Percepcja inkluzji społecznej przez osoby z niepełnosprawnością wzroku

Autor

  • Małgorzata Bilewicz Uniwersytet w Białymstoku

Słowa kluczowe:

inkluzja społeczna, niepełnosprawność wzrokowa, ekskluzja

Abstrakt

Współcześnie dąży się do zagwarantowania optymalnych warunków życia każdemu człowiekowi zgodnie z zasadą równości szans. Najpełniej widoczne jest to w procesie włączenia społecznego, rozumianego jako zapewnienie maksymalnych możliwości rozwoju, uwzględniającego jednocześnie indywidualny potencjał każdego człowieka. Inkluzja dotyczy szczególnie osób, które ze względu na posiadane cechy lub sytuację mają ograniczone możliwości uczestnictwa w życiu społecznym. Celem artykułu było przedstawienie sposobu spostrzegania włączenia społecznego przez osoby z niepełnosprawnością wzrokową, które stanowią potencjalną grupę zagrożoną marginalizacją. Badania przeprowadzono za pomocą wywiadu pogłębionego wśród osób niepełnosprawnych wzrokowo. Artykuł przedstawia zróżnicowany sposób definiowania inkluzji społecznej przez badane osoby, opisuje obszary życia społecznego najbardziej zagrożone ekskluzją i jej konsekwencje oraz najważniejsze bariery inkluzji. Tekst stanowi analizę osobistych doświadczeń osób szczególnie zainteresowanych włączeniem społecznym, wskazując pozytywne aspekty dokonujących się zmian oraz wytyczając kierunki rozwoju tego procesu.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Dryżałowska G. (2019), Iluzoryczność procesu inkluzji społecznej, Kultura i Edukacja, 1 (123): 91–107.

Dykcik W. (2008), Wykluczanie, dyskryminacja i marginalizacja godności oraz praw osób z głębszą i złożoną niepełnosprawnością jako problem społeczny i pedagogiczny [w:] Współczesne problemy pedagogiki specjalnej, U. Bartnikowska, Cz. Kosakowski, A. Krause (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.

Konarska J. (2010), Rozwój i wychowanie rehabilitujące dziecka niewidzącego w okresie wczesnego i średniego dzieciństwa, Uniwersytet Pedagogiczny Kraków.

Krzychała S. (2007), Ryzyko własnego życia. Indywidualizacja w późnej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław.

Lechta V. (2010), Pedagogika inkluzyjna [w:] Pedagogika, B. Śliwerski (red.), t. IV, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Nadachewicz N., Bilewicz M. (2020), Nauczyciel wczesnej edukacji wobec wyzwań pedagogiki inkluzyjnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Sękowski T. (2002), Rehabilitacja psychiczna niewidomych i słabowidzących uczniów klas maturalnych jako element przygotowania do trudnych sytuacji egzaminacyjnych [w:] Problemy pedagogiki specjalnej w okresie przemian społecznych, A. Pielecki A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

Szatur-Jaworowska B. (2005), Uwagi o ekskluzji i inkluzji na przykładzie polityki społecznej wobec osób starszych [w:] Ekskluzja i inkluzja społeczna. Diagnoza – uwarunkowania – kierunki działań, J. Grotowska-Leder, K. Faliszek (red.), Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń.

Zemło M., Sakowicz-Boboryko A., Bilewicz M., Dziekońska M., Otapowicz D., Szada- -Borzyszkowska J., Mantur J. (2018), W kierunku inkluzji społecznej. Potrzeby osób z nie-pełnosprawnością w mieście Białystok, Centrum Kształcenia Ustawicznego w Białymsto-ku, Białystok–Gdańsk.

Pobrania

Opublikowane

2022-12-05

Jak cytować

Bilewicz, M. (2022). Percepcja inkluzji społecznej przez osoby z niepełnosprawnością wzroku. Niepełnosprawność- Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, (45-46), 140–153. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/7356

Numer

Dział

Artykuły