Social inclusion’s perception by people with visual disability

Authors

  • Małgorzata Bilewicz University of Białystok

Keywords:

social inclusion, visual disability, exclusion

Abstract

Nowadays it is desired to guarantee optimal living conditions for all people, following the rule of equal chances. It is clearly seen in the social inclusion process, which is understood as a provision of maximum development that considers individual potential of every human. Inclusion especially applies to those people who, having certain features or being in a certain situation, have limited possibilities of taking part in social life. The aim of this article was a presentation of the way how people with visual disability, who are in danger of being marginalized, see social inclusion. The research was carried out using in-depth interview among people with visual disability. The article describes a diverse way in which people with visual disability define social inclusion. It also depicts social life areas which are highly vulnerable to exclusion. Moreover, the article shows the consequences of exclusion and the most important inclusion’s obstructions. It also analyzes personal experiences of people particularly interested in social inclusion and it shows positive aspects of ongoing changes, simultaneously setting trends for social inclusion development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dryżałowska G. (2019), Iluzoryczność procesu inkluzji społecznej, Kultura i Edukacja, 1 (123): 91–107.

Dykcik W. (2008), Wykluczanie, dyskryminacja i marginalizacja godności oraz praw osób z głębszą i złożoną niepełnosprawnością jako problem społeczny i pedagogiczny [w:] Współczesne problemy pedagogiki specjalnej, U. Bartnikowska, Cz. Kosakowski, A. Krause (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.

Konarska J. (2010), Rozwój i wychowanie rehabilitujące dziecka niewidzącego w okresie wczesnego i średniego dzieciństwa, Uniwersytet Pedagogiczny Kraków.

Krzychała S. (2007), Ryzyko własnego życia. Indywidualizacja w późnej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław.

Lechta V. (2010), Pedagogika inkluzyjna [w:] Pedagogika, B. Śliwerski (red.), t. IV, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Nadachewicz N., Bilewicz M. (2020), Nauczyciel wczesnej edukacji wobec wyzwań pedagogiki inkluzyjnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Sękowski T. (2002), Rehabilitacja psychiczna niewidomych i słabowidzących uczniów klas maturalnych jako element przygotowania do trudnych sytuacji egzaminacyjnych [w:] Problemy pedagogiki specjalnej w okresie przemian społecznych, A. Pielecki A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

Szatur-Jaworowska B. (2005), Uwagi o ekskluzji i inkluzji na przykładzie polityki społecznej wobec osób starszych [w:] Ekskluzja i inkluzja społeczna. Diagnoza – uwarunkowania – kierunki działań, J. Grotowska-Leder, K. Faliszek (red.), Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń.

Zemło M., Sakowicz-Boboryko A., Bilewicz M., Dziekońska M., Otapowicz D., Szada- -Borzyszkowska J., Mantur J. (2018), W kierunku inkluzji społecznej. Potrzeby osób z nie-pełnosprawnością w mieście Białystok, Centrum Kształcenia Ustawicznego w Białymsto-ku, Białystok–Gdańsk.

Published

2022-12-05

How to Cite

Bilewicz, M. (2022). Social inclusion’s perception by people with visual disability. Disability - Discourses of Special Education, (45-46), 140–153. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/7356

Issue

Section

Artykuły