“Life Feels Good” and “Carte Blanche” – a model of disability in films inspired by true stories

Authors

  • Anna Bieganowska-Skóra Maria Curie-Sklodowska University

Keywords:

disability model in film, social model of disability, film image of disability, Convention on the Rights of Persons with Disabilities

Abstract

The article characterizes the role of film as a tool to popularize the social image of disability and analyzes the model of disability in two Polish feature films inspired by real events: “Life Feels Good” and “Carte Blanche”. Characterization was carried out in relation to 7 criteria cited in the literature describing the assumptions of disability models: approach to disability, the nature and place of the phenomenon, the role of a person with a disability, solution, control and expected results. In the summary, the profiles of the heroes emerging from the analyzes were compared to the results of the research on the preferences of the disability model conducted among people with disabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bieganowska-Skóra A. (2017), And the winner is… Model niepełnosprawności w oscarowych produkcjach, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

CBOS (2018), Komu żyje się najtrudniej? Raport z badań, nr 106, https://www.cbos.pl/ SPISKOM.POL/2018/K_106_18.PDF [dostęp: 11.02.2021].

CBOS (2017), Niepełnosprawni wśród nas, Raport z badań, nr 169, https://cbos.pl/SPISKOM. POL/2017/K_169_17.PDF [dostęp: 11.02.2021].

Kirenko J. (2002), Indywidualny a społeczny model niepełnosprawności – próba empirycznej weryfikacji [w:] Człowiek wobec ograniczeń, Z. Tarkowski, G. Jastrzębowska (red.), Wydawnictwo Fundacji Orator, Lublin.

Kirenko J. (2007), Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych, Dz.U. z dnia 25 października 2012, poz. 1169.

Kosakowski C. (2003), Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń.

Kossowski P. (1999), Dzieci i reklama telewizyjna, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

Kowalski M., Drożdż M. (2008), Przemoc i zdrowie w obrazach telewizyjnych (edukacja przez „codzienność” telewizyjną, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Kozubek M. (2016), Filmoterapia Słowo/Obraz/Terytoria, Gdańsk.

Ogólnopolski Sejmik Osób Niepełnosprawnych (1998), Społeczny model niepełnosprawności, „Problemy Rehabilitacji Społecznej i Zawodowej”, 1(155): 43–54.

Kubicka D. (2007), Trzy spojrzenia na media masowe [w:] Psychologia wpływu mediów, D. Kubicka, A. Kołodziejczyk, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Otto W. (2012), Obrazy niepełnosprawności w polskim filmie, Wydawnictwo UAM, Poznań.

Plisiecki J. (1991), Polski film fabularny po roku 1980, Annales Instituti Philologiae Slavicae Universitatis Debreceniensis de Ludovico Kossuth Nominante, „Slavica XXV, Debrecen”, 255–262.

Twardowski A. (2018), Społeczny model niepełnosprawności – analiza krytyczna, „Studia Edukacyjne”, 48: 97–114.

Wawrzak-Chodaczek M. (2000), Kształcenie kultury audiowizualnej młodzieży, Wydawnictwo UWr, Wrocław.

Netografia

https://www.filmweb.pl/film/Chce+sie+zyc-2013-648982.

https://www.filmweb.pl/film/Carte+Blanche-2015-702937.

Published

2021-11-29

How to Cite

Bieganowska-Skóra, A. (2021). “Life Feels Good” and “Carte Blanche” – a model of disability in films inspired by true stories. Disability , (41), 216–230. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/6338

Issue

Section

Artykuły