Wizerunek „Solidarności” w polskim kinie fabularnym po 1989 roku
Abstrakt
In the first part of the text, the author tries to answer the question why the history and the victory of the Solidarity movement in the 1980s – one of the most important events in the contemporary history of Europe – is very rare in the Polish cinema. The author draws attention to the political factors (including historical policy), the commercial and narrative potential of the Solidarity movement and the reception of this phenomenon in Poland after 1989. In the second part, basing on the example of the anthology film “Solidarity, Solidarity ...”, the author shows how different authors of the Polish cinema (belonging to several generations and using different poetics, such as comedy, documentary, animation, video-clip or film drama) tried to include Solidarity into a movie narration. Finally, the author wonders what the word “solidarity” means for all these authors.
Downloads
Bibliografia
Baran, M. (2008). Nie będzie filmu o „Solidarności”. http://www.wyborcza.pl (dostęp 6.01.2015).
Duniec, K., Krakowska, J. (2012). Polskie kino. Obywatel a służba bezpieczeństwa. „Kwartalnik Filmowy”, nr 77-78.
Frasyniuk, W. (2014). Brakuje nam opowieści o Solidarności. Najlepszy byłby film w stylu Tarantino, rozm. przepr. D. Kowalska. http://www.gazetawroclawska.pl (dostęp 6.01.2015).
Guzek, M. (2007). Symbolika „Solidarności” w polskiej komedii po 1989, [w:] D. Mazur, P. Zwierzchowski (red.), Kino polskie po roku 1989. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Konkurs na scenariusz „Solidarność: Pierwszy wyłom w murze”. http://www.rmf24.pl/kultura (dostęp 6.01.2015).
Kornacki, K. (2016). Film Open Group. Errata do historii, [w:] M. Kozubek, T. Szczepański (red.), Polski film dokumentalny w XXI wieku. Łódź: Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT.
Lubelski, T. (2008). Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty. Chorzów: Videograf II.
Mrozek, W. (2009). Film pamięci narodowej. Najnowsze kino polskie w dyskursie polityki historycznej, [w:] T. Lubelski, M. Stroiński (red.), Kino polskie jako kino narodowe. Kraków: Wydawnictwo Ha!art.
„Solidarność: Pierwszy Wyłom W Murze”. Ogłoszenia konkursu na scenariusz. http://www.stopklatka.pl (dostęp 6.01.2015).
Szacki, J. (1996). Dwie historie, [w:] M. Fik (red.), Spór o PRL, Kraków: Znak.
Szpulak, A. (2012). Kreacja legendy – kreacja pamięci. Grudzień `70 w filmie fabularnym. „Kwartalnik Fillmowy”, nr 77-78.
Zanussi, K. (2008), rozm. przepr. K Sobiechowska-Szuchta. htttp://www.rmf24.pl (dostęp 6.01.2015).
Zwierzchowski, P. (2013). Kino nowej pamięci. Obraz II wojny światowej w kinie polskim lat 60. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.