Strategies for dealing with feeling disorders in children from the spectrum of autism in the kindergarten – a case study

Authors

  • Agnieszka Stefanow University of Silesia in Katowice

Keywords:

case study, autism spectrum disorders, sensory processing disorders, sensory disturbance, therapeutic preschool

Abstract

Children's quality of life with the spectrum of autism is determined by disturbances and deficits of a social nature and sensory processing disturbances, especially in the sense of feeling. By ignoring these disorders, the preschool environment deprives ASD children of optimal development conditions. The main research method was the instrumental case study of the child with the autism spectrum (pediatric autism) carried out by an interview, direct observation, document analysis, and diagnosis of sensory processing disorders. The article's cognitive objective is to describe a pupil's functioning with the spectrum of autism in the preschool group in terms of sensory processing disorders in the sense of feeling. The practical and implementation objective is to propose effective strategies to deal with feeling disorders in children with ASD in the therapeutic preschool environment.

The text consists of three main parts. The first part presents the theoretical basis of own research, and the second part presents methodological assumptions. The third part is the study's essence and contains a case study and strategies for dealing with sensory disorders in children with ASD, which can be successfully used in both home and preschool environments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arnwine B. (2018), Rozpoczynanie terapii integracji sensorycznej, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk.

Angrosino M.V. (2014), Obserwacja w nowym kontekście. Etnografia, pedagogika i rozwój problematyki społecznej [w:] Metody badań jakościowych, red. N.K. Denzin, Y.S. Lincoln, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Ayres J. (2016), Dziecko a integracja sensoryczna, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk.

Białas-Paluch K. (2017), Zaburzenia praksji u dzieci ze spektrum autyzmu w świetle teorii integracji sensorycznej, Człowiek– Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 1(35), Warszawa.

Borkowska M. (2018), Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka podstawy neurofizjologiczne, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk.

Delacato H. C. (1974), Dziwne, niepojęte. Autystyczne dziecko, Fundacja Synapsis, Warszawa.

Drabata A. (2019), Doświadczenia matek dzieci ze spektrum autyzmu w obliczu wielogłosowości wiedzy i praktyk dotyczących autyzmu, Szkoła Specjalna, 5, Warszawa.

Eliot L. (2010), Co tam się dzieje, Media Rodzina, Poznań. Dunn, W. (2001), The sensations of everyday life: Empirical, theoretical, and pragmatic considerations, American Journal of Occupational Therapy, 55(6), 608–620.

Georgiades, S., Szatmari P., Boyle M. (2013), Importance of Studying Heterogeneity in Autism, Neuropsychiatry, 3(2), Future Medicine Ltd, London.

Goldstein S., Ozonoff S. (2017), Perspektywa historyczna i ogólna charakterystyka [w:] Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu, red. S. Goldstein, A. Naglieri, S. Ozonoff, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Grandin T.(2016). Mózg autystyczny. Podróż w głąb niezwykłych umysłów, Copernicus Center Press, Kraków.

Jodzis D. (2013), Dysfunkcje integracji sensorycznej a sprawność językowa dzieci, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk.

Klin A. (2017), Typologia zaburzeń ze spektrum. Aspekty teoretyczne , badawcze i kliniczne [w:] Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu, red. S. Goldstein, A. Naglieri, S. Ozonoff, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Kranowitz C. (2012), Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk.

Mikkelsen M., Wodka E.L., Mostofsky S.H., Puts N.A.J (2018), Autism spectrum disorder in the scope of tactile processing, Developmental Cognitive Neuroscience, vol. 29, Flux, Canada.

Miller L.J., Anzalone M.E., Lane S.J., Cermak S.A., Osten E.T. (2007), Concept Evolution in SI: A Proposed Nosology for Diagnosis, American Journal of Occupational Therapy 61(2): 135–140.

Miller L.J., Reisman J.E., McIntosh D.N., Simon J. ( 2001), An ecological model of sensory modulation [w:] Understanding the nature of sensory integration with diverse populations, red. S. Smith Roley, E.I. Blanche, R.C. Schaaf, Therapy Skill Builders, USA.

Miller L.J (2016), Dzieci w świecie doznań. Jak pomóc dzieciom z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego?, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk.

Minshew N., Hobson J.A. (2008), Sensory Sensitivities and Performance on Sensory Perceptual Tasks in High-functioning Individuals with Autism, Journal of Autism and Developmental Disorders 38(8), Springer, USA.

Mulligan, S. (1998), Patterns of sensory integration dysfunction: A confirmatory factor analysis, American Journal of Occupational Therapy, 52: 819–828.

Nothbohm E., Zysk W. (2016), 1001 porad dla rodziców i terapeutów dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Odowska-Szlachcic B. (2018), Integracja sensoryczna w autyzmie, Harmonia, Gdańsk.

Odowska-Szlachcic B. (2016), Metoda integracji sensorycznej we wspomaganiu rozwoju mowy u dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk.

Okraska-Ćwiek B. (2016), Przedszkolaki – sensoraki. Scenariusze zajęć z terapii integracji sensorycznej do pracy z małymi dziećmi, Empis, Warszawa.

Parham L.D. (2002). Sensory integration and occupation [w:] Sensory integration: Theory and practice, red. A.C. Bundy, S.J. Lane, E.A. Murray, 2nd ed., F.A. Davis, Philadelphia, 413–434.

Prizant B.M., Fields-Meyer T. (2019), Niezwyczajni ludzie. Nowe spojrzenie na autyzm, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Przyrowski Z. (2015), Kliniczna obserwacja – podręcznik, Empis, Warszawa.

Przyrowski Z. (2014), Kwestionariusz Rozwoju Sensomotorycznego, Empis, Warszawa.

Przyrowski Z. (2019), Integracja sensoryczna. Teoria, diagnoza, terapia, Empis. Warszawa.

Stake R.M. (2014), Jakościowe studium przypadku [w:] Metody badań jakościowych, red. N.K. Denzin, Y.S. Lincoln, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Quake-Rapp C. (2015), Sensory processing disorders and treatment: Occupational therapy using a sensory integration approach [w] Behavioral Pediatrics, red. D.E. Greydanus, D.R. Patel, H.N. Pratt, J.J. Calles, A. Nazeer, J. Merrick, 4th ed., Nova Science Publisher, New York.

Paul R., Wilson K.P. (2007), Diagnoza mowy, języka i komunikowania się w zaburzeniach ze spektrum autyzmu [w:] Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu, red. S. Goldstein, J.A. Naglieri, S. Ozonoff, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, WAiP, Warszawa.

Skorny Z. (1984), Prace magisterskie z psychologii i pedagogiki, WSiP, Warszawa.

Stefanow A. (2020), Funkcjonowanie ucznia ze spektrum autyzmu w klasie integracyjnej w ujęciu zaburzeń sensorycznych – studium przypadku, Szkoła Specjalna, 41(3), Warszawa.

Vetulani J. (2014), Mózg: fascynacje, problemy, tajemnice, Wydawnictwo Benedyktów, Kraków.

Williams K.(2019), Zrozumieć autyzm. Przewodnik dla rodziców, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk.

Published

2021-12-29

How to Cite

Stefanow, A. (2021). Strategies for dealing with feeling disorders in children from the spectrum of autism in the kindergarten – a case study. Disability - Discourses of Special Education, (43), 178–197. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/6632

Issue

Section

Artykuły