What could be done by ourselves? Example of activity of Self-Help Group of Parents and Carers of Persons with Autism and Asperger Syndrome from Olsztyn

Authors

  • Bożena Chrostowska University of Warmia and Mazury in Olsztyn

Keywords:

self help group, mutual support, social support, families of persons with autism spectrum disorders

Abstract

The problems of development of the children with autism spectrum often require a lot of effort from parents. To overcome them without external assistance is a difficult and demanding task. In Poland, despite the increasing access to specialized services and information about autism spectrum, there is still a lack of sufficient support for families with autistic children. This gap is filled by actions from non-governmental organisations, professional support groups or unformal self-help groups. The scope of the article is the value of self-help activities, presented on the example of self-help group for parents with autistic children from Olsztyn.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bartosz B. (1992), Znaczenie społecznego wsparcia w przezwyciężaniu problemów, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.

Chrostowska B. (2018), Aktywizm rodziców dzieci z autyzmem w Polsce na przykładzie działań Klubu Rodziców JiM. Aktywność obywatelska czy narodziny ruchu rodziców dzieci z autyzmem? [w:] Zagrożone człowieczeństwo. Między bezradnością a działaniem, E. Kantowicz, I. Staszkiewicz-Grabarczyk, M. Zmysłowska (red.), t. 5, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Diagnoza Samopomocowej Grupy Rodziców i Opiekunów Osób z Autyzmem i Zespołem Aspergera, Olsztyn 2015 (wydruk w zbiorach autorki).

Domasiewicz Z, Pęczkowska E. (2011), Dostępność usług terapeutycznych dla dzieci z autyzmem w Polsce [w:] Oblicza rehabilitacji, E. Pisula, K. Bargiel-Matusiewicz, K. Walewska (red.), Wydawnictwo MediPage, Warszawa.

Hayes S.A., Watson S.L. (2013). The impact of parenting stress: A meta-analysis of studies comparing the experience of parenting stress in parents of children with and without autism spectrum disorder, „Journal of Autism and Developmental Disorders”, vol. 43(3), s. 629–642.

Juros A. (1999), Psychospołeczne uwarunkowania aktywności samopomocowej: umacnianie osoby, grupy i wspólnoty, „Roczniki Psychologiczne”, t. 2, s. 125–148.

Juros A. (2003), Zasada pomocniczości, wspieranie działań samopomocowych i samo organizacyjnych [w:] Organizacje pozarządowe w społeczeństwie obywatelskim, M. Załuska, J. Boczoń (red.), Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice.

Lipińska – Lokś J. (2010), Dziecko autystyczne w kontekście relacji rodzinnych [w:] Osoba autystyczna w rodzinie i środowisku lokalnym. Doświadczenia lubuskie, A. Rudzińska-Rogoży, J. Lipińska-Lokś (red.), Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym „Dalej Razem”, Zielona Góra.

Ogólnopolski Spis Autyzmu. Sytuacja młodzieży i dorosłych z autyzmem w Polsce (2016), M. Płatos (red.), Stowarzyszenie Innowacji Społecznych „Mary i Max”, Warszawa.

Matynia K. (red.) (2014), Autyzm - Sytuacja Dorosłych. Raport 2013, Fundacja Synapsis, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa.

Oka T., Borgman T. (2003), Krótka historia, idea i teorie związane z istnieniem grup samopomocowych z perspektywy międzynarodowej [w:] Od pomocy do samopomocy, P. Jordan (red.), Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, Warszawa.

Pisula E. (2015), Rodzice dzieci z autyzmem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Plan rozwoju Samopomocowej Grupy Rodziców i Opiekunów Osób z Autyzmem i Zespołem Aspergera, Olsztyn 2016 (wydruk w zbiorach autorki).

Projekt „Aktywne społeczności Warmii i Mazur”, [http://kalendarz.ngo.pl/wiadomosc/1653613.html].

Prokopiak A.(2014), Wychowanie dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin-Polonia”, vol. 27(2), Sectio J, s. 51–59.

Riessmann F., Carroll D. (2000), Nowa definicja samopomocy. Polityka i praktyka, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Warszawa.

Sprawozdanie z inicjatyw Samopomocowej Grupy Rodziców i Opiekunów Osób z Autyzmem i Zespołem Aspergera, Olsztyn 2015 (wydruk w zbiorach autorki).

Szmagalski J.( 2003), Fundamenty samopomocy [w:] Od pomocy do samopomocy, P. Jordan (red.), Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, Warszawa.

Szmania L. (2014), Doświadczenia emocjonalne rodziców dzieci z autyzmem, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej”, nr 5, s. 69–91.

Załuska M. (1998), Społeczne uwarunkowania angażowania się w działalność organizacji pozarządowych, [w:] Organizacje pozarządowe w społeczeństwie obywatelskim, M. Załuska, J. Boczoń (red.), Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice.

Published

2018-09-24

How to Cite

Chrostowska, B. (2018). What could be done by ourselves? Example of activity of Self-Help Group of Parents and Carers of Persons with Autism and Asperger Syndrome from Olsztyn. Disability , (31), 87–99. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/8182