Teaching and learning a child with intellectual disability
Keywords:
learning, cognitive strategy, intellectual disability, ntersubjectivity, mediated learning experienceAbstract
In the following article, I am taking into consideration the issues related to the mechanisms which are responsible for the course of learning, understood as the process of the conceptualization of knowledge, as well as the issues related to teaching a child with intellectual disability. The discussion is primarily set within the socio-cultural theory of human development, as well as developmental and cognitive psychology. The perspectives forming the framework of this article are the perspective of a learning child, and the perspective of the learning/teaching child. I am trying to indicate both the deficit areas being responsible for having difficulties in learning and getting familiar with the world by a child with intellectual disability (this meaning the deficits within the scope of cognitive, memory, and metacognitive strategies), as well as the possibilities, fields, and methods of supporting the learning process by an adult. I am indicating the importance if intersubjectivity, instruction, the experience in indirect learning, as well as emphasizing the need for adequately constructing the environment in which a child is functioning. I acknowledge that a responsive adult (ready to respond to a child's needs) is an integral part of the process of the conceptualization of knowledge by the child. When teaching, the adult simultaneously learns how to support the learning child with intellectual disability.
Downloads
References
Brzezińska A. (2000), Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Borkowski J.G., Carothers S.S., Howard, K., Schatz J., Farris J.R. (2009), Intellectual Assessment and Intellectual Disability [w:] Handbook of Intellectual and Developmental Disabilities, red. J. Jacobson, J. Mulick, J. Rojahn, Springer, New York, 261–277.
Flavell J. (1970), Developmental studies of mediated memory [w:] Advances in child development and behavior, red. H.W. Reese, L.P. Lipsitt, Academic Press, New York, 181–211.
Flavell J. (1971), First discussant’s comments: What is memory development the development of?, Human Development, 40: 272–278.
Gajdzica Z. (2020), Uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej. Nauczyciele o (nie)zmienionej sytuacji w kontekście kultury szkoły inkluzyjnej, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa.
Gauvain M. (2001), The Social Context of Cognitive Development, The Guilford Press, New York–London.
Gołębniak D. (2019), Proces kształcenia [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, PWN, Warszawa, 857–960.
Hua, Y., Woods-Groves, S., Ford, J., Nobles, K. (2014), Effects of the Paraphrasing Strategy on Expository Reading Comprehension of Young Adults with Intellectual Disability, Education and Training in Autism and Developmental Disabilities, 49(3): 429–439.
Jagodzińska M. (2003), Rozwój pamięci w dzieciństwie, GWP, Gdańsk. Kościelak, R. (1989), Psychologiczne podstawy rewalidacji upośledzonych umysłowo, PWN, Warszawa.
Kostrzewski J. (1976), Z zagadnień psychologii dziecka umysłowo upośledzonego. Materiały pomocnicze do psychologii upośledzonych umysłowo, WSPS, Warszawa.
Kowalik, S. (1989), Upośledzenie umysłowe. Teoria i praktyka rehabilitacji, PWN, Warszawa– Poznań, 40–50.
Kryteria Diagnostyczne z DSM-5® Desk Reference (2016), red. P. Gałecki, Ł. Święcicki, tłum. P.S. Krawczyk, EDRA Urban & Partner Sp. z o.o., Wrocław.
Ledzińska M. (2000), Uczenie się wykraczające poza warunkowanie [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, red. J. Strelau, GWP, Gdańsk, 117–136.
Nęcka E. (2003), Inteligencja, geneza – struktura – funkcje, GWP, Gdańsk. Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B. (2007), Psychologia poznawcza, ACADEMICA Wydawnictwo SWPS, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Obuchowska, I. (2005), Dzieci niepełnosprawne intelektualnie w stopniu lekkim [w:] I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, WSiP, Warszawa.
Piszczek M. (2007), Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka, wybrane zagadnienia, CMPP-P, Warszawa.
Schaffer H.R. (2005), Psychologia dziecka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Schaffer H.R. (2010), Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków:.
Schalock R., Borthwick-Duffy S., Bradley V., Buntinx W., Coulter D., Craig E., Gomez S., Lachapelle Y., Luckasson R., Reeve A., Shogren K., Snell M., Spreat S., Tasse M., Thompson J., Verdugo-Alonzo M., Wehmeyer M., Yeager M. (2010), Intellectual disability: Definition, classification, and systems of support (11th ed.), American Association on Intellectual and Developmental Disabilities, Washington.
Schumaker J.B., Denton P.H., Deshler D.D. (1984), Learning strategies curriculum: The paraphrasing strategy, The University of Kansas, Kansas.
Siegler R. (1998), Emerging minds: The Process of Change, Oxford University Press, New York.
Trevarthen C. (2007), Podstawy Intersubiektywności niemowląt [w:] Małe dziecko i jego rodzina, z teorii i praktyki wczesnej interwencji psychologicznej, red. G. Kmita, Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Wydawnictwo Emu, Warszawa, 29–48.
Vasta R., Haith M.M., Miller S.M. (2004), Psychologia dziecka, WSIP, Warszawa.
Wojciechowska B. (2008), Terapia Feuersteina [w:] Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa – teoria i praktyka, red. B.B. Kaczmarek, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Wood D. (2006), Jak dzieci uczą się i myślą, społeczne konteksty rozwoju poznawczego, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.