CROWDFUNDING AS AN INFLUENCERS FORM OF FINANCIAL REWARD
DOI:
https://doi.org/10.26881/wg.2024.1.05Keywords:
English, crowdfunding, influencer, media, sponsoringAbstract
Purpose. Crowdfunding is the process of raising funds online for a specific project, venture, or initiative by collecting small amounts of money from a large number of people, known as backers or donors. This article aims to assess the potential for online creators to use crowdfunding to fund their day-to-day activities and to implement major social and business projects. The strengths and weaknesses of the use of this form of funding by online creators are discussed and the prospects for further development of crowdfunding in this area are indicated.
Methods. The article refers to specific examples and cases of influencers and crowdfunding platforms. This method helps illustrate real-world applications and results by providing concrete examples to support the theoretical analysis.
Results. The analyses carried out indicate that influencers often use crowdfunding to involve their community in the development process of a given project and to be able to ensure their participation in the further development stages of the project. However, this is not their only source of financial support. Influencers often use different sources of funding at the same time, such as sponsorship, participation in various promotional events, or collaboration with brands, which allows them to diversify their income and increase their financial stability.
Downloads
References
Bognar, Z.B, Puljic, NP., Kadezabek, D. (2019). Impact of influencer marketing on consumer
Behavior, Economic and Social Development: Book of Proceedings, 42.
Cashmore, E. (2006). Celebrity/Culture, USA.
Crowdfunding. Worldwide, Statistica, Access: https://www.statista.com/outlook/dmo/fintech/digital-capital-raising/crowdfunding/worldwide (12.07.2023).
De Buysere, K., Gajda, O., Kleverlaan, R., Marom, D., Klaes, M. (2012). A framework for European crowdfunding, Access: http://eurocrowd.winball2.de/wp-content/blogs.dir/sites/85/2013/06/FRAMEWORK_EU_CROWDFUNDING.pdf (8.07.2023).
Dziuba D.T. (2012). Rozwój systemów crowdfundingu – modele, oczekiwania i uwarunkowa-nia, Problemy Zarządzania, nr 3 (38), Warszawa.
Drąg, J. (2020). Streaming gier komputerowych jako artystyczne wykonanie w rozumieniu prawa autorskiego, Zeszyt Studencki Kół Naukowych Wydziału Prawa i Administracji UAM, nr 10.
Frańczuk, M. (2014). Crowdfunding - finansowanie społecznościowe. Zarys instytucji w świetle polskich regulacji prawnych, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie", nr 6(930), DOI: https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2014.0930.0603
Garwol, K. (2020). Zawód celebryta? Cyberprzestrzeń płaszczyzną do uzyskiwania docho-dów dzięki rozpoznawalności, Dydaktyka Informatyki 15,
DOI 10.15584/di.2020.15.3
Hossain, M., Oparaocha, G. (2015), Crowdfunding: Motives, Definitions, Typology and Ethi-cal Challenges, Access: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2674532 (12.07.2023).
Influencer - definition, Access: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/influencer, (16.08.2022).
Kirby, E., Worner, S. (2014). Crowd-funding: An Infant Industry Growing Fast, IOSCO Re-search Department, Access: https://www.iosco.org/research/pdf/swp/Crowd-funding-An-Infant-IndustryGrowing-Fast.pdf (28.07.2023).
Kuczamer-Kłopotowska, S., Piekarska, K. (2018). Realizacja funkcji influencer marketingu w opinii influencerów oraz ich followersów, Zarządzanie i Finanse, 16.
Liebert, F., Trzeciak M. (2017). Portal crowdfundingowy jako narzędzie wspierające reali-zację małych projektów, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej”, Organizacja i Zarządzanie, nr 114, DOI:10.29119/1641-3466.2017.114.21.
Lim, X.J., Radzol, A.R.M., Cheah, J-H., Wong, M.W. (2017), The Impact of Social Media Influencers on Purchase Intention and the Mediation Effect of Customer Attitude, „Asian Journal of Business Research”, Vol. 7, No. 2, DOI: 10.14707/ajbr.170035.
Mamta, R., Deepti S. (2014). Influencer Marketing – A Marketing Tool In The Age Of Social Media, „Abhinav-International Monthly Refereed Journal Of Research In Manage-ment & Technology”, Vol. 3, No. 8.
Mollick, E. (2014). The dynamics of crowdfunding: An exploratory study, Journal of Busi-ness Venturing Vol. 29. Elsevier, https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2013.06.005.
Musiał, J. (2011). Rozwój serwisów społecznościowych i ich wpływ na teraźniejszego obywa-tela internetowego, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Studia Infor-matica, nr 28.
"Najpopularniejsi influencerzy 2022" Access: https://www.seebloggers.pl/ranking/ (12.07.2023).
Pawlak, H., Nierebiński, R. (2011). Społeczność wirtualna jako społeczny kanał kreowania zawartości internetu, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia In-formatica” 28, nr 656.
Popiołek, M. (2015). Serwisy społecznościowe w przestrzeni internetowej- (so-cial)mediatyzacja życia codziennego, Zeszyty Prasoznawcze, Kraków, T. 58, nr 1 (221), doi: 10.4467/2299-6362PZ.15.005.3143.
Serwińska, M. (14.06.2022). To nie takie oczywiste, czyli współpraca marek z influencerami na świecie, Access: https://www.labber.pl/to-nie-takie-oczywiste-czyli-wspolpraca-marek-z-influencerami-na-swiecie/,18.07.2023.
Sokołowski, K. (2021). Ekonomia twórców – jak influencer marketing i samodzielna działal-ność twórców mogą się wzajemnie przenikać i uzupełniać, Access: https://nowymarketing.pl/a/35017,ekonomia-tworcow-jak-influencer-marketing-i-samodzielna-dzialalnosc-tworcow-moga-sie-wzajemnie-przenikac-i-uzupelniac (23.07.2023).
Stopczyńska, K. (2018). Wykorzystanie influencer marketingu w kreowaniu relacji z klien-tami pokolenia Y, „Studia Oeconomica Posnaniensia”, Vol. 6, No. 5, DOI: 10.18559/SOEP.2018.5.8.
Stopczyńska, K. (2021). Influencer marketing w dobie nowych mediów, Wydawnictwo Uni-wersytetu Łódzkiego, Łódź.
Tworzydło, T., Życzyński, N., Wajda, M. (2019). Influencerzy jako wsparcie dla kampanii public relations, minib, Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych, nr 1 (39).
Ustawa z dnia 7 lipca 2022 r. o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospo-darczych i pomocy kredytobiorcom – Dz.U. 2022 poz. 1488 ze zmianami
Wielki, J. (2019). Influencerzy cyfrowi i ich rola w działaniach promocyjnych organizacji, Przedsiębiorczość i Zarządzanie 20 (2).
Wiśniewski, T. (2013), Komentarz w: G. Bieniek i in., Kodeks cywilny. Komentarz. Księga trzecia. Zobowiązania, cz. 1, tyt. VII, dz. III, art. 487, LexisNexis, Warszawa.
Woods, S. (2016). #Sponsored: The Emergence of Influencer Marketing, University of Ten-nessee Honors Thesis Projects, Tennesse.
Żbikowska, A. (2005). Public relations, Warszawa.
https://fr.tipeee.com/ (18.07.2023).
www.buymeacoffe.com (12.07.2023).
www.fansi.pl (25.07.2023).
www.gofundme.com (25.07.2023).
www.indiegogo.com (18.07.2023).
www.kickstarter.com (25.07.2023).
www.patreon.com (22.07.2023).
www.patronite.pl (22.07.2023).
www.pomagam.pl/live (22.07.2023).
www.prawomarcina.pl (26.07.2023).
www.whitepress.com/pl/ (13.07.2023).