TOŻSAMOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA W KONTEKŚCIE UCZENIA SIĘ ORGANIZACYJNEGO W WARUNKACH ZMIAN OTOCZENIA

Autor

  • Natalia Treder Uniwersytet Gdański

DOI:

https://doi.org/10.26881/wg.2024.1.04

Słowa kluczowe:

lifelong learning, tożsamość, DNA przedsiębiorstwa, funkcjonowanie, wartość, otoczenie

Abstrakt

Cel. Proces przemiany i rozwoju podmiotów gospodarujących jest ściśle połączony z wprowadzaniem zmian w funkcjonowaniu oraz zdobywaniu wiedzy, która pozwala poznawać otaczającą rzeczywistość oraz samych siebie. Przedmiotem badania jest tożsamość przedsiębiorstwa jako jeden z jego elementów charakteru. Celem głównym artykułu jest przedstawienie powiązań tożsamości przedsiębiorstwa i ustawicznego uczenia się organizacji w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu. Celami szczegółowymi natomiast jest wyjaśnienie istoty zachowań organizacyjnych, a zwłaszcza osadzenie ich w kontekście zmian otoczenia, przedstawienie procesu pielęgnowania wartości organizacyjnych, na których opiera się tożsamość organizacji oraz przedstawienie jak uczenie się wpływa na rozwój organizacji.

Metoda. W artykule zastosowano przegląd literatury z zakresu procesów uczenia się, wartości przedsiębiorstwa i jego tożsamości uwzględniająca badanie pozycji zwartych i artykułów.

Wyniki. Świadomość zachodzących zmian oraz celów i wartości, którymi kierują się przedsiębiorstwa wpływają na poprawę efektywności w funkcjonowaniu całej organizacji i jej długotrwały rozwój. Przestrzeganie konkretnych zasad i reguł zawartych w DNA organizacji ułatwiają komunikację zewnętrzna oraz wewnętrzną oraz pozytywnie wpływają na sposób zarządzania podmiotem. Dodatkowo zauważono, że tożsamość jest głównym czynnikiem tworzenia wysokiego poziomu kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Adamczyk A. (2002). Kod DNA firmy-jak wyróżnić markę na tle konkurencji, tworząc in-dywidualne koncpecje?. Pozyskano z: https://beataadamczyk.pl/kod-dna-firmy-jak-wyroznic-marke-na-tle-konkurencji-tworzac-indywidualne-koncepcje/ (26.01.2024).

Bogdanienko J. (2017). Personifikacja organizacji. Problemy Zarządzania, nr 2(68), s. 73-87. Pozyskano z: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url= https://pz.wz.uw.edu.pl/api/files/view/364047.pdf&ved=2ahUKEwi8p-D3j5KGAxXdBdsEHe6zCEsQFnoECBMQAQ&usg=AOvVaw1m2mFCbkf5Ol7mA0qb3K8X (16.05.2024).

Cihoń S. (2012), Istota i funkcje zarządzania organizacji-wybrane koncepcje. Trendy ve vzdělávání, nr 5(1), s. 45-48. Pozyskano z: https://tvv-journal.upol.cz/pdfs/tvv/2012/01/08.pdf (30.01.2024).

Dąbrowski T. J. (2010). Tożsamość przedsiębiorstwa jako czynnik kształtujący jego repu-tację. Przegląd organizacji, nr 1, s. 15-18. Pozyskano z: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://przegladorganizacji.pl/plik/ 5e0924953ce25/po.2010.01.04.pdf&ved=2ahUKEwih0vjT-Y2GAxWyLhAIHQhnCggQFnoECBoQAQ&usg= AOvVaw33Xj_OIYSo-USTtnFLIEvq (15.05.2024).

Cropley A, Knapper C. (2000). Lifelong Learning in Higher Education. London: Kogan Page.

Fryzeł B. (2005). Kultura korporacyjna. Poglądy, teorie, zarządzanie, Kraków: Wydaw-nictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Hołyst B. (2016). Utrata tożsamości w ponowoczesnym świecie. Przegląd policyjny, 2(122), s. 5-27. Pozyskano z: https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ceon. element-a9a0695c-5297-3a0c-8c86-d76e4a27702e/c/pdf-01.3001.0013.5682.pdf (31.01.2024).

Jakubiak M.K., Sitko-Lutek A. (2020). Lifelong learning wyzwaniem innowacyjnych przedsiębiorstw. [w:] L. Bohdanowicz, P. Dziurski (red.), Innowacje i marketing we współcze-snych organizacjach. Wybrane zagadnienia (s. 87-99). Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.

Janiak-Rejno I. (2009). Znaczenie kształcenia ustawicznego w zmieniającym się przedsiębiorstwie i jego otoczeniu. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wro-cławiu, nr 43, s. 489-490. Pozyskano z: https://www.dbc.wroc.pl/Content/123068/Janiak-Rejnio_Znaczenie_ksztalcenia_ustawicznego.pdf (14.05.2024).

Jemielniak D., Latusek D., (2005). Zarządzanie: teoria i praktyka od podstaw. Ćwiczenia. Warszawa: Wydawnictwo WSPiZ.

Kłak M. (2010). Zarządzanie wiedzą we współecznym przedsiębiorstwie. Kielce: Kieleckie Towarzystwo Edukacji Ekonomicznej na zlecenie Wyższej Szkoły Ekonomii i Praca im. prof. Edwarda Lipińskiego w Kielcach.

Konecki K., Tobera P. (red.) (2002). Tożsamość organizacyjna. [w:] Szkice z socjologii zarządzania. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Laal M. (2011), Lifelong learning: What does it mean?. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 28, s. 470-474. Pozyskano z: https://www.researchgate.net/publication/224767020_ Lifelong_Learning_What_does_it_Mean (30.01.2024).

Machaczka K., Gorzelany-Dziadkowiec M. (2011). Model DNA jako koncepcja zarzą-dzania organizacją. Studia i Prace Wydziału Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych/ Uni-wersytet Ekonomiczny w Krakowie, nr 3, s. 65-77. Pozyskano z: https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/9927/DNA%202012.pdf?sequence=1&isAllowed=y (27.01.2024).

Majecka B. (2002). Zachowania organizacyjne przedsiębiorstw. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Sułkowki Ł. (2005). Organizacja w poszukiwaniu tożsamości. Przegląd Organizacji, nr 3, s.7-10. Pozyskano z: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449 &url=https://przegladorganizacji.pl/plik/5e0924945c951/po.2005.03.01.pdf&ved=2ahUKEwiw9PDDmo-GAxVzBtsEHW1LDAwQFnoECBcQAQ&usg=AOvVaw1RHhdR4Whez1CMjxs TD3V8 (15.05.2024).

Uchto B. (2012). Kim jestem?-Pytania o tożsamość w dobie XXI wieku. Horyzonty Wy-chowania, nr 11(22), s.137-151. Pozyskano z: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= &esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiX1cr4qIiEAxUSFBAIHW6ACqUQF-noEcQAQ&url=https%3A%2F%2Fhoryzontywychowania.ignatianum.edu.pl%2FHW% 2Farticle%2Fview%2F107%2F92&usg=AOvVaw0x4Hcum7A3ZFZVe-OKoVjm&opi=89978449 (31.01.2024).

Urbanowska-Sojkin E. (2023). Inaczej o zrównoważonym rozwoju przedsiębiorstw. Stu-dia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, nr 194, s. 63-77. Pozyskano z: https://econjournals.sgh.waw.pl /SiP/article/view/4424/4371 (16.05.2024).

Walas-Trębacz J. (2009). Zmiany organizacyjne przeprowadzane w przedsiębiorstwie. Ze-szyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, nr 2(13), s. 31-40. Po-zyskano z: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-9b7d6c2a-e989-4c96-9554-ec97acca8dd5/c/Zmiany_organizacyjne.pdf (28.01.2024).

Zarębska A. (2003). Tożsamość przedsiębiorstwa-znacznie szersze spojrzenie na kulturę organizacyjną. Przegląd Organizacji, nr 1, s. 14-16. Pozyskano z: https://www.google.com/urla=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://przegladorganizacji.pl/plik/ 5e0924941486a/po.2003.01.04.pdf&ved=2ahUKEwjbuueDoY-GAxUEc_EDHZgtBaIQFnoECBsQAQ&usg=AOvVaw23JfsrVIHKzc2W5DhyEvfS (16.05.2024).

Pobrania

Opublikowane

2024-06-26

Jak cytować

Treder, N. (2024). TOŻSAMOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA W KONTEKŚCIE UCZENIA SIĘ ORGANIZACYJNEGO W WARUNKACH ZMIAN OTOCZENIA. Współczesna Gospodarka, 18(1 (42). https://doi.org/10.26881/wg.2024.1.04