Analiza efektywności wybranych modeli prognostycznych popytu
DOI:
https://doi.org/10.26881/wg.2018.2.04Słowa kluczowe:
prognozowanie, model ARIMA, model regresji liniowej, popytAbstrakt
Cel. W artykule, wykorzystując dane dotyczące sprzedaży, zaproponowano dwie metody predykcji.popytu. Dokonano identyfikacji i estymacji modeli, wyznaczono prognozy, sprawdzono ich wiarygodność a następnie porównano wartości otrzymane dla każdej z metod.
Metoda. W artykule zaprezentowano modele należące do dwóch różnych kategorii. Funkcję regresji, będącą klasycznym przykładem modelu przyczynowo – skutkowego, oraz służący do analizy szeregów czasowych model ARIMA.
Wyniki.Wyznaczone prognozy nie różnią się zdecydowanie między sobą, a przewidywane wartości charakteryzuje niewielki, względny błąd prognozy. Otrzymane wyniki dla obu modeli satysfakcjonująco opisały analizowane dane empiryczne, jednak model regresji jest zdecydowanie łatwiejszy do estymacji i nie wymaga skomplikowanych przekształceń i obliczeń, a także wykorzystania specjalistycznego oprogramowania. W analizowanym przypadku, prognozowanie popytu w oparciu o model regresji liniowej jest wystarczające i oddaje charakter badanego zjawiska.
Downloads
Bibliografia
Bielińska, E. (2007).Prognozowanie ciągów czasowych.Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej.
Dittmann, P. (2000).Metody prognozowania sprzedaży w przedsiębiorstwie.Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
Dittmann, P., Szabela-Pasierbińska, E., Dittmann, I., Szpulak, A. (2011).Prognozowanie w zarządzaniu sprzedażą i finansami przedsiębiorstwa. Warszawa: Wolters Kluwer Polska Sp. Z o.o.
Maciąg, A., Pietroń, R., Kukla, S. (2013).Prognozowanie i symulacja w przedsiębiorstwie. Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Sokołowski, A. (2016).Prognozowanie i analiza szeregów czasowych. Materiały szkoleniowe.Kraków: Stat Soft Polska.