sprawa”, Warszawa.