MAAS JAKO KATALIZATOR TRANSFORMACJI MOBILNOŚCI MIEJSKIEJ W EUROPIE ŚRODKOWO-WSCHODNIEJ: PERSPEKTYWA WDROŻENIA KONCEPCJI MAAS W POLSCE NA PRZYKŁADZIE OBSZARU METROPOLITALNEGO GDAŃSK-GDYNIA-SOPOT

Autor

  • Patryk Wierzbowski Uniwersytet Gdański, Wydział Ekonomiczny

Słowa kluczowe:

mobilność miejska, integracja multimodalna, Mobility-as-a-Service, mobilność współdzielona, cyfryzacja transportu

Abstrakt

Cel. Celem artykułu jest identyfikacja uwarunkowań wdrażania koncepcji Mobility-as-a-Service (MaaS) w Europie Środkowo-Wschodniej na przykładzie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS). Miasta postsocjalistyczne cechuje dominacja transportu indywidualnego, niska jakość usług transportu publicznego oraz ograniczona integracja multimodalna. MaaS przedstawiono jako potencjalny katalizator transformacji mobilności miejskiej. Zastosowanie koncepcji może doprowadzić do redukcji kongestii, emisji CO2, wzrostu cyfryzacji, integracji taryf, poprawy jakości usług transportowych, ułatwienia dostępu do transportu współdzielonego i upowszechnienia rozwiązań mikromobilności.

Metoda. Wykorzystano krytyczną analizę literatury przedmiotu oraz jakościową analizę treści dokumentów strategicznych i planistycznych. Wykorzystano także metodę studium przypadku wdrożenia MaaS w OMGGS, dzięki czemu określono trzy horyzonty czasowe dla implementacji koncepcji.

Wyniki. Na podstawie przeprowadzonej analizy stwierdzono, że OMGGS cechuje się dużym potencjałem do wdrożenia MaaS. Wskazano kluczowe kroki, prowadzące do wdrożenia MaaS w ramach horyzontu: krótkoterminowego (1-3 lata), obejmującego rozwój systemu FALA i integrację środków transportu, średniookresowego (3-5 lat), wymagającego integrację oferty i taryfy, oraz rozbudowę infrastruktury przesiadkowej, długoterminowego (5-10 lat) z pełną cyfryzacją oraz integracją. Przedstawione horyzonty stanowią mapę drogową postępowania dla władz samorządowych, wytyczającą etapy wdrożenia MaaS, pozwalające na transformację mobilności miejskiej OMGGS, poprawiając jej jakość oraz efektywność.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Abduljabbar, R. L., Liyanage, S., & Dia, H. (2022). A systematic review of the impacts of the coronavirus crisis on urban transport: Key lessons learned and prospects for future cities. Cities, 127. https://doi.org/10.1016/j.cities.2022.103770

Alyavina, E., Nikitas, A., & Tchouamou Njoya, E. (2020). Mobility as a service and sustainable travel behaviour: A thematic analysis study. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 73, 362–381. https://doi.org/10.1016/j.trf.2020.07.004

Anthony, B. (2023). Data enabling digital ecosystem for sustainable shared electric mobility-as-a-service in smart cities-an innovative business model perspective. Research in Transportation Business and Management, 51. https://doi.org/10.1016/j.rtbm.2023.101043

Baharein, K., & Noor, M. (2008). Case Study: A Strategic Research Methodology. American Journal of Applied Sciences, 5(11), 1602–1604.

Barnfield, A., & Plyushteva, A. (2016). Cycling in the post-socialist city: On travelling by bicycle in Sofia, Bulgaria. Urban Studies, 53(9), 1822–1835. https://doi.org/10.1177/0042098015586536

Barreto, L., Amaral, A., & Baltazar, S. (2018). Urban Mobility Digitalization: Towards Mobility as a Service (MaaS). 2018 International Conference on Intelligent Systems (IS), 850–855. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:148574402

Bertolini, L. (2023). The next 30 years: planning cities beyond mobility? European Planning Studies, 31(11), 2354–2367. https://doi.org/10.1080/09654313.2023.2217855

Biuro Planowania Regionalnego, P. (2016). Plan zagospodarowania przestrzennego Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot 2030.

Borén, T., Grzyś, P., & Young, C. (2020). Intra-urban connectedness, policy mobilities and creative city-making: national conservatism vs. urban (neo)liberalism. European Urban and Regional Studies, 27(3), 246–258. https://doi.org/10.1177/0969776420913096

Borkowski, P., Jażdżewska-Gutta, M., & Szmelter-Jarosz, A. (2021). Lockdowned: Everyday mobility changes in response to COVID-19. Journal of Transport Geography, 90(102906), 1–13. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2020.102906

Butler, L., Yigitcanlar, T., & Paz, A. (2021). Barriers and risks of Mobility-as-a-Service (MaaS) adoption in cities: A systematic review of the literature. Cities, 109, 103036. https://doi.org/10.1016/J.CITIES.2020.103036

Calderón, F., & Miller, E. J. (2020). A literature review of mobility services: definitions, modelling state-of-the-art, and key considerations for a conceptual modelling framework. Transport Reviews, 40(3), 312–332. https://doi.org/10.1080/01441647.2019.1704916

Castellanos, S., Grant-Muller, S., & Wright, K. (2022). Technology, transport, and the sharing economy: towards a working taxonomy for shared mobility. Transport Reviews, 42(3), 318–336. https://doi.org/10.1080/01441647.2021.1968976

Cavoli, C. (2021). Accelerating sustainable mobility and land-use transitions in rapidly growing cities: Identifying common patterns and enabling factors. Journal of Transport Geography, 94(103093), 1–25. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2021.103093

Chmiel, B., Pawlowska, B., & Szmelter-Jarosz, A. (2023). Mobility-as-a-Service as a Catalyst for Urban Transport Integration in Conditions of Uncertainty. Energies, 16(4). https://doi.org/10.3390/en16041828

Chmiel, B., & Wierzbowski, P. (2025). MOBILITY-AS-A-SERVICE AS A DIRECTION FOR URBAN MOBILITY: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW. Acta Scientiarum Polonorum, Administratio Locorum, 24(1), 23–38. https://doi.org/10.31648/aspal.10660

Chmiel, B., Żukowska, S., & Połom, M. (2024). Development of public transport in rural areas in Poland: the example of the Slupsk district. Transport Problems, 19(1), 185–198. https://doi.org/10.20858/tp.2024.19.1.15

Cisterna, C., Giorgione, G., & Viti, F. (2021). Explorative analysis of potential MaaS customers: An agent-based scenario. Procedia Computer Science, 184, 629–634. https://doi.org/10.1016/j.procs.2021.03.078

Decker, B., Hećimović, H., & Wołek, M. (2012). Sustainable Urban Mobility Planning in Central Eastern Europe: Case Examples from Poland and Croatia. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 48, 2748–2757. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.1244

Delponte, I., & Costa, V. (2022). Metropolitan MaaS and DRT Schemes: Are They Paving the Way Towards a More Inclusive and Resilient Urban Environment? In Studies in Health Technology and Informatics (Vol. 297, pp. 304–311). https://doi.org/10.3233/SHTI220853

DS Consulting sp. z o.o., A2P2 Architecture & Planning, & Stowarzyszenie OMGGS. (2023). Strategia Rozwoju Ponadlokalnego OMGGS do 2030.

Esztergár-Kiss, D., Kerényi, T., Mátrai, T., & Aba, A. (2020). Exploring the MaaS market with systematic analysis. European Transport Research Review, 12(1), 1–16. https://doi.org/10.1186/s12544-020-00465-z

Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej. (2015). Strategia Transportu i Mobilności OMGGS do roku 2030.

Giesecke, R., Surakka, T., & Hakonen, M. (2016). Conceptualising Mobility as a Service. A User Centric View on Key Issues of Mobility Services. 2016 11th International Conference on Ecological Vehicles and Renewable Energies, EVER 2016, 1–12. https://doi.org/10.1109/EVER.2016.7476443

González-Sánchez, G., Maeso-González, E., López, E., & Aguiar, I. (2024). Exploring determining factors of MaaS app use and its potential effects on mobility behavior: Keys to gender-sensitive planning and management. Transport Policy, 158, 175–195. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2024.09.022

Karlsson, I. C. M., Mukhtar-Landgren, D., Smith, G., Koglin, T., Kronsell, A., Lund, E., Sarasini, S., & Sochor, J. (2020). Development and implementation of Mobility-as-a-Service – A qualitative study of barriers and enabling factors. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 131, 283–295. https://doi.org/10.1016/j.tra.2019.09.028

König, D., Karlsson, M. A., Sochor, J., Sochor, A., Eckhardt, J., & Aapaoja, A. (2016). Business and operator models for MaaS: MAASiFiE Deliverable Nr 3. http://www.vtt.fi/sites/maasifie/PublishingImages/results/cedr_mobility_MAASiFiE_deliverable_3_revised_final.pdf

Lopes, M., & Dias, A. M. (2022). Changing perspectives in times of crisis. The impact of COVID-19 on territorial accessibility. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 158, 285–301. https://doi.org/10.1016/j.tra.2022.03.006

Maretić, B., & Abramović, B. (2021). The Spatial Reorganization of an Integration Transport Point: A Case Study of the City of Šibenik. Transport Problems, 16(4), 15–22. https://doi.org/10.21307/TP-2021-056

Masoumi, H., Mehriar, M., & Nosal-Hoy, K. (2024). Logit and Probit Models Explaining Mode Choice and Frequency of Public Transit Ridership among University Students in Krakow, Poland. Urban Science, 8(3), 113. https://doi.org/10.3390/urbansci8030113

Mladenovič, L., Plevnik, A., & Rye, T. (2022). Implementing national support programmes for sustainable urban mobility plans in a multilevel governance context. Case Studies on Transport Policy, 10, 1686–1694. https://doi.org/10.1016/j.cstp.2022.06.007

Mróz-Jagiełło, A., & Wolanin, A. (2013). Metoda analizy i krytyki dokumentów w naukach o bezpieczeństwie. Obronność - Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii Obrony Narodowej, 2(6), 109–118. http://www.naukowy.pl/encyklopedia/Nauki_o_obronno%C5%9Bci#.

Okraszewska, R., Romanowska, A., Wołek, M., Oskarbski, J., Birr, K., & Jamroz, K. (2018). Integration of a Multilevel Transport System Model into Sustainable Urban Mobility Planning. Sustainability (Switzerland), 10(479), 1–20. https://doi.org/10.3390/su10020479

Porru, S., Misso, F. E., Pani, F. E., & Repetto, C. (2020). Smart mobility and public transport: Opportunities and challenges in rural and urban areas. In Journal of Traffic and Transportation Engineering (English Edition) (Vol. 7, Issue 1, pp. 88–97). Chang’an University. https://doi.org/10.1016/j.jtte.2019.10.002

Schweizer, J., & Rupi, F. (2014). Performance Evaluation of Extreme Bicycle Scenarios. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 111, 508–517. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.084

Settey, T., Gnap, J., & Beňová, D. (2019). Examining the impact of the deployment of low emission zones in Europe on the technological readiness of road freight transport. Transportation Research Procedia, 40, 481–488. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2019.07.070

Stauskis, G. (2018). Re-pedestrianising open spaces through optimising mobility in urban landscape: Great importance of the small detail. Landscape Architecture and Art, 13, 56–63. https://doi.org/10.22616/J.LANDARCHART.2018.13.06

Stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, A2P2 architecture&planning, Zespół Doradców Gospodarczych TOR Sp. z. o.o., & Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej. (2022). SUMP OMGGS Raport diagnostyczno-strategiczny. www.fril.org.pl

Stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, A2P2 architecture&planning, Zespół Doradców Gospodarczych TOR Sp. z. o.o., & Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej. (2023). SUMP OMGGS Prognoza oddziaływania na środowisko Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. www.a2p2.pl

Suchanek, M., Jagiełło, A., & Suchanek, J. (2021). Substitutability and complementarity of municipal electric bike sharing systems against other forms of urban transport. Applied Sciences (Switzerland), 11(15). https://doi.org/10.3390/app11156702

Suchanek, M., & Szmelter-Jarosz, A. (2019). Environmental aspects of generation Y’s sustainable mobility. Sustainability (Switzerland), 11(3204), 1–13. https://doi.org/10.3390/su11113204

Sydorów, M., Chmiel, B., & Żukowska, S. (2023). Wyzwania zrównoważonej mobilności miejskiej na tle polityki miejskiej Unii Europejskiej: wybrane przykłady. Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG, 26(1), 9–21. https://doi.org/10.4467/2543859xpkg.23.001.17398

Thombre, A., & Agarwal, A. (2021). A paradigm shift in urban mobility: Policy insights from travel before and after COVID-19 to seize the opportunity. Transport Policy, 110, 335–353. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2021.06.010

Transport Committee. (2018). Mobility as a Service, Eight Report Session 2017-19. www.parliament.uk/transcom

Tsavachidis, M., & Petit, Y. Le. (2022). Re-shaping urban mobility – Key to Europe´ s green transition. Journal of Urban Mobility, 2. https://doi.org/10.1016/j.urbmob.2022.100014

Wolnowska, A. E., & Kasyk, L. (2022). Transport Preferences of City Residents in the Context of Urban Mobility and Sustainable Development. Energies, 15(15). https://doi.org/10.3390/en15155692

Wong, Y. Z., Hensher, D. A., & Mulley, C. (2020). Mobility as a service (MaaS): Charting a future context. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 131, 5–19. https://doi.org/10.1016/j.tra.2019.09.030

Xi, H., Tang, Y., Waller, S. T., & Shalaby, A. (2023). Modeling, equilibrium, and demand management for mobility and delivery services in Mobility-as-a-Service ecosystems. Computer-Aided Civil and Infrastructure Engineering, 38(11), 1403–1423. https://doi.org/10.1111/mice.12958

Zespół Biura OMGGS. (2022). Sprawozdanie z działalności OMGGS 2022.

Zespół Biura OMGGS. (2023). Sprawozdanie z działalności OMGGS 2023.

Pobrania

Opublikowane

2025-12-19

Jak cytować

Wierzbowski, P. (2025). MAAS JAKO KATALIZATOR TRANSFORMACJI MOBILNOŚCI MIEJSKIEJ W EUROPIE ŚRODKOWO-WSCHODNIEJ: PERSPEKTYWA WDROŻENIA KONCEPCJI MAAS W POLSCE NA PRZYKŁADZIE OBSZARU METROPOLITALNEGO GDAŃSK-GDYNIA-SOPOT. Współczesna Gospodarka, 19(2 (44). Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/wg/article/view/11909