Doświadczenia uczestników zajęć dogoterapii – analiza jakościowa aktywności dzieci, młodzieży i dorosłych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/ndps.2025.54.09

Słowa kluczowe:

dogoterapia, terapia z udziałem zwierząt, relacja człowiek – pies, aktywności terapeutyczne

Abstrakt

Dynamiczny rozwój dogoterapii na świecie stanowił swoisty asumpt do wykształcenia się licznych organizacji o zasięgu globalnym, które zaczęły zajmować się tą formą zajęć animaloterapeutycznych w sposób holistyczny, co zaowocowało jej jeszcze pełniejszym rozkwitem na rzecz wspomagania dzieci, młodzieży oraz dorosłych. Głównym celem, przeprowadzonych w 2024 roku badań o charakterze jakościowym była chęć poznania oraz zagłębienia się w indywidualne doświadczenia uczestników zajęć dogoterapeutycznych, które w znacznej mierze są determinowane przez rodzaje podejmowanych w trakcie zajęć aktywności. W przeprowadzonych badaniach posłużono się formą wywiadu swobodnego ukierunkowanego, dzięki któremu możliwe stało się poznanie charakteru i rodzajów preferowanych przez uczestników zajęć dogoterapeutycznych aktywności oraz pojawiających się na drodze wdrażania tych aktywności licznych barier, których podłoże miało zróżnicowane źródła. Wyniki przeprowadzonych badań wskazują, że zaangażowanie odbiorców zajęć dogoterapeutycznych w proponowane przez prowadzącego aktywności uwarunkowane jest osobistymi preferencjami samych uczestników zajęć, co do charakteru owych aktywności i wiążącego się z nimi poziomu bliskości (fizycznej, psychicznej) z psem terapeutycznym. Wnioski, które płyną z niniejszych badań, są istotne pod względem teoretycznym i praktycznym – stanowią kompendium wiedzy na temat przebiegu najczęściej wybieranej przez dogoterapeutów formy zajęć – „Spotkań z Psem”, a także są źródłem wskazówek o charakterze operacyjnym dla samych dogoterapeutów. 

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Boguszewski D., Świderska B., Adamczyk J., BiaŁoszewski D. (2013), Ocena skuteczności dogoterapii w rehabilitacji dzieci z zespołem Downa. Doniesienie wstępne, Medical Review, 2: 194–202.

Boruta W. (2017), Dogoterapia jako metoda wsparcia rozwoju osoby niepełnosprawnej intelektualnie – wybrane aspekty, Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy, 17(10): 173–185.

Drwięga G., Pietruczuk Z. (2015), Dogoterapia jako forma wspomagania rozwoju dziecka niepełnosprawnego, Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania, 3(16), 57–68.

Galvany-López P., Martí-Vilar M., Hidalgo-Fuentes S., Cabedo-Peris J. (2024), The impact of dog-assisted therapy among children and adolescents with autism spectrum disorder, A Systematic Review, Children, 11(12): 1499, https://doi.org/10.3390/children11121499.

Gibbs G. (2011), Analizowanie danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Griffioen R.E., van der Steen S., Verheggen T., Enders-Slegers M.-J., Cox R. (2019), Changes in behavioural synchrony during dog-assisted therapy for children with autism spectrum disorder and children with Down syndrome, Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 32(6): 1315–1326, https://doi.org/10.1111/jar.12682.

Hüsgen C.J., Peters-Scheffer N.C., Didden R. (2022), A systematic review of dog-assisted therapy in children with behavioural and developmental disorders, Advances in Neurodevelopmental Disorders, 6(1): 1–10, https://doi.org/10.1007/s41252-022-00239-9.

Kaminski M., Pellino T., Wish J. (2002), Play and pets: The physical and emotional impact of child-life and pet therapy on hospitalized children, Children’s Health Care, 31(4): 321–335, https://doi.org/10.1207/s15326888chc3104_5.

Krause-Parello C.A., Levy C., Holman E., Kolassa J.E. (2016), Effects of VA facility dog on hospitalized veterans seen by a palliative care psychologist: An innovative approach to impacting stress indicators, American Journal of Hospice & Palliative Medicine, 33(3): 261–267, https://doi.org/10.1177/1049909116675571.

Lundqvist M., Carlsson P., Sjödahl R., Theodorsson E., Levin L.Å. (2017), Patient benefit of dog-assisted interventions in health care: A systematic review, BMC Complementary and Alternative Medicine, 17: 358, https://doi.org/10.1186/s12906-017-1844-7.

Machová K., Procházková R., Konigová P., Svobodová I., Pribylová L., Vadronová M. (2020), Acceptability of AAI from the perspective of elderly clients, family members, and staff: A pilot study, International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(16): 5978, https://doi.org/10.3390/ijerph17165978.

Malinowska M., Skorża K. (2012), Zrównoważony rozwój poprzez zabawę [w:] T. Jemczura, H. Kretek (red.), Zrównoważony rozwój – debiut naukowy 2011 (s. 119–126), Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu, Racibórz.

Marcus D.A., Bernstein C.D., Constantin J.M., Kunkel F.A., Breuer P., Hanlon R.B. (2012), Animal-assisted therapy at an outpatient pain management Źlinic, Pain Medicine, 13(1): 45–57, https://doi.org/10.1111/j.1526-4637.2011.01294.x.

Nilsson M.L., Engvall G., Enskär K., Edner A., Funkquist E.L. (2023), Children's interaction with a dog when having Animal Assisted Activity in paediatric hospital care, Complementary Therapies in Clinical Practice, 53, 101807, https://doi.org/10.1016/j.ctcp.2023.101807.

O’Haire M.E., Guérin N.A., Kirkham, A.C. (2015), Animal-assisted intervention for trauma: A systematic literature review, Frontiers in Psychology, 6: 1121, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.01121.

Schmitz A., Beermann M., MacKenzie C.R., Fetz K., Schulz-Quach C. (2017), Animalassisted therapy at a university centre for palliative medicine – A qualitative content analysis of patient records, BMC Palliative Care, 16, Article 50, https://doi.org/10.1186/s12904-017-0230-z.

Schooten A.V., Peters-Scheffer N., Enders-Slegers M.J., Verhagen I., Didden R. (2024), Dog-assisted therapy in mental health care: A qualitative study on the experiences of patients with intellectual disabilities, European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 14(3): 540–553. https://doi.org/10.3390/ejihpe14030036.

Szmalec J. (2021). Metody terapeutyczne stosowane w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością. Ruch i rozwój, Wydawnictwo Difin, Warszawa.

Wijker C., van der Steen S., Spek A., Leontjevas R., Enders-Slegers M.-J. (2020), Social development of adults with autism spectrum disorder during dog-assisted Therapy: A detailed observational analysis, International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(16): 5922. https://doi.org/10.3390/ijerph17165922.

Pobrania

Opublikowane

2025-10-27

Jak cytować

Moczkowska, P. (2025). Doświadczenia uczestników zajęć dogoterapii – analiza jakościowa aktywności dzieci, młodzieży i dorosłych . Niepełnosprawność, (54), 152–162. https://doi.org/10.26881/ndps.2025.54.09

Numer

Dział

Artykuły