Czytanie „Księgi obrazów”. O odrzuconych fabułach opowiadań Brunona Schulza

  • Piotr Millati Uniwersytet Gdański

Abstrakt

The main idea of the present essay is considering Bruno Schulz’s own illustrations to his stories as starting points for reconstruction of alternative plots. Schulz was an artist who used his drawings as stimuli to develop the plots and ideas of his narrative texts. Many drawings no doubt refer to a particular story, but they show a reality that is quite different from its details. Referring mainly to “Spring,” the author makes an attempt to describe and analyze such differences, trying to reconstruct whatever Schulz himself rejected in the process of writing.

Biogram autora

Piotr Millati, Uniwersytet Gdański

Historyk literatury specjalizujący się w literaturze XX wieku. Pracuje w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. Eseista. Autor książek Gombrowicz wobec sztuki (2002) oraz Tratwa Meduzy (2013). Współautor haseł do Słownika schulzowskiego. Redaktor kwartalnika artystycznego „Bliza” oraz „Schulz/Forum”.

Opublikowane
2015-09-07
Jak cytować
Millati, P. (2015). Czytanie „Księgi obrazów”. O odrzuconych fabułach opowiadań Brunona Schulza. Schulz/Forum, (6), 17-33. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/schulz/article/view/2200
Dział
[odczytania]