Researcher as (non)conformist – reflecting on the conducted action research

Authors

  • Dorota Prysak University of Silesia

Keywords:

researcher, conformist, nonconformist, disability, research in action

Abstract

The aim of the study is to present the researcher as a (non)conformist based on reflection on the conducted research in action. In the first place, the basic categories will be defined briefly, which will then be used in the text: conformity and nonconformity. Next, the difficulties of the choices experienced by the researcher and the presented stages of the “change” in the researcher’s way in action will be described.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bernacka R.E. (2014), Konformizm i nonkonformizm a twórczość, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

Bourdieu P. (2009), Rozum praktyczny. O teorii działania, przeł. J. Stryjczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Bochno E. (2017), Niektóre pułapki w nabywaniu naukowego habitusu [w:] Pułapki epistemologiczne w badaniach nad edukacją. Jak sobie z nimi poradzić?, M. Dudzikowa, S. Juszczyk (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Ciosek M. (2003), Psychologia sądowa i penitencjarna, Wydawnictwo LexisNexis, Warszawa.

Czerepaniak-Walczak M. (2013), Etyczne aspekty badania w działaniu: poszanowanie praw uczestników badań [w:] Edukacyjne badania w działaniu, H. Cervinkova, B. D. Gołębniak (red.), Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Czerepaniak-Walczak M. (/2014), Homo academicus w świecie homo oeconomicus. O obszarach i przejawach zmagań z akademickim zniewoleniem, Szczecin, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 1.

Czerepaniak-Walczak M. (2017), Źródła i konsekwencje uproszczeń badania w działaniu. O pułapkach ontologicznych, epistemologicznych i etycznych [w:] Pułapki epistemologiczne w badaniach nad edukacją. Jak sobie z nimi poradzić?, M. Dudzikowa, S. Juszczyk (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Dunaj B. (1996), Słownik współczesnego języka polskiego, Wydawnictwo Wilga, Warszawa.

Gajdzica Z. (2013), O roli i pozycji badacza w badaniach rzeczywistości szkoły specjalnej i integracyjnej[w:] Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Gajdzica Z. (2014), O pozycji badacza w poznaniu świata osób niepełnosprawnych, Wydział Nauk Społecznych UMK, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, nr 1.

Gajdzica Z. (2017), Wybrane pułapki niewspółmierności w badaniach świata osób z niepełnosprawnością [w:] Pułapki epistemologiczne w badaniach nad edukacją. Jak sobie z nimi poradzić?, M. Dudzikowa, S. Juszczyk (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Giddens A. (2012), Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Goćkowski J. (1999), Spotkania i przebudzenia uczonych [w:] Idee a urządzanie świata społecznego. Księga jubileuszowa dla Jerzego Szackiego, E. Nowicka, M. Chałubiński (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Gołębniak B.D. (2013), Edukacyjne badania w działaniu – między akademicką legitymizacją a realizowanymi uproszczeniami [w:] Edukacyjne badania w działaniu, H. Cervinkova, B.D. Gołębniak (red.), Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Ilnicki R. (2016), Schizofrenia akademickiego umysłu. Podwójne wiązania między misją a kalkulacją, [w:] Humanistyczne wyzwania ekologii umysłu: Gregory Bateson w Polsce, M. Jaworka-Witkowska, L. Witkowski (red.), Fundacja na Rzecz Myślenia im. B. Skargi, Warszawa.

Lewicki A. (1968), Psychologia kliniczna w zarysie, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Lewicki A., Paryzek L., Waligóra B. (1969), Podstawy psychologii penitencjarnej [w:] Psychologia kliniczna, A. Lewicki (red.), Wydawnictwo Naukowe UAM, Warszawa.

Marszall G. (2008), Słownik Socjologii i nauk społecznych, Wydawnictwo PWN, Warszawa.

Mills Ch., W. (2018), Wyobraźnia socjologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Prysak D. (2015), Zredukowana dorosłość osób głębiej niepełnosprawnych intelektualnie, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, „Wychowanie, na co dzień”, nr 4(253).

Reason P., Torbert W.R. (2010), Zwrot działaniowy. Ku transformacyjnej nauce społecznej [w:] Badania w działaniu. Pedagogika i pedagogika zaangażowane, H. Cervinkova, B.D. Gołębniak (red.), Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.

Reykowski J. (1966), Funkcjonowanie osobowości w warunkach stresu psychologicznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Sękowa H. (1980), Orientacja w sytuacjach społecznych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Słownik Języka Polskiego, PWN, https://sjp.pwn.pl/szukaj/badacz.html [dostęp: 07.2018].

Słownik synonimów, https://synonim.net/synonim/badacz [dostęp: 07.2018].

Szmatka J., (2007), Małe struktury społeczne, Wydawnictwo PWN, Warszawa.

Sztomka P. (2004, 2012), Socjologia: analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków.

Tyrała P. (1994), Sytuacja kryzysowa [w:] Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, P. Lalak, T. Pilch (red.), Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.

Tomaszewski T. (1965), O sytuacjach trudnych, w: Nerwice dziecięce i higiena psychiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Tyszkowa M. (1972), Zachowanie się dzieci szkolnych w sytuacjach trudnych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Wyka A., Badacz społeczny wobec doświadczenia, http://otworzksiazke.pl/images/ksiazki/badacz_spoleczny_wobec_doswiadczenia/badacz_spoleczny_wobec_doswiadczenia.pdf [dostęp: 22.07.2018].

Published

2018-12-19

How to Cite

Prysak, D. (2018). Researcher as (non)conformist – reflecting on the conducted action research. Disability , (32), 143–155. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/8163