Alienated inside integration and inclusive education

Authors

  • Grażyna Dryżałowska University of Warsaw

Keywords:

integrative education, social integration, persons with disabilities, effectiveness of integration, education, inclusion, inclusive education

Abstract

Assuming possible effects of a new concepts, decisions and/or changes in educational solutions for pupils with disabilities requires some thought and discussion on their negative, yet unintentional outcomes resulted in introducing integrative education. The paper attempts to answer the fundamental question, whether inclusive education and its methods as well as the way education of pupils with disabilities is realized might overcome or deepen (the assumed processes of) inclusion/exclusion, integration and normalization.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bąbka J. (2001), Edukacja integracyjna dzieci niepełnosprawnych i pełnosprawnych – założenia i rzeczywistość, Wydawnictwo Fundacji „ Humaniora”, Poznań.

Błeszyńska K. (1986), Rodzina w życiu dorosłych osób niepełnosprawnych fizycznie [w:] Człowiek niepełnosprawny w społeczeństwie, red. A. Hulek, PZWL, Warszawa.

Chodkowska M. (1993): Kobieta niepełnosprawna. Socjopedagogiczne problemy postaw, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Chrzanowska I. (2015), Pedagogika specjalna. Od tradycji do nowoczesności, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Ćwirynkało K. (2001), Pozycja socjometryczna uczniów niepełnosprawnych a postawa nauczycieli wobec integracji [w:] Integracja osób niepełnosprawnych w edukacji i interakcjach społecznych, red. Z. Kazanowski, D. Osik-Chudowska, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Dryżałowska G. (2015): Integracja edukacyjna a społeczna. Satysfakcja z życia osób niedosłyszących, Wydawnictwo UW, Warszawa.

Dryżałowska G. (2004), Integracja edukacyjna a integracja społeczna [w:] Integracja społeczna osób niepełnosprawnych, red. G. Dryżałowska, H. Żuraw, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

Głodkowska J. (1998), W poszukiwaniu możliwości spełniania zasady indywidualizacji, „Roczniki Pedagogiki Specjalnej”, t. 9.

Gołubiew-Konieczna M. (2006), Rodzina i szkoła w edukacji ucznia niepełnosprawnego w systemie edukacji [w:] Pomiędzy teorią a praktyką, red. C. Kosakowski, A. Krause, S. Przybylański, Wydawnictwo UWM, Olsztyn.

Grzelak P., Kubicki P., Orłowska M. (2014), Realizacja ścieżek edukacyjnych niepełnosprawnych dzieci, uczniów i absolwentów, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.

Hulek A. (1980), Wstęp [w:] Pedagogika rewalidacyjna, red. A. Hulek, Wydawnictwo PWN, Warszawa.

Hulek A. (1980), Pedagogika rewalidacyjna, red. A. Hulek, Wydawnictwo PWN, Warszawa.

Hulek A. (1987), Człowiek niepełnosprawny a system integracyjny (współczesne tendencje) [w:] Integracja społeczna ludzi niepełnosprawnych – zadania pedagoga, red. A. Hulek, „Studia Pedagogiczne”, t. LI, Ossolineum, Warszawa.

Hulek A. (1992), Ewolucja integracyjnego systemu kształcenia dziecka niepełnosprawnego [w:] Edukacja i integracja osób niepełnosprawnych. Materiały Pierwszego Europejskiego Kongresu „Niepełnosprawni Bliżej Europy”, red. J. Fenczyn, J. Wyczesany, PSON ZG „Ostoja”, Kraków.

Izdebski Z. (2005), Postawy Polaków wobec seksualności osób niepełnosprawnych ruchowo i intelektualnie [w:] Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną – uwalnianie od schematów i uprzedzeń, red. J. Głodkowska, A. Giryński, Wydawnictwo APS, Warszawa.

Janion E. (2000), Dynamika zmian we wzajemnych relacjach między dziećmi pełnosprawnymi i niepełnosprawnymi w przedszkolnej grupie integracyjnej, [w] Dylematy pedagogiki specjalnej, red. A. Rakowska, J. Baran, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków.

Karnaś D. (2004), Relacje między dziećmi pełno i niepełnosprawnymi w klasie integracyjnej w wieku wczesnoszkolnym [w:] Integracja społeczna osób niepełnosprawnych, red. G. Dryżałowska, H. Żuraw, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

Krakowiak K. (2009), Ucieczki do i ze „świata ciszy” – w poszukiwaniu wspólnoty [w:] Młodzież głucha i słabosłysząca w rodzinie i otaczającym świecie, red. J. Kobosko, Stowarzyszenie Rodziców i Przyjaciół Dzieci i Młodzieży z Wadą Słuchu „Usłyszeć Świat”, Warszawa.

Maciarz A. (1985), Stosunki społeczne między uczniami pełnosprawnymi i upośledzonymi umysłowo [w:] Wychowanie, kształcenie i przygotowanie do życia dzieci upośledzonych umysłowo, red. J. Baran, J. Pilecki, Wydawnictwo WSP, Kraków.

Nowak A. (2012), Zagrożenie wykluczeniem społecznym kobiet niepełnosprawnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Nowicka A., Ochoczenko H. (2004), Społeczna integracja dzieci w klasach integracyjnych wyzwaniem dla nauczycieli [w:] Wątki zaniedbane, nieobecne w procesie edukacji i wsparcia społecznego niepełnosprawnych, red. Z. Gajdzica, A. Klinik, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Ostrowska A. (2015), (Nie)pełnosprawni w społeczeństwie 1993–2013, PWN, Warszawa.

Palak Z. (2001), Uczniowie niewidomi i słabowidzący w szko³ach ogólnodostępnych, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Szumski G. (2010), Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, PWN, Warszawa.

Szumski G. (2014), Edukacja włączająca – niedokończony projekt, „Ruch Pedagogiczny”, nr 4.

Szwed S. (2012), Sumienie bardzo czyste [w:] Pytania, których się nie zadaje. 12 reporterów. 12 ważnych odpowiedzi, red. J. Koral, Stowarzyszenie Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem Downa Bardziej Kochani, Warszawa.

Szymczak M. (red.) (1981), Słownik języka polskiego, t. 3, PWN, Warszawa.

Warzywoda-Kruszyńska W., Mikołajczyk-Lerman G. (red.) (2011), Uczeń i student niepełnosprawny – warunki życia i nauki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Wyszyńska A. (1987), Inwalidztwo i możliwości jego rehabilitacji [w:] Psychologia defektologiczna, red. A. Wyszyńska, PWN, Warszawa.

Zakrzewska-Manterys E. (1998), Rozmowa terapeutyczna, czyli jak wrobić Królika Rogera, „Bardziej Kochani” nr 2.

Żyta A. (2013), Małżeństwa i rodzicielstwo osób z niepełnosprawnością intelektualną – wyzwania współczesności, „Edukacja Dorosłych” nr 2.

Strony internetowe

Badania wpływu kierunku i poziomu wykształcenia na aktywność zawodową osób niepełnosprawnych. Raport końcowy, https://www.pfron.org.pl/download/1/7777/RaportCZESC1z6final.pdf [dostęp: 1.04.2017].

Szczęśliwe historie, https://www.mydwoje.pl [dostęp: 17.06.2017].

Źródła danych o osobach niepełnosprawnych, Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych,

www.niepelnosprawni.gov.pl/p,122,zrodla-danych-o-osobach-niepelnosprawnych [dostęp: 27.06.2017].

Published

2018-05-21

How to Cite

Dryżałowska, G. (2018). Alienated inside integration and inclusive education. Disability - Discourses of Special Education, (29), 28–42. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/9051