Peer relationships between pupils with and without special educational needs in inclusive education

Authors

  • Ewa Dyduch Pedagogical University of Cracow
  • Małgorzata Trojańska Pedagogical University of Cracow

Keywords:

pupils with special educational needs, peer relationships, integration class, sociometric position

Abstract

Special educational needs can affect a child ability of learning and acquiring competences, but also affect childhood peer relationships. Pupils with SEN rarely enjoy popularity among their peers; much more often they are marginalized or even rejected. This paper analyses the issue of relationships between pupils with and without special educational needs. It particularly focuses on major role of peer relationships in the overall development of a child. It was also emphasizes the problem how special educational needs affect peer relationships. As far as the research presented in the text is concerned it was focused on determining sociometric position of children with special educational needs within classroom peer groups.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrzejewska J., Sitarczyk M. (2012), Specjalne potrzeby edukacyjne w przestrzeni systemu oświaty. Teoretyczne i metodologiczne założenia: Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – wsparcie kadry nauczycielskiej, Lublin.

Bąbka J. (2003), Psychospołeczne aspekty efektywności edukacji dzieci w systemie integracyjnym [w:] Integracja osób niepełnosprawnych w edukacji i interakcjach społecznych red. Z. Kazanowski, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Buchnat M. (2012), Uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkolnictwie integracyjnym i ogólnodostępnym [w:] Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji, red. M. Buchnat, B. Tylewska-Nowak, Wydawnictwo Diffin, Warszawa.

Ćwirynkało K. (2003), Pozycja socjometryczna uczniów a postawy nauczycieli wobec integracji [w:] Integracja osób niepełnosprawnych w edukacji i interakcjach społecznych red. Z. Kazanowski, D. Osik-Chudowolska, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Domagała-Zyśk A. (2012), Relacje rówieśnicze uczniów z niespecyficznymi trudnościami w nauce [w:] Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku rówieśniczym red. A. Domagała-Zyoek, Wydawnictwo KUL, Lublin

Dyduch E. (1999),Izolacja społeczna uczniów z obniżoną sprawnością intelektualną w szkole publicznej [w:] Pedagogika specjalna wobec zagrożeń i wyzwań XXI wieku. Materiały z obrad XVI sekcji III Zjazdu Pedagogicznego w Poznaniu, red. J. Pańczyk, W. Dykcik, Wydawnictwo UAM, Poznań.

Ekert-Grabowska D. (1982), Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej, WSiP, Warszawa.

Gajdzica Z. (2013), Kategorie sukcesów w opiniach nauczycieli klasach integracyjnych jako przyczynek do poszukiwania koncepcji edukacji integracyjnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Grzyb B. (2013), Uwarunkowania związane z przenoszeniem uczniów niepełnosprawnych ze szkół integracyjnych do specjalnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Janowski A. (2002), Pedagogika praktyczna: zarys problematyki, zdrowy rozsądek, wyniki badań, Fraszka Edukacyjna, Warszawa.

Kubinowski D. (2010), Jakościowe badania pedagogiczne: filozofia, metodyka, ewaluacja, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Plichta J., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cybulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B. (2017), Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcia, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Rozenbajgier M. (2008), Dziecko niepełnosprawne w grupie rówieśniczej [w:] O poznaniu siebie i świata przez dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, red. W. Pilecka, K. Bidziński, A. Pietrykiewicz, Wydawnictwo UPH Jana Kochanowskiego, Kielce.

Rudek I. (2007), Od niechęci do akceptacji. O wychowaniu dzieci do tolerancji wobec osób niepełnosprawnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Sidor-Piekarska B. (2012), Relacje uczniów z niepełnosprawnością intelektualną z rówieśnikami w kształceniu integracyjnym [w:] Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku rówieśniczym, red. A. Domagała-Zyoek, Wydawnictwo KUL, Lublin.

Zamkowska A. (2005), Normalizacja w kształtowaniu środowiska klasy integracyjnej [w:] Dyskursy pedagogiki specjalnej 4. Normalizacja życia środowisk osób niepełnosprawnych red. Cz. Kosakowski, A. Krause, Wydawnictwo UWM, Olsztyn.

Żyta A., Ćwirynkało K. (2014), Relacje rówieśnicze uczniów z niepełnosprawnością w nauczaniu inkluzyjnym – wybrane problemy, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 4.

Published

2018-05-21

How to Cite

Dyduch, E., & Trojańska, M. (2018). Peer relationships between pupils with and without special educational needs in inclusive education. Disability - Discourses of Special Education, (29), 87–99. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/9055