Relationship with deaf siblings in the experiences of young adults – childhood and the present

Authors

  • Anna Jakoniuk-Diallo Adam Mickiewicz University
  • Aleksandra Rożek University of Security in Poznań

Keywords:

siblings, deaf, relationships, siblings, deaf, relationships, narratives

Abstract

The relationship with siblings is the longest relationship in a person’s life. Fact the occurrence of illness or disability in siblings may determine shape and quality relationship with a brother or sister. The authors listened to the narratives of three young adults who told about their experiences of their relationship with deaf siblings. Including field in educational work, such as: possibility of communication; the knowledge base about deafness brother’s/sister’s; making expectations can aid the process shaping the relationship between siblings.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bartnikowska U. (2010), Sytuacja społeczna i rodzinna słyszących dzieci niesłyszących rodziców, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń.

Bat-Chava Y., Martin D. (2002), Sibling Relationships of Deaf Children: The Impact of Child and Family Characteristics, Rehabilitation Psychology, 47, 1: 73–91.

Biernat T. (2008), Transformacja czy kryzys rodziny? [w:] Miłość, wierność i uczciwość na rozstajach współczesności. Kształty rodziny współczesnej, red. W. Muszyński, E. Sikora, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Brągiel J., Górnicka B. (2020), Rodzina w kręgu ponowocznesnych przemian i wyzwań niepełnosprawności, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Danielewicz D., Pisula E. (red.) (2011), Rodzice i rodzeństwo wobec trudności w zdrowiu i rozwoju dziecka, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.

Glac I. (2019), Sytuacja, przeżycia oraz potrzeby zdrowego rodzeństwa w rodzinach z dzieckiem przewlekle chorym, Homo et Societas, 4: 2–29.

Jakoniuk A., Kubiak H. (2010), O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością, Wydawnictwo Difin, Warszawa.

Jurkiewicz P. (2017), Rodzeństwo osób z niepełnosprawnością intelektualną w drodze od osamotnienia do zaradności, zrozumiałości i sensowności, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.

Kawula S., Brągiel J., Janke A.,W. (2007), Pedagogika rodziny, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Kobosko J., Kosmalowa J. (2002), Nasze słyszące dzieci. Słyszę, Dwumiesięcznik dla osób z problemami słuchu i mowy, październik, 22–24.

Kobosko J., Kosmalowa J. (2010), Słyszące rodzeństwo dzieci głuchych i słabosłyszących – spojrzenie z różnych stron. Słyszę, Dwumiesięcznik dla osób z problemami słuchu i mowy, wrzesień–październik, 29–30.

Kocoń M., Malik N., Michalczyk A. (2019), Rodzeństwo głuche w rodzinie. Z perspektywy SODA, Wychowanie w Rodzinie, 1, 165–179.

Kucharczyk A. (2009), Kiedy w rodzinie nie wszystkie dzieci słyszą… [w:] Młodzież głucha i słabo słysząca w rodzinie i otaczającym świecie dla terapeutów, nauczycieli, wychowawców i rodziców, red. J. Kobosko, Stowarzyszenie Rodziców i Przyjaciół Dzieci i Młodzieży z Wadą Słuchu „Usłyszeć Świat”, Warszawa.

Kvale S. (2012), Prowadzenie wywiadów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Ley K. (2004), Rodzeństwo – miłość, nienawiść, solidarność, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa.

Łukasik D. (2020), Niepełnosprawność dziecka a funkcjonowanie rodziny, Studia Gdańskie, 47: 271–283.

Pisula E. (2007), Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Plutecka K. (2020), Sytuacja rodzinna rodzeństwa mającego brata lub siostrę niesłyszącą, Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 40: 101–111.

Raghuraman R. S. (2008), The emotional well-being of older siblings of children who are deaf or hard of hearing and older siblings of children with typical hearing, The Volta Review, 108(1): 5–35.

Rożek, A. (2017), Słyszące rodzeństwo osób z wadą słuchu (SODA) – studium indywidualnych przypadków, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 18: 131–143.

Sadowska L. i in. (2006), Odpowiedzialność rodzicielska w procesie rozwoju dziecka niepełnosprawnego, Przegląd Medyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego, 1: 11–21.

Sakowicz-Boboryko A. (2005), Rodzina jako realizator potrzeb rehabilitacyjnych dzieci niepełnosprawnych, Trans Humana, Białystok.

Sidor B. (2005), Psychospołeczne aspekty funkcjonowania młodzieży mającej rodzeństwo z niepełnosprawnością umysłową, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.

Skórczyńska M. (2007), Przewlekła choroba dziecka w aspekcie realizacji zadań życiowych jednostki i rodziny [w:] Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne, red. B. Cytowska, B. Wilczura, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Stelter Ż. (2011), Realizacja ról rodzinnych w rodzinie z dzieckiem niepełnosprawnym [w:] Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym- możliwości i ograniczenia rozwoju, red. H. Liberska, Wydawnictwo Difin, Warszawa.

Twardowski A. (2011), Sytuacja psychologiczna rodzeństwa dzieci z niepełnosprawnościami (część 1), Szkoła Specjalna, 2: 91–101.

Żyta A. (2004), Rodzeństwo osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Published

2021-12-29

How to Cite

Jakoniuk-Diallo, A., & Rożek, A. (2021). Relationship with deaf siblings in the experiences of young adults – childhood and the present. Disability - Discourses of Special Education, (43), 243–259. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/6636

Issue

Section

Artykuły