Sieci powiązań przyjacielskich i obrazowych pomiędzy Gdańskiem, Wrocławiem i Poznaniem w świetle wybranych sztambuchów przełomu wieków XVI i XVII

Autor

  • Julia Freisinger Ludwig‑Maximilians‑Universität, München

DOI:

https://doi.org/10.26881/porta.2022.21.08

Słowa kluczowe:

sztambuchy, Gdańsk, Wrocław, Poznań, badania sieci powiązań, sieci powiązań międzyobrazowych, Herman Han, Anton Möller

Abstrakt

W okresie rozkwitu kultury sztambuchów, około 1600 roku, powstały dwa alba amicorum, których właściciele – Wrocławianin Adam Push i Poznanianin Andreas Matt – oraz wpisujący się do nich młodzi przedstawiciele mieszczaństwa i szlachty zetknęli się ze sobą w ważnych centrach handlowych Europy Środkowo‑Wschodniej: Gdańsku, Wrocławiu i Poznaniu. Oba te materialne świadectwa kultury mieszczańskiej i zarazem dowody sieci powiązań między wyżej wymienionymi miastami łączy wyraźny wpływ sztuki gdańskiej. Świadczy o tym proweniencja niektórych miniatur, rycin i motywów obrazowych umieszczonych w tych albumach.

Pośród miniatur sztambuchowych, których autorzy (tzw. Briefmaler) pozostają w większości anonimowi, kilka opatrzonych jest sygnaturą. W sztambuchu Andreasa Matta znajdują się dwa dwie miniatury opatrzone monogramami wiodącego Gdańskiego malarza Hermana Hana. Ponadto jedna miniatura wykazuje uderzające podobieństwo do dzieł Antona Möllera. Te dwa sztambuchy są więc świadectwem atrakcyjności i silnego oddziaływania sztuki gdańskiej, której dzieła i motywy były rozpowszechniane za pośrednictwem tych podróżujących albumów.

Dekoracja obrazowa obu tych albumów stanowi odzwierciedlenie ówczesnej kultury mieszczańskiej i szlacheckiej miast pochodzenia Matta i Puscha. Inskrybenci włączają się słowem i obrazem w prowadzone wówczas dyskusje (inter‑)konfesyjne oraz podejmują charakterystyczne wątki kultury późnohumanistycznej. Młody wiek właścicieli owych albumów, około 1600 roku niemal wyłącznie prowadzonych przez mężczyzn, sprawia, że często pojawiają się w nich wątki erotyczne, satyry obyczajowe i sceny weselne. Wśród uwieczniających się w sztambuchach postaci przeważa niższa szlachta, kupcy, wyjątkowo pojawiają się wśród nich znane ówczesne osobistości (np. słynny bezręki kaligraf Thomas Schweicker).

Niniejszy artykuł przedstawia wstępne ustalenia rozprawy doktorskiej badającej transkulturowe sieci powiązań społecznych i obrazowych w Europie Środkowej w latach 1550–1650 na podstawie wybranej grupy sztambuchów śląskich. Projekt ten, realizowany na Uniwersytecie Ludwiga Maximiliana w Monachium pod opieką prof. dr Aleksandry Lipińskiej, jest finansowany przez stypendium Immanuela Kanta Federalnego Instytutu Kultury i Historii Niemców w Europie Wschodniej.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Amman Jost, Weigel Hans, Habitus praecipuorum populorum tam virorum quam feminarum singulari arte depicti […], Nürnberg 1577.

Aurea Porta Rzeczypospolitej. Sztuka Gdańska od połowy XV do końca XVII wieku, red. Teresa Grzybkowska, Barbara Tuchołka‑Włodarska, Gdańsk 1997.

Barbeck Hugo, Alt‑Nürnberg. Kulturgeschichtliche Bilder aus Nürnbergs Vergangenheit, Bd. 6: Die Handwerker, Nürnberg 1896.

Blažek Konrad, Der abgestorbene Adel der Preußischen Provinz Schlesien, T. 1, Nürnberg 1887.

Blažek Konrad, Der abgestorbene Adel der Preußischen Provinz Schlesien, T. 3, Nürnberg 1894.

Daum Janusch, Zebrowski Jan, Aspekte der lutherischen Reformation und ihres Einflusses auf die Bildung in Polen unter besonderer Berücksichtigung Danzigs [in:] Luther und Melanchton im Bildungsdenken Mittel‑ und Osteuropas, Hg. Reinhard Golz, Wolfgang Mayrhofer, Münster 1996, S. 236–244.

De Bry Johann Theodor, De Bry Johann Israel, Emblemata Saecularia, mira et iucunda varietate saeculi huius mores ita exprimentia, ut Sodalitum Symbolis Insigniisque conscribendis et depingendis peraccomoda sint. Versibus Latinis, Rithmisque Germanicis, Gallicis, Belgicis. Speciali item Declamatione de Amore exornata. Weltliche lustige newe Kunststück der jetzigen Welt lauff fürbildende mit artlichen Lateinischen, Teutschen, Französischen und Niderländischen Carminibus und Reimen geziert, fast dienstlich zu einem zierlichen Stamm und Wapenbüchlein […], Frankfurt am Main 1596.

Drost Willi, Danziger Malerei vom Mittelalter bis zum Ende des Barock. Ein Beitrag zur Begründung der Strukturforschung in der Kunstgeschichte, Berlin–Leipzig 1938.

Freisinger Julia, „Diß habe Ich zu stetem gedechtnis hierein mahlen lassen“. Das Stammbuch des Adam Pusch aus dem terminierenden 16. Jahrhundert (BSB Cgm 8349), Masterarbeit Ludwig‑Maximilians‑Universität, München 2021.

Gajek Konrad, Das Breslauer Schultheater im 17. und 18. Jahrhundert, Tübingen 1994.

Garber Klaus, Das Alte Breslau. Kulturgeschichte einer geistigen Metropole, Köln–Weimar–Wien 2014.

Gritzner Adolf Maximilian Ferdinand, Der Nichtimmatrikulierte Adel, Nürnberg 1901.

Gyssling Walter, Anton Möller und seine Schule. Ein Beitrag zur Geschichte der Niederdeutschen, Straßburg 1917.

Harasimowicz Jan, Kunst als Glaubensbekenntnis. Beiträge zur Kunst‑ und Kulturgeschichte der Reformationszeit („Studien zur Deutschen Kulturgeschichte“, Bd. 359), Baden‑Baden 1996.

Von Hefner Otto Titan, Siebmachers grosses allgemeines Wappenbuch. In Verbindung mit mehreren neu herausgegebenen und mit historischen, genealogischen und heraldischen Notizen begleitet. Zweitausend bürgerliche Wappen. Die Wappen bürgerlicher Geschlechter Deutschlands und in der Schweiz, Bd. 5, 1. Abt., Nürnberg 1857.

Klose Wolfgang, Corpus Alborum Amicorum. CAAC. Beschreibendes Verzeichnis der Stammbücher des 16. Jahrhunderts, Stuttgart 1988.

Zu gutem Gedenken. Kulturhistorische Miniaturen aus Stammbüchern des Germanischen Nationalmuseums Nürnberg 1570–1770, Hg. Lotte Kurras, München 1987.

Labuda Teresa, „Sąd Ostateczny” Antoniego Möllera z Dworu Artusa w Gdańsku. Problemy ikonografii, „Gdańskie Studia Muzealne“ 1981, nr 4, S. 69–78, S. 220–221.

Limon Jerzy, Gentlemen of a Company: English Players in Central and Eastern Europe, 1590–1660, Cambridge 1985.

Michalski Sergiusz, Die lutherisch‑katholisch‑reformierte Rivalität im Bereich der bildenden Kunst im Gebiet von Danzig um 1600 [in:] Konfessionalisierung in Ostmitteleuropa. Wirkungen des religiösen Wandels im 16. und 17. Jahrhundert in Staat, Gesellschaft und Kultur, Hg. Joachim Bahlcke, Arno Strohmeyer, Stuttgart 1999, S. 267–286.

Möller Anton, Omnivm statvvm foeminei […]. Der Dantzger Frawen und Jungfrawen gebreuchliche Zierheit und Tracht […], Danzig 1601.

Oszczanowski Piotr, „Gdańszczanin we Wrocławiu”. Czy można mówić o ekspozyturze sztuki gdańskiej we Wrocławiu na przełomie XVI i XVII wieku?, „Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego“ 1999, t. 6, S. 89–125.

Patała Agnieszka, Pod znakiem świętego Sebalda. Rola Norymbergi w kształtowaniu późnogotyckiego malarstwa tablicowego na Śląsku, Wrocław 2018.

Paul Markus, Reichstadt und Schauspiel. Theatrale Kunst in Nürnberg des 17. Jahrhunderts, Tübingen 2002.

Pusch (oder Busch) [in:] Grosses vollständiges Universal Lexicon Aller Wissenschafften und Künste […], Hg. Johann Heinrich Zedler, Bd. 29, Halle–Leipzig 1741, Sp. 1733.

Pusch Oskar, Die Breslauer Rats‑ und Stadtgeschlechter in der Zeit von 1241 bis 1741, Bd. 3, Dortmund 1988.

Pusch Oskar, Die Breslauer Rats‑ und Stadtgeschlechter in der Zeit von 1241 bis 1741, Bd. 5, Dortmund 1991.

Redern Hermann von, Stammbuch des Cosmus Simmer von Simmerfeld aus dem XVII. Jahrhundert, „Vierteljahrsschrift für Heraldik, Sphragistik und Genealogie“ 1881, Nr. 9, S. 263–305.

Schnabel Werner Wilhelm, Das Stammbuch. Konstitution und Geschichte einer textbezogenen Sammelform bis ins erste Drittel des 18. Jahrhunderts, Tübingen 2003.

Schwarz Christiane, Studien zur Stammbuchpraxis der frühen Neuzeit. Gestaltung und Nutzung des Album amicorum am Beispiel eines Hofbeamten und Dichters, eines Politikers und eines Goldschmieds (etwa 1550 bis 1650), Frankfurt am Main 2002.

Stammbücher. Illuminierte Manuskripte. Autographen, Hartung & Karl München Auktionskat., Auktion 3, München 1973.

Seyler Gustav, Abgestorbener Bayerischer Adel, Bd. 6, T. 1, Nürnberg 1884.

Simsch Adelheid, Die Handelsbeziehungen zwischen Nürnberg und Posen im europäischen Wirtschaftsverkehr des 15. und 16. Jahrhunderts, Wiesbaden 1970.

Sönmez Nedim, Türkische Papiere in europäischen Stammbüchern des 16. Jahrhunderts. Mit zwei Beispielen aus der Württembergischen Landesbibliothek: Stammbuch Georg Ringler und Stammbuch Johannes Weckherlin [in:] Alter ego. Freundschaften und Netzwerke vom 16. bis zum 21. Jahrhundert, Hg. Kerstin Losert, Aude Therstappen, Strasbourg 2016.

Theatrum Vitae et Mortis. Graphik, Zeichnungen und Buchmalerei in Schlesien. 1550–1650, Hg. Piotr Oszczanowski, Jan Gromadzki, Breslau 1995.

Tylicki Jacek, Obraz „Alegoria cnoty małżeńskiej”. Klucz do drugiego oblicza sztuki Hermana Hana, „Biuletyn Historii Sztuki“ 1997, z. 1/2, S. 38–59.

Tylicki Jacek, Rysunek gdański ostatniej ćwierci XVI i pierwszej połowy XVII wieku, Toruń 2005.

Weichbrodt Dorothea, Patrizier, Bürger, Einwohner der Freien und Hansestadt Danzig in Stamm‑ und Namenstafeln vom 14.–18. Jahrhundert, Bd. 1, Klausdorf–Schwentine 1988.

Digitalisierte Quellen

Matt Gustav Alphons, Die Wappen der Familie Matt, „Schweizerisches Archiv für Heraldik“ 1932, H. 3, http://doi.org/10.5169/seals‑746548 [2.03.2022].

Mehr zum Titel, Stammbuch des Adam Pusch aus Breslau – BSB: Cgm 8349, https://opacplus.bsb‑muenchen.de/title/BV040211275 [22.03.2022].

Mielnik Magdalena, Anton Möller – malarz Gdańska, Portal Miasta Gdańska, https://www.gdansk.pl/historia‑gdanska/historie‑gdanskie/anton‑m‑ller‑malarz‑gdanska,a,79360 [25.08.2022].

Rioust Laure, Cote Smith‑Lesouëf 84. Album amicorum d’ Andreas Matt (Math ou Madt) de Poznań. XVIe‑XVIIe siècle (1597–1606). Allemagne, Pologne et Suisse. Breslau (Wrocław), Dantzig (Gdańsk) et Poznań, 1601–1606, Présentation du contenu, Archives et manuscrits, https://archivesetmanuscrits.bnf.fr/ark:/12148/cc102580j/ca59719646810796 [4.04.2022].

Rioust Laure, Cote Smith‑Lesouëf 84. Album amicorum d’ Andreas Matt (Math ou Madt) de Poznań. XVIe‑XVIIe siècle (1597‑1606). Allemagne, Pologne et Suisse, Archives et manuscrits, https://archivesetmanuscrits.bnf.fr/ark:/12148/cc102580j [22.03.2022].

Stammbuch des Michael Heidenreich, Platforma Cyfrowa Biblioteki Kórnickiej, https://platforma.bk.pan.pl/pl/bib_records/212164 [13.07.2022].

Stammbuch (Album Amicorum) des Adam Pusch aus Breslau, BSB: Cgm 8349, http://daten.digitale‑sammlungen.de/bsb00111049/image_1 [22.03.2022].

Tylicki Jacek, Han, Herman, „Allgemeines Künstlerlexikon – Internationale Künstlerdatenbank“, Hg. Andreas Beyer, Bénédicte Savoy, Wolf Tegethoff, Berlin–New York 2021, https://www‑degruyter‑com.emedien.ub.uni‑muenchen.de/database/AKL/entry/_00066694T/html [22.03.2022].

Opublikowane

2022-12-22

Jak cytować

Freisinger, J. (2022). Sieci powiązań przyjacielskich i obrazowych pomiędzy Gdańskiem, Wrocławiem i Poznaniem w świetle wybranych sztambuchów przełomu wieków XVI i XVII. Porta Aurea, (21), 177–201. https://doi.org/10.26881/porta.2022.21.08