The importance of middle relationship in adult people of persons with autism
Keywords:
autism, close relationships, adulthoodAbstract
Interpersonal relationships at home, at school and in the workplace are a huge challenge for people with autism. They require training in the course of life of correct regulatory behavior, communication and openness to the other person. Gutstein, Sheely [2002] indicate that establishing contacts with peers by people with autism requires that they master appropriate strategies and actions to correctly understand the social context of relationships, control their own behavior and be able to take the role of being a social partner. Parents and therapists should take action to develop curiosity in terms of social interaction, becoming a member of the team and adapting to social conditions. This article aims to show the importance of relationships with a second person in adult life and how to help a person with autism to properly make them.
Downloads
References
Attwood T. (2013), Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk.
Ashkenazy E., Yergeau M. (2013), Relationship and Sexuality. A Handbook for and by Autistic People, Autistic Self Advocacy Network, Washington.
Bombińska-Domżał A, Zawidniak N. (2017), Wspieranie rozwoju komunikacji społecznej uczniów z autyzmem wysokofunkcjonującym i zespołem Aspergera w nauczaniu integracyjnym i włączającym [w:] Psychoedukacja w procesie wspomagania rehabilitacji osób z niepełnosprawnością, P. Majewicz, M. Kościółek, E. Dyduch (red.), Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków.
Fornalik I. (2017), Mam autyzm, mam seksualność I co dalej? Poradnik dla rodziców terapeutów i nauczycieli, Wydawca Fundacja JiM, Łódź.
Frydrychowicz S.(1993), Na co w procesie interakcji komunikacyjnej mogą sobie pozwolić dzieci, a na co nie powinny sobie pozwalać osoby dorosłe?, Studia psychologiczne, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Bydgoszcz.
Gerland G. (2015), Prawdziwy człowiek. Osobista opowieść o dorastaniu i edukacji w autyzmie, Wolters Kluwer SA, Warszawa.
Gutstein S., Sheely R.K. (2002), Relationship development intervention with children, adolescents and adults: social and emotional development activities for Asperger syndrome, autism, PDD and NLD, Jessica Kingsley Publishers, London.
Hendrickx S. (2018), Kobiety i dziewczyny ze spektrum autyzmu, od wczesnego dzieciństwa do późnej starości, Wydawnictwo UJ, Kraków.
Henault I. (2015), Zespół Aspergera a seksualność. Od dojrzewania poprzez dorosłość, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk.
Jackson L. (2018), Seks, prochy i zespół Aspergera. Przewodnik po dorosłości dla osób z zespołem Aspergera, przekł. B. Radwan, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Kruk-Lasocka J., Antosz W. (2018), Koszula i krawat. Obrazki wyłaniającej się dorosłości, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
PreiBmann C. (2017), Zespół Aspergera, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.
Schaffer H.R. (2006), Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Simon R. (2016), Aspergirls siła kobiet z zespołem Aspergera, Harmonia Universalis, Gdańsk.