Drohobycki matriarchat. Antropologiczne wątki „Sklepów cynamonowych” Brunona Schulza

  • Marcin Całbecki Uniwersytet Gdański

Abstrakt

The paper is an attempt to analyze Schulz’s fiction in terms of Johann Jakob Bachofen’s idea of matriarchy. Particular emphasis has been put on “August,” the opening story of Cinnamon Shops. In “August,” which begins his “spiritual autobiography,” Schulz created a world whose center is constituted by three women, portrayed as if they had been archaic deities. By the same token, the beginning of Schulz’s private mythology seems parallel to the archaic core of the socio religious order of Europe, i.e. matriarchy.

Biogram autora

Marcin Całbecki, Uniwersytet Gdański

Adiunkt w Katedrze Historii Literatury Uniwersytetu Gdańskiego. Autor książek: Miasta Józefa Czechowicza. Topografia wyobraźni (2004), Czarna kropla nieskończoności. Fenomen lęku w poezji Jerzego Lieberta, Władysława Sebyły i Aleksandra Rymkiewicza (2008) oraz Zapośredniczona tożsamość. Tematy środkowoeuropejskie a polska literatura współczesna (2013), a także artykułów publikowanych m.in. w „Tekstach Drugich” i „Pamiętniku Literackim”.

Opublikowane
2015-03-02
Jak cytować
Całbecki, M. (2015). Drohobycki matriarchat. Antropologiczne wątki „Sklepów cynamonowych” Brunona Schulza. Schulz/Forum, (5), 18-30. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/schulz/article/view/2186
Dział
[odczytania]