Wzajemne powiązania. Recenzja książki Bogusława Zmudzińskiego pt. "Twórczość filmowa Jana Švankmajera. Główne konteksty kulturowe i ideowe"
DOI:
https://doi.org/10.26881/pan.2021.25.10Słowa kluczowe:
Švankmajer, Arcimboldi, surrealism, mannerism, short filmAbstrakt
The review focuses on Bogusław Zmudziński’s monography devoted to the films of Jan Švankmajer, one of the most prominent surrealist artists. In his book, Zmudziński explores most important contexts of the director’s work, such as mannerism (in relation to the paintings of Giuseppe Arcimboldi), the aesthetics of still life painting, cabinets of curiosities, or widely understood concept of freedom. The articles included in this publication are the results both of Zmudziński’s long-term research, and his involvement in promoting Švankmajer’s films.
Downloads
Bibliografia
Johnson, K.L. (2017). Jan Švankmajer. Urbana–Chicago–Springfield: University of Illinois Press.
Maciejewska, M. (2018). Owad, „Ekrany”, nr 6.
Švankmajer, J. (2001). Síla imaginace. Režisér o své filmové tvorbě. Praga: Mladá Fronta.
Zmudziński, B. (2020). Twórczość filmowa Jana Švankmajera. Główne konteksty kulturowe i ideowe. Kraków: Wydawnictwa AGH