PRODUKTY TRADYCYJNE I REGIONALNE JAKO METODA KULTYWOWANIA TRADYCJI W ASPEKCIE BIZNESOWYM

Autor

  • Katarzyna Sołdaczuk

DOI:

https://doi.org/10.26881/wg.2024.1.07

Słowa kluczowe:

produkty tradycyjne i regionalne, tradycja, strategie przedsiębiorstw

Abstrakt

Produkty regionalne oraz tradycyjne mogą być atrybutami konkurencyjności przedsiębiorstw. Umiejętne pozycjonowanie produktów regionalnych na rynku pozwala na stworzenie źródła głównych lub dodatkowych dochodów przedsiębiorstw wytwarzających wyroby tradycyjne i regionalne, a także zwiększać atrakcyjność regionu, z którym te wyroby są związane historycznie i kulturowo.

Celem głównym artykułu jest wykazanie, iż produkty tradycyjne i regionalne, będące kontynuacją pewnych tradycji mogą stanowić istotny element strategii przedsiębiorstwa. Postawiono pytanie badawcze, czy kultywowanie tradycji w przedsiębiorstwie ma wpływ na jej strategię i konkurencyjność? Próba zbadania problemu została oparta na wybranej literaturze z zakresu tradycji, wyrobów tradycyjnych i regionalnych. Wyniki analizy dowodzą, że kultywowanie tradycji w postaci oferowania produktów regionalnych może zapewniać przedsiębiorstwu konkurencyjność na rynku.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Adler P.S., Kwon S.W. (2002). Social capital: Prospects for a new concept. Academy of Management Review, 27 (1), 17-40.

Czyżewska M., Kaszuba- Perz A. (2018). Wyzwania i przemiany w kreowaniu modeli biznesowych przez polskich przedsiębiorców a procesy wzrostu małych i średnich przedsię-biorstw. Humanities and Social Sciences XXIII, 25, 116. Pozyskano z: https://www.researchgate.net/publication/330517973_WYZWANIA_I_PRZEMIANY_W_KREOWANIU_MODELI_BIZNESOWYCH_PRZEZ_POLSKICH_PRZEDSIEBIORCOW_A_PROCESY_WZROSTU_MALYCH_I_SREDNICH_PRZEDSIEBIORSTW (27.01.2024)

Deloitte (2020). Od Tradycji do nowoczesności- zarządzanie i sukcesja w firmach rodzinnych. Wyzwania dla firm rodzinnych, Newsletter firm rodzinnych, (1/2020).

Dunicz M., Wychowanek J. (2014). Istota i znaczenie tradycji przedsiębiorstwa produkcyjnego. [w:] L. Kowalczyka, F. Mroczko (red.), Kreatywność. Innowacyjność. Przedsiębiorczość. Zarządzanie operacyjne w teorii i praktyce organizacji biznesowych, publicznych i poza-rządowych (s. 258). Wałbrzych: Wydawnictwo Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości. Pozyskano z: https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171314839 (27.01.2024)

Gazdecki M., Goryńska- Goldmann E. (2016). Kryteria wyrobu jako podstawa innowacyjności na rynku produktów regionalnych i tradycyjnych. Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Eko-nomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, XVIII (6), 36. Pozyskano z: https://rnseria.com/api/files/view/515793.pdf (27.01.2024)

Gersick K., Davis J., Hampton M., Lansberg I. (1997). Generation to Generation, Life Cycles of the Family Business. Boston, Massachusetts: Harvard Business School Press.

Grębowiec M. (2017). Produkty regionalne i tradycyjne jako element budowania konkurencyj-nej oferty produktów żywnościowych w Polsce i innych krajach Europy. Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Problemy rolnictwa Światowego, XVII (2), 68. Pozyskano z: https://sj.wne.sggw.pl/pdf/PRS_2017_T17(32)_n2_s65.pdf (27.01.2024)

Hobsbawm E., Ranger T. (2008). Tradycja Wynaleziona. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Jęczmyk A. (2015). Tradycyjne i regionalne produkty żywnościowe jako element rozwoju gospodarstw agroturystycznych. Studia komitetu przestrzennego PAN (163), 144.

Kancelaria Sejmu (2004). Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. O rejestracji i ochronie nazw i oznaczeń produktów rolnych i środków spożywczych oraz o produktach tradycyjnych. Po-zyskano z: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20050100068/T/D20050068L.pdf (24.01.2024)

Kałużna H. (2009). Firmy rodzinne w XXI wieku- specyfika i sukcesja. Zeszyty Naukowe SGGW. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywieniowej, (75), 49.

Krasulenko S. (2011). Znaczenie tradycji w biznesie. Pozyskano z: https://www.bankier.pl/wiadomosc/Znaczenie-tradycji-w-biznesie-2282521.html (27.01.2024)

Kucharczyk M., Błaszczyk J., Seruga P., Piekarska A, Zimny S., Krzywonos M. (2016). Charakterystyka produktów regionalnych i tradycyjnych- wpływ na marketing. Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu (461), 120.

Kuźma I. (2016). Tworzenie „nowej tradycji” i „nowej pamięci” miejskiej- cele i funkcje Łódzkiego Szlaku Kobiet. [w:] S. Latocha, E. Nowina-Sroczyńska (red.), Nowe czytanie Tradycji. Z inspiracji Rokiem Kolbergowskim (s. 86). Łódź: Uniwersytet Łódzki.

Marjański A. (2011). Firmy rodzinne- determinanty funkcjonowania i rozwoju. Zarządzanie rozwojem i zmianą. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, XII (7), 5. Łódź: Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi.

McAllister D.J. (1995). Affect and cognition based trust as foundations for interpersonal cooperation in organizations. Academy of Management Journal, 38 (1), 24-59.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi (2024). Produkty Regionalne stan na 01.12.2024. Pozyskano z: https://www.gov.pl/web/rolnictwo/lista-produktow-tradycyjnych12 (24.01.2024)

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi (2023). Produkty zarejestrowane jako Chronione Nazwy Pochodzenia, Chronione Nazwy Pochodzenia, Chronione Oznaczenia Geograficzne oraz Gwarantowane Tradycyjne Specjalności. Pozyskano z: https://www.gov.pl/web/rolnictwo/produkty-zarejestrowane-jako-chronione-nazwy-pochodzenia-chronione-oznaczenia-geograficzne-oraz-gwarantowane-tradycyjne-specjalnosci (24.01.2024)

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi (2020). Jakość Tradycja. Pozyskano z: https://www.gov.pl/web/rolnictwo/jakosc-tradycja (24.01.2024)

Niemiec K. (2002). Tradycja. Gazeta Uniwersytecka UŚ w Katowicach, 3 (103). Pozyskano z: https://gazeta.us.edu.pl/node/215251(27.01.2024)

Popczyk W. (2011). Zarządzanie zaufaniem jako warunek utrzymania przewagi konkurencyjnej przez firmy rodzinne nad ich odpowiednikami nierodzinnymi. Przedsiębiorczość i Zarzą-dzanie, XII (7), 10.

Russak G: Krajowe doświadczenia w ochronie oznaczeń graficznych. Warszawa: Polska Izba Produktu Regionalnego i Lokalnego. Pozyskano z: http://slideplayer.pl/slide/54942 (24.01.2024)

Szacki J. (2011). Tradycja. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Sztompka P (2002) Socjologia. Analiza Społeczeństwa. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Sundaramurthy Ch. (2008). Sustaining Trust within family business. Family Business Review, XXI (1), 89-102.

Szymańska M (2018). W stronę „nowej tradycji”, czyli o koronkowych wypiekach w Raciborskiem. [w:] E. Chodźko, M. Maciąg (red.), Tradycja a współczesność- badania naukowe (s. 58). Lublin: Wydawnictwo Naukowe Tygiel. Pozyskano z: https://docplayer.pl/113845693-Tradycja-a-wspolczesnosc-badania-naukowe.html (27.01.2024)

Toczyński W. (2013). Zalety gospodarki wspólnotowej. Pomorski Przegląd Gospodarczy. Pozyskano z: https://ppg.ibngr.pl/pomorski-przeglad-gospodarczy/zalety-gospodarki-wspolnotowej (24.01.2024)

Wychowanek J. (2015). Tradycja w aspekcie budowania konkurencyjności małego przedsiębiorstwa. Prace Naukowe Uniwesytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 401, 607. Pozyskano z: https://www.dbc.wroc.pl/Content/30516/Wychowanek_Tradycja_w_Aspekcie_Budowania_Konkurencyjnosci_Malego_2015.pdf (27.01.2024)

Zalewska A. (2016). Firmy rodzinne w Polsce w dobie globalizacji. [w:] B. Glinkowska (red.), Internacjonalizacja przedsiębiorstw. Uwarunkowania- procesy- wyniki badań, (s. 266-267). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-26

Jak cytować

Sołdaczuk, K. (2024). PRODUKTY TRADYCYJNE I REGIONALNE JAKO METODA KULTYWOWANIA TRADYCJI W ASPEKCIE BIZNESOWYM. Współczesna Gospodarka, 18(1 (42). https://doi.org/10.26881/wg.2024.1.07