WPŁYW ŚWIADOMOŚCI UBEZPIECZENIOWEJ NA ZACHOWANIA KLIENTÓW NA RYNKU UBEZPIECZEŃ ROLNYCH

Autor

  • Justyna Witkowska Uniwersytet Warmińsko-Mazurski

DOI:

https://doi.org/10.26881/wg.2024.1.03

Słowa kluczowe:

ubezpieczenia rolne, świadomość ubezpieczeniowa, zachowanie klienta

Abstrakt

Prowadzenie działalności rolniczej jest narażone na wiele ryzyk, które można ograniczać w różny sposób. Jednym z rozwiązań minimalizującym ryzyko występujące w branży rolniczej jest jego ubezpieczenie. Celem głównym artykułu jest określenie zachowań klientów na rynku ubezpieczeń rolnych. Do celu głównego wyznaczono cele szczegółowe dotyczące identyfikacji posiadanych przez respondentów dobrowolnych i obowiązkowych ubezpieczeń rolnych, określenia poziomu świadomości ubezpieczeniowej nabywców ubezpieczeń rolnych oraz identyfikacji wag i rodzajów czynników wpływających na podejmowane przez rolników decyzje zakupu usług ubezpieczeń rolnych.

Badania przeprowadzono za pomocą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety wśród rolników prowadzących swoje gospodarstwa rolne na terenie województwa warmińsko-mazurskiego oraz województwa mazowieckiego.

Najczęściej wybieranym przez nabywców dobrowolnym ubezpieczeniem rolnym jest ubezpieczenie mienia, natomiast obowiązkowym ubezpieczeniem rolnym jest ubezpieczenie budynków rolniczych. Prawie jedna trzecia badanych rolników swój poziom znajomości ubezpieczeń rolnych ocenia jako dobry i bardzo dobry. Najbardziej znanymi ubezpieczeniami są ubezpieczenia obowiązkowe: ubezpieczenie budynków rolniczych oraz ubezpieczenie OC rolnika. Największą korzyścią, która wynika z posiadania ubezpieczenia rolnego jest ochrona majątku i pomoc finansowa na wypadek nieszczęścia. Ankietowani najczęściej poszukiwali informacji odnośnie oferty produktowej ubezpieczycieli w intrenecie oraz u agentów ubezpieczeniowych. Suma ubezpieczenia, szeroka oferta ubezpieczycieli oraz wysokość składki są najczęściej wskazywanymi determinantami wyboru ubezpieczeń rolnych.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Głębocki B., Kasprzak E. (2020). Użytki rolne w strukturze użytkowania ziemi w Polsce w XXI wieku. Studia Obszarów Wiejskich, 57: 51-66. https://doi.org/10.7163/SOW.57.3

Grzywińska-Rąpca M., Grzybowska-Brzezińska M. (2017). Determinanty zachowań klientów

e-banków. Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych, Szkoła Główna Handlowa, nr 45: 335-346.

https://www.gov.pl/web/arimr/srednia-powierzchnia-gruntow-rolnych-w-gospodarstwie-w-2022-roku.

Iwaszkiewicz-Góralska J. (2016). Wybrane elementy zarządzania relacjami z klientami na podstawie potrzeb i preferencji nabywców usług ubezpieczeniowych. Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis, Oeconomica 329(84)3, 63–74. DOI: 10.21005/oe.2016.84.3.06

Kołacz B. (2018). Zarządzanie ryzykiem produkcyjnym i rynkowym w gospodarstwie. Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie, Oddział w Radomiu, Radom.

Orlicki M. (2019). Analiza potrzeb klienta – rzeczywista czy pozorna? PRAWO ASEKU-RACYJNE 2: 23-34.

Reczek R.,Trudel R.,White K. (2018). Focusing on the Forest or the Trees: How Abstract Versus Concrete Construal Level Predicts Responses to Eco-Friendly Products. Journal of Environmental Psychology, 57: 87-98. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2018.06.003

Rocznik Statystyczny Rolnictwa, 2022: GUS, Warszawa.

Stern P.C. (2000). New Environmental Theories: Toward a Coherent Theory of Environmen-tally Significant Behavior, Journal of Social Issues, 56 (3), 407–424, DOI: 10.1111/0022-4537.00175

Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U. 2003, Nr 124, poz. 1152).

Ustawa z dnia 7 lipca 2005 r. o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich (Dz.U. 2005, Nr 150, poz. 1249).

White K., Habib R., Hardisty D.J. (2019). How to SHIFT Consumer Behaviors to be More Sustainable: A Literature Review and Guiding Framework. Journal of Marketing, Vol. 83(3): 22-49. https://doi.org/10.1177/0022242919825649

Wnęk M. (2021). Ubezpieczenia w gospodarstwie rolnym. Centrum Doradztwa Rolniczego

w Brwinowie, Oddział w Krakowie, Kraków.

Zakonnik Ł. (2019). Zachowania konsumentów a kształtowanie się ceny dóbr używanych na rynku elektronicznym. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-26

Jak cytować

Witkowska, J. (2024). WPŁYW ŚWIADOMOŚCI UBEZPIECZENIOWEJ NA ZACHOWANIA KLIENTÓW NA RYNKU UBEZPIECZEŃ ROLNYCH. Współczesna Gospodarka, 18(1 (42). https://doi.org/10.26881/wg.2024.1.03