Justifying the need of sexual education of people with intellectual disability – reflection in the context of the own research
Keywords:
sexual education, psychosexual development, intellectual disabilityAbstract
This article is devoted to sexuality of people with intellectual disabilities in the educational context. The author points out the need of sexual education developed not only for the intellectually disabled ones, but also for parents/carers and the social environment. It outlines the concepts of “justifying” the sexuality of persons with intellectual disabilities as well attempts to show the legitimacy of sexual education. In the paper the author discusses findings of her research on the experiences of sexuality by persons with severe and profound intellectual disability.
Downloads
References
Bartoszek A. (2009), Seksualność osób niepełnosprawnych: studium teologiczno-moralne, Księgarnia św. Jacka, Katowice.
Buchnat M., Waszyńska K. (2014), Edukacja seksualna osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną w systemie szkolnym, t.12, „Seksuologia Polska”, nr 2, s. 43–50.
Fornalik I. (2002), Potrzeby osób z niepełnosprawnością intelektualną w okresie adolescencji a możliwość ich realizacji [w:] Pedagogika specjalna szansą na realizację potrzeb osób z odchyleniami od normy, W. Dykcik, Cz. Kosakowski, J. Kuczyńska-Kwapisz (red.), Wydawnictwo Naukowe PTP Oddział w Poznaniu, Olsztyn–Poznań–Warszawa.
Fornalik I. (2012), Edukacja osób z niepełnosprawnością intelektualną. W poszukiwaniu właściwego modelu [w:] Przemiany seksualności w społeczeństwie współczesnym. Teoria i rzeczywistość, Z. Lew-Starowicz, K. Waszyńska (red.), Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Jaczewski A., Radomski J. (1986), Wychowanie seksualne i problemy seksuologiczne wieku rozwojowego, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa.
Janiszewska-Nieścioruk Z. (2013), Respektowanie i egzekwowanie praw seksualnych osób z niepełnosprawnością – palący, nierozwiązany problem [w:] Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej, Z. Gajdzica (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Kijak R., (2010), Problematyka seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym – prawidłowości rozwoju oraz kontekst społeczny [w:] Dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w realizacji zadań rozwojowych, B. Witkowska, K. Bidziński, P. Kurtek (red.), Wydawnictwo UHP, Kielce.
Kijak R. (2011), W stronę rozumienia seksualności osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, „Forum Oświatowe”, nr 1, s. 137–151.
Kijak R. (2014), Seksualność człowieka z niepełnosprawnością intelektualną a rodzina, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa.
Kościelska M. (2004), Niechciana seksualność. O ludzkich potrzebach osób niepełnosprawnych intelektualnie, Wydawnictwo Jacek Santorski & Co., Warszawa.
Krause A. (2009), Teoretyczne i empiryczne problemy pedagogiki specjalnej. Zarys obszarów badawczych, „Niepełnosprawność”, nr 1, s. 10–24.
Krause A. (2010), Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Leutar Z., Mihokovic M. (2007), Level of knowledge about sexuality of people with mental disabilities, „Sexuality and Disability”, nr 25(3), s. 93–109.
Marton F. (1986), Phenomenography: A Research Approach to Investigating Different Understandings of Reality, t. 21, „Journal of Thought”, nr 3, s. 28–49.
McCarthy M., Thomson D. (1997), A prevalence study of sexual abuse of adulds with inellectual disabilities referred for sex education, t. 10, „Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities”, nr 2, s. 105–124.
McGillivray J. A. (1999), Level of Knowledge and Risk of Contracting HIV/AIDS Amongst Young Adults with Mild/Moderate Intellectual Disability, t. 12, „Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities”, nr 2, s. 113–126.
Mejnartowicz D. (2002), Seksualność osób z zespołem Downa [w:] Wieczne dzieci czy dorośli. Problem seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną, J. Graban (red.), Stowarzyszenie Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem Downa „Bardziej kochani”, Warszawa.
Pilch T., Bauman T. (2001), Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa.
Standardy edukacji seksualnej w Europie (2012), tłum. M. Sikorska-Janoszyńska, B. Balińska, E. Pieszczyk, A. Wiewióra, Wydawnictwo Czelej Sp. z o.o., Lublin.