CROWDFUNDING JAKO FORMA FINANSOWEGO WYNAGRODZENIA TWÓRCÓW INTERNETOWYCH

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/wg.2024.1.05

Słowa kluczowe:

crowdfunding, influencer, media, online platform, sponsorship

Abstrakt

Cel: Crowdfunding to proces pozyskiwania środków finansowych w Internecie na realizację określonego projektu, przedsięwzięcia lub inicjatywy, poprzez zbieranie niewielkich sum pieniędzy od dużej liczby osób, zwanych wspierającymi lub darczyńcami. Celem artykułu jest ocena możliwości wykorzystania crowdfundingu przez twórców internetowych w finansowaniu ich codziennej działalności oraz realizacji najważniejszych projektów społeczno-biznesowych. Omówiono mocne i słabe strony korzystania z tej formy finansowania przez twórców internetowych oraz wskazano perspektywy dalszego rozwoju crowdfundingu w tym obszarze. Metody: Artykuł odwołuje się do konkretnych przykładów i przypadków influencerów oraz platform crowdfundingowych. Metoda ta pomaga zilustrować rzeczywiste zastosowania i wyniki, dostarczając konkretnych przykładów wspierających analizę teoretyczną. Wyniki: Przeprowadzone analizy wskazują, że influencerzy często korzystają z crowdfundingu chcąc zaangażować swoją społeczność w proces tworzenia danego projektu i móc zapewnić im uczestnictwo w dalszych etapach rozwoju projektu. Nie jest to jednak ich jedyne źródło finansowego wsparcia. Influencerzy często korzystają z różnych źródeł finansowania jednocześnie, jak m.in. sponsoring, udział w różnych wydarzeniach promocyjnych czy współpraca z markami, co pozwala im dywersyfikować swoje przychody i zwiększyć stabilność finansową.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bognar, Z.B, Puljic, NP., Kadezabek, D. (2019). Impact of influencer marketing on consumer

Behavior, Economic and Social Development: Book of Proceedings, 42.

Cashmore, E. (2006). Celebrity/Culture, USA.

Crowdfunding. Worldwide, Statistica, Access: https://www.statista.com/outlook/dmo/fintech/digital-capital-raising/crowdfunding/worldwide (12.07.2023).

De Buysere, K., Gajda, O., Kleverlaan, R., Marom, D., Klaes, M. (2012). A framework for European crowdfunding, Access: http://eurocrowd.winball2.de/wp-content/blogs.dir/sites/85/2013/06/FRAMEWORK_EU_CROWDFUNDING.pdf (8.07.2023).

Dziuba D.T. (2012). Rozwój systemów crowdfundingu – modele, oczekiwania i uwarunkowa-nia, Problemy Zarządzania, nr 3 (38), Warszawa.

Drąg, J. (2020). Streaming gier komputerowych jako artystyczne wykonanie w rozumieniu prawa autorskiego, Zeszyt Studencki Kół Naukowych Wydziału Prawa i Administracji UAM, nr 10.

Frańczuk, M. (2014). Crowdfunding - finansowanie społecznościowe. Zarys instytucji w świetle polskich regulacji prawnych, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie", nr 6(930), DOI: https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2014.0930.0603

Garwol, K. (2020). Zawód celebryta? Cyberprzestrzeń płaszczyzną do uzyskiwania docho-dów dzięki rozpoznawalności, Dydaktyka Informatyki 15,

DOI 10.15584/di.2020.15.3

Hossain, M., Oparaocha, G. (2015), Crowdfunding: Motives, Definitions, Typology and Ethi-cal Challenges, Access: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2674532 (12.07.2023).

Influencer - definition, Access: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/influencer, (16.08.2022).

Kirby, E., Worner, S. (2014). Crowd-funding: An Infant Industry Growing Fast, IOSCO Re-search Department, Access: https://www.iosco.org/research/pdf/swp/Crowd-funding-An-Infant-IndustryGrowing-Fast.pdf (28.07.2023).

Kuczamer-Kłopotowska, S., Piekarska, K. (2018). Realizacja funkcji influencer marketingu w opinii influencerów oraz ich followersów, Zarządzanie i Finanse, 16.

Liebert, F., Trzeciak M. (2017). Portal crowdfundingowy jako narzędzie wspierające reali-zację małych projektów, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej”, Organizacja i Zarządzanie, nr 114, DOI:10.29119/1641-3466.2017.114.21.

Lim, X.J., Radzol, A.R.M., Cheah, J-H., Wong, M.W. (2017), The Impact of Social Media Influencers on Purchase Intention and the Mediation Effect of Customer Attitude, „Asian Journal of Business Research”, Vol. 7, No. 2, DOI: 10.14707/ajbr.170035.

Mamta, R., Deepti S. (2014). Influencer Marketing – A Marketing Tool In The Age Of Social Media, „Abhinav-International Monthly Refereed Journal Of Research In Manage-ment & Technology”, Vol. 3, No. 8.

Mollick, E. (2014). The dynamics of crowdfunding: An exploratory study, Journal of Busi-ness Venturing Vol. 29. Elsevier, https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2013.06.005.

Musiał, J. (2011). Rozwój serwisów społecznościowych i ich wpływ na teraźniejszego obywa-tela internetowego, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Studia Infor-matica, nr 28.

"Najpopularniejsi influencerzy 2022" Access: https://www.seebloggers.pl/ranking/ (12.07.2023).

Pawlak, H., Nierebiński, R. (2011). Społeczność wirtualna jako społeczny kanał kreowania zawartości internetu, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia In-formatica” 28, nr 656.

Popiołek, M. (2015). Serwisy społecznościowe w przestrzeni internetowej- (so-cial)mediatyzacja życia codziennego, Zeszyty Prasoznawcze, Kraków, T. 58, nr 1 (221), doi: 10.4467/2299-6362PZ.15.005.3143.

Serwińska, M. (14.06.2022). To nie takie oczywiste, czyli współpraca marek z influencerami na świecie, Access: https://www.labber.pl/to-nie-takie-oczywiste-czyli-wspolpraca-marek-z-influencerami-na-swiecie/,18.07.2023.

Sokołowski, K. (2021). Ekonomia twórców – jak influencer marketing i samodzielna działal-ność twórców mogą się wzajemnie przenikać i uzupełniać, Access: https://nowymarketing.pl/a/35017,ekonomia-tworcow-jak-influencer-marketing-i-samodzielna-dzialalnosc-tworcow-moga-sie-wzajemnie-przenikac-i-uzupelniac (23.07.2023).

Stopczyńska, K. (2018). Wykorzystanie influencer marketingu w kreowaniu relacji z klien-tami pokolenia Y, „Studia Oeconomica Posnaniensia”, Vol. 6, No. 5, DOI: 10.18559/SOEP.2018.5.8.

Stopczyńska, K. (2021). Influencer marketing w dobie nowych mediów, Wydawnictwo Uni-wersytetu Łódzkiego, Łódź.

Tworzydło, T., Życzyński, N., Wajda, M. (2019). Influencerzy jako wsparcie dla kampanii public relations, minib, Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych, nr 1 (39).

Ustawa z dnia 7 lipca 2022 r. o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospo-darczych i pomocy kredytobiorcom – Dz.U. 2022 poz. 1488 ze zmianami

Wielki, J. (2019). Influencerzy cyfrowi i ich rola w działaniach promocyjnych organizacji, Przedsiębiorczość i Zarządzanie 20 (2).

Wiśniewski, T. (2013), Komentarz w: G. Bieniek i in., Kodeks cywilny. Komentarz. Księga trzecia. Zobowiązania, cz. 1, tyt. VII, dz. III, art. 487, LexisNexis, Warszawa.

Woods, S. (2016). #Sponsored: The Emergence of Influencer Marketing, University of Ten-nessee Honors Thesis Projects, Tennesse.

Żbikowska, A. (2005). Public relations, Warszawa.

https://fr.tipeee.com/ (18.07.2023).

www.buymeacoffe.com (12.07.2023).

www.fansi.pl (25.07.2023).

www.gofundme.com (25.07.2023).

www.indiegogo.com (18.07.2023).

www.kickstarter.com (25.07.2023).

www.patreon.com (22.07.2023).

www.patronite.pl (22.07.2023).

www.pomagam.pl/live (22.07.2023).

www.prawomarcina.pl (26.07.2023).

www.whitepress.com/pl/ (13.07.2023).

Opublikowane

2024-06-26

Jak cytować

Ziobrowska-Sztuczka, J. (2024). CROWDFUNDING JAKO FORMA FINANSOWEGO WYNAGRODZENIA TWÓRCÓW INTERNETOWYCH. Współczesna Gospodarka, 18(1 (42). https://doi.org/10.26881/wg.2024.1.05