MOŻLIWOŚCI ZASTOSOWANIA KLASYCZNYCH METOD SZTUCZNEJ INTELIGENCJI – SYSTEMÓW EKSPERTOWYCH – W SYSTEMACH OPERACYJNYCH MAŁYCH PRZEDSIĘBIORSTW JAKO PRZEJAW ICH SAMOREGULACJI – CASE STUDY PIEKARNI

Autor

  • Andrzej Letkiewicz Uniwersytet Gdański
  • Kamila Makarowska Uniwersytet Gdański, Wydział Ekonomiczny

DOI:

https://doi.org/10.26881/wg.2025.1.08

Słowa kluczowe:

samoregulacja, systemy produkcyjne, sztuczna inteligencja

Abstrakt

Cel. Dla małych podmiotów istotą samoregulacji staje się umiejętność kompensacji niesprawności lub poszukiwanie rozwiązań o wyższej sprawności funkcjonowania w ramach systemu operacyjnego, odpowiedzialnego za budowanie zasad trwałości i efektywności wytwarzania produktu lub świadczenia usługi. W dobie powszechnej informatyzacji, komputeryzacji, automatyzacji procesów gromadzenia i przetwarzania informacji jednym z największych wyzwań samoregulacyjnych jawi się wykorzystanie sztucznej inteligencji w procesach gospodarowania. Zatem celem artykułu jest ukazanie możliwości zastosowania i korzyści wynikających z „zaprzęgnięcia” sztucznej inteligencji w procesy operacyjne małego przedsiębiorstwa - piekarni.

Metoda. Zastosowaną metodą jest metoda case study.

Wyniki. W analizowanym przypadku system ekspertowy, odzwierciedlający harmonogram produkcyjny oparty na sekwencji wykonywanych operacji, reaguje na powstałe zakłócenia, wyznaczając nowy harmonogram produkcyjny. Umożliwia to powrót systemu do pracy według wcześniejszego planu produkcyjnego, przy możliwie najmniejszym opóźnieniu w realizacji zadań.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Aggarwal, C.C. (2023). Neural Networks and Deep Learning. Cham: Springer.

Armstrong, M. (1992). Zarządzanie zasobami ludzkimi – strategia i działania. Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.

Badura, D. (2015). Zastosowanie metod sztucznej inteligencji w logistyce. W K. Kowalska & K. Sobczak (red.), Aspekty logistyczne w biznesie, Dąbrowa Górnicza: Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej.

Banaszak, Z., Kłos, S., & Mleczko, J. (2011). Zintegrowane systemy zarządzania. Warszawa: PWE.

Czermiński, A., Czerska, M., Nogalski, B., Rutka, R., Apanowicz, J. (2001). Zarządzanie organizacjami. Toruń: Dom Organizatora.

Grześ-Bukłaho J. (2022) Elastyczność jako atrybut współczesnej organizacji, Białystok, Oficyna Wydawnicza Politechnki Białostockiej.

Kaplan, J. (2025). Generatywna AI. Wszystko, co warto wiedzieć. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kiesielnicki, J., Zadrożny, J., & Fabisiak, S. (2022). Artificial intelligence as a tool supporting organizational entrepreneurship – theoretical problems and case analysis. Problemy Zarządzania (Management Issues), 20(1), 132.

Knosala, R. (2024). Inżynieria zarządzania. Cyfryzacja produkcji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Knosala, R., & Zespół. (2002). Zastosowania metod sztucznej inteligencji w inżynierii produkcji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowo-Techniczne.

Kurp, F. (2023). Sztuczna inteligencja od podstaw. Gliwice: Helion.

Letkiewicz, A. (2013). Samoregulacja w symetryzacji systemów przedsiębiorstw. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Majecka, B., Letkiewicz, A. (2020). Samoregulacyjne kształtowanie zachowań rynkowych przedsiębiorstw. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Perechuda, K. (2000). Zarządzanie przedsiębiorstwem przyszłości. Koncepcja, modele, metody. Warszawa: PLACET.

Owoc, M. L. (red.). (2006). Elementy systemów ekspertowych. Część I: Sztuczna inteligencja i systemy ekspertowe. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego.

Przegalińska, A., Jemielniak, D. (2023). AI w strategii: rewolucja sztucznej inteligencji w zarządzaniu. Warszawa: MT Biznes.

Rostek, K., Knopik, L. (2023). Systemy wspomagania decyzji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Strużycki, M. (red.). (2002). Zarządzanie przedsiębiorstwem. Warszawa: Difin.

Świetlik, W. (2004). Organizacja przedsiębiorstwa. Warszawa: Wyższa Szkoła Ekonomiczna.

Trajer, J., Paszek, A., & Iwan, S. (2012). Zarządzanie wiedzą. Warszawa: PWE.Knosala, R. (2007). Komputerowe wspomaganie zarządzania przedsiębiorstwem. Nowe metody i systemy. Warszawa: PWE.

Weber, W., Zwingmann, T. (2025). Analityka rozszerzona. Automatyzacja i sztuczna inteligencja w podejmowaniu decyzji. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Wild, R. (1992). Essentials of production and operations management. London: Cassell.

Wordliczek, Ł. (2020). Wykorzystanie sztucznych sieci neuronowych w badaniach politologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kolasińska-Morawska, K., Morawski, P. (red.). (2017). Agile Commerce – technologie przyszłości. Przedsiębiorczość i Zarzązanie, 18(4.2), 373-384.

Zawadzka, L. (2010). Inteligentne systemy produkcyjne. Ewolucja i problemy organizacji projektów informatycznych. Gdańsk: Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej.

Pobrania

Opublikowane

2025-06-30

Jak cytować

Letkiewicz, A., & Makarowska, K. (2025). MOŻLIWOŚCI ZASTOSOWANIA KLASYCZNYCH METOD SZTUCZNEJ INTELIGENCJI – SYSTEMÓW EKSPERTOWYCH – W SYSTEMACH OPERACYJNYCH MAŁYCH PRZEDSIĘBIORSTW JAKO PRZEJAW ICH SAMOREGULACJI – CASE STUDY PIEKARNI. Współczesna Gospodarka, 19(1 (43). https://doi.org/10.26881/wg.2025.1.08