Informational support for parents at the moment of receiving a diagnosis about the child’s condition

Authors

  • Małgorzata Bilewicz University of Bialystok

Keywords:

disability, informational support, medical care

Abstract

Coming a disabled child into the world is a burdensome moment for usually not prepared parents. The information about the child’s condition is generally communicated by a doctor and demands tactful and understanding attitude. The support provided by the medical personnel just after the birth of the child often determines the course of emotional crisis which all the parents of children with disabilities undergo. This article involves the research results concerning the range of informational support for parents having a child born with disability and the manner and circumstances of communicating such a diagnosis. Furthermore, the paper embraces the expectations of parents with regard to a comprehensive help which repeatedly decides about the rehabilitation process of a disabled child.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bishop S. L., Richler J., Cain A. C., Lord C. (2007), Predictors of perceived negative impact in mothers of children with autism spectrum disorder, „American Journal on Mental Retardation”, vol. 112.

Bogucka J. (1990), Uwarunkowania procesu integracji dzieci niepełnosprawnych z ich zdrowymi rówieśnikami, „Szkoła Specjalna”, nr 4.

Dryżałowska G. (2003), Doświadczanie inności a dorastanie [w:] Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny. Na pograniczach pedagogiki specjalnej, K.D. Rzedzicka, A. Kobylańska (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Gałkowski T. (1995), Dziecko autystyczne w środowisku rodzinnym i szkolnym, WSiP, Warszawa.

Jaroszewska A. (1978), Postawy rodziców wobec dzieci normalnych i upośledzonych w stopniu lekkim [w:] Z zagadnień psychologii dziecka upośledzonego umysłowo, J. Kostrzewski (red.), Warszawa, t. 1.

Kawula S. (1996), Wsparcie społeczne – kluczowy wymiar pedagogiki społecznej, „Pedagogika Opiekuńczo-Wychowawcza”, nr 1.

Kirenko J. (2002), Wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością, Wydawnictwo WSUPIZ, Ryki.

Kościelska M. (1984), Upośledzenie umysłowe a rozwój społeczny, Wydawnictwo PWN, Warszawa.

Kościelska M. (1998), Trudne macierzyństwo, WSiP, Warszawa.

Kramarczyk E. (1989), Upośledzenie dziecka jako niesprawiedliwość zadana przez los i ludzi. Doświadczenia matek, „Psychologia wychowawcza”, nr 4.

Kuczyńska-Kwapisz J. (2007), W jaki sposób wspierać dziecko z niepełnosprawnością na różnych etapach życia?, „Szkoła Specjalna”, nr 1.

Kwaśniewska G., Wojnarska A. (2004), Pomoc rodzinie dziecka niepełnosprawnego – wybrane kierunki oddziaływań [w:] Aktualne problemy wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych, G. Kwaśniewska, A. Wojnarska (red.), Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Nissenbauma M. S., Tollefsona N., Reese R. M. (2002), The interpretative conference: Sharing a diagnosis of autism with families. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 17.

Obuchowska I. (1993), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie: zarys problemów [w:] Sytuacja życiowa dziecka niepełnosprawnego w rodzinie, R. Ossowski (red.), WSP, Bydgoszcz.

Odom S.L., Hanson M.J., Blackman J.A., Kaul S. (2003), Early Intervention Practices around the World, Brookes, Baltimore.

Pisula E. (1998), Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytet Warszawski, Warszawa.

Pisula E. (2005), Małe dziecko z autyzmem, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Pisula E. (2012), Rodzice dzieci z autyzmem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Pisula E., Danielewicz D. (2011), Badania nad rodzicami i rodzeństwem osób z niepełnosprawnością – problemy metodologiczne oraz kierunki poszukiwań [w:] Rodzice i rodzeństwo wobec trudności w zdrowiu i rozwoju dziecka, D. Danielewicz, E. Pisula (red.), Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.

Popielecki M., Zeman I. (2000), Kryzys psychiczny rodziców w związku z pojawieniem się w rodzinie dziecka niepełnosprawnego, „Szkoła Specjalna”, nr 1.

Sobolewska A. (2002), Cela, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.

Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 sierpnia 1997r. Karta Praw Osób Niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 50, poz. 475).

Wyczesany J. (2006), Pedagogika upośledzonych umysłowo, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Zalewska M. (1995), Psychologiczne aspekty stwierdzenia głuchoty u dziecka [w:] Wybrane problemy psychologicznej diagnozy zaburzeń rozwoju dzieci, E. Pisula, J. Rola (red.), WSPS, Warszawa.

Published

2018-09-05

How to Cite

Bilewicz, M. (2018). Informational support for parents at the moment of receiving a diagnosis about the child’s condition. Disability , (30), 150–162. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/8416