Reading the “Book of Images”. On the Rejected Plots of Schulz’s Stories

Authors

  • Piotr Millati University of Gdańsk

Abstract

The main idea of the present essay is considering Bruno Schulz’s own illustrations to his stories as starting points for reconstruction of alternative plots. Schulz was an artist who used his drawings as stimuli to develop the plots and ideas of his narrative texts. Many drawings no doubt refer to a particular story, but they show a reality that is quite different from its details. Referring mainly to “Spring,” the author makes an attempt to describe and analyze such differences, trying to reconstruct whatever Schulz himself rejected in the process of writing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Piotr Millati, University of Gdańsk

Historyk literatury specjalizujący się w literaturze XX wieku. Pracuje w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. Eseista. Autor książek Gombrowicz wobec sztuki (2002) oraz Tratwa Meduzy (2013). Współautor haseł do Słownika schulzowskiego. Redaktor kwartalnika artystycznego „Bliza” oraz „Schulz/Forum”.

References

Bruno Schulz 1892–1942. Katalog-Pamiętnik Wystawy „Bruno Schulz. Ad Memoriam” w Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie. 1995. Rred. W. Chmurzyński. Warszawa: Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza.

Ficowski Jerzy. 2002. Regiony wielkiej herezji i okolice. Bruno Schulz i jego mitologia. Sejny: Fundacja „Pogranicze”.

Lipowski Krzysztof. 2013. „Demiurg jest dwoistością. Alfred Kubin i Bruno Schulz – próba porównania”. Schulz/Forum 2.

Schulz Bruno. 1989. Opowiadania. Wybór esejów i listów. Oprac. J. Jarzębski. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Schulz Bruno. 2012. Księga obrazów. Zebrał, oprac., komentarzami opatrzył J. Ficowski. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.

Published

2015-09-07

How to Cite

Millati, P. (2015). Reading the “Book of Images”. On the Rejected Plots of Schulz’s Stories. Schulz/Forum, (6), 17–33. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/schulz/article/view/2200

Issue

Section

[readings]