Kolektyw edukacyjny 2.0. Między inspiracjami lekturą prac Makarenki a Latourem

Autor

  • Maksymilian Chutorański Uniwersytet Szczeciński

DOI:

https://doi.org/10.26881/pwe.2017.39.02

Słowa kluczowe:

A.Makarenko, B.Latour, kolektyw edukacyjny, pedagogika rzeczy, pedagogika nieantropocentryczna

Abstrakt

The text is devoted to the question of the contemporary relevance of – central to the Makarenko’s pedagogy – the category of the collective. Confronting its understanding as developed by the Soviet pedagogue with researchers referring to the so-called “flat ontology”, I develop a thesis that makes it possible to cross the dualistic way of thinking about culture and nature. Consequently, it allows then question concerning the “extended” non(only)human educational community to be posed.

Downloads

Download data is not yet available.

Pobrania

Opublikowane

2017-09-28

Jak cytować

Chutorański, M. (2017). Kolektyw edukacyjny 2.0. Między inspiracjami lekturą prac Makarenki a Latourem. Problemy Wczesnej Edukacji, 39(4), 22–30. https://doi.org/10.26881/pwe.2017.39.02