The professional identity of the occupational therapists with reference to the continuum from anomie to autonomy – research report
Keywords:
occupational therapist, identity, professional identity, anomic identity, role identity, identity of the autonomous „Me”Abstract
The article is a research report on the professional identity of occupational therapists in the context of situating themselves on the continuum from anomy to autonomy. The exploratory, descriptive and explanatory tasks which focused on the professional identity of the occupational therapists became related to the subject of conceptualization – showing the transformation logic, from preconventional through conventional to post-conventional levels of understanding and acting.
Downloads
References
Brzeziński J. (2007), Metodologia badań psychologicznych, Wydawnictwo PWN, Warszawa.
Erikson E.H. (1968), Identity, Youth and Crisis, W.W. Norton Company, New York.
Kohlberg L. (1973), The claim to moral adequacy of a highest stage of moral judgment, „Journal of Philosophy”, 70.
Kozielecki J. (1987), Koncepcja transgresyjna człowieka: analiza psychologiczna, Wydawnictwo PWN, Warszawa.
Kwaśnica R. (1990), Ku pytaniom o psychopedagogiczne kształcenie nauczyciel [w:] Ku pedagogii pogranicza, red. Z. Kwieciński, L. Witkowski, Wydawnictwo UMK, Toruń.
Kwaśnica R. (1995), Wprowadzenie do myślenia o wspomaganiu nauczycieli w rozwoju [w:] Z zagadnień pedeutologii i kształcenia nauczycieli, red. H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, Wydawnictwo PAN, Warszawa.
Kwiatkowska H. (2005), Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, Wydawnictwo GWP, Gdańsk.
Marcia J.E. (1980), Identity in adolescence [w:] Handbook of adolescence psychology, red. J. Adelson, Wiley, New York.
Marzec-Holka K. (2001), Profesjonalizm pracownika socjalnego a jakościowe formy jego rozwoju [w:] Pedagogika społeczna. Tradycja – Teraźniejszość – Nowe Wyzwania, red. E. Trempała, M. Cichosz, Wydawnictwo Wszechnica Mazurska, Olecko.
Neuman W. L. (2000), Social research methods. Qualitative and quantitative approaches, Allyn nad Bacon, Boston.
Witkowski L. (2007), Edukacja i humanistyka: nowe (kon)teksty dla nowoczesnych nauczycieli, Wydawnictwo IBE, Warszawa.