KORZYŚCI VS. KOSZTY POSIADANIA FLOTY POD BANDERĄ NARODOWĄ
DOI:
https://doi.org/10.26881/wg.2025.1/S.04Słowa kluczowe:
transport morski, polska żegluga morska, banderaAbstrakt
Cel. W raporcie The future of European competitiveness Mario Draghi podkreślił kluczową, dla rozwoju gospodarczego i zapewniania bezpieczeństwa Unii Europejskiej, rolę transportu morskiego. Tymczasem flota pod unijnymi banderami, w tym polską, systematycznie się zmniejsza. Celem badań, których wyniki przedstawiono w artykule, była ocena świadomości społeczeństwa na temat znaczenia floty pod narodową banderą oraz stopnia akceptacji potencjalnej pomocy publicznej dla przedsiębiorstw żeglugowych.
Metoda. Badania przeprowadzono na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 1001 respondentów metodą ankietową (CAWI). Ze względu na brak obecności tematyki floty morskiej w mediach, ankietę poprzedzono wprowadzeniem informacyjnym o stanie polskiej floty, skutkach jej braku oraz potencjalnych działaniach wspierających powrót statków pod polską banderę. Do prezentacji, analizy i interpretacji uzyskanych wyników wykorzystano deferencjał semantyczny.
Wyniki. Respondenci deklarujący specjalistyczną wiedzę częściej podkreślali prestiż jaki wiąże się z posiadaniem floty narodowej i byli bardziej skłonni akceptować pomoc państwa wspierającą sektor żeglugi morskiej. Konieczność pomocy państwa dla żeglugi morskiej zauważyło starsze pokolenie respondentów oraz osoby lepiej wykształcone, bardziej świadome, prawdopodobnie, globalnych współzależności gospodarczych. Wyniki wskazują na potrzebę edukacji społeczeństwa i aktywniejszą politykę państwa sprzyjającą rozwojowi floty pod polską banderą.
Downloads
Bibliografia
COM (1989). A Future for the Community Shipping Industry: Measures to Improve the Op-erating Conditions of Community Shipping, JO C/1989/263/15.
COM (1997). Community Guidelines on state aid to maritime transport, JO C 205/5 1997.
Draghi M. (2024a). The future of European competitiveness. Part A | A competitiveness strategy for Europe, pozyskano z: https://commission.europa.eu/topics/eu-competitiveness/draghi-report_en (20.12.2024).
Draghi M. (2024b). The future of European competitiveness. Part B | In-depth analysis and recommendations, pozyskano z: https://commission.europa.eu/topics/eu-competitiveness/draghi-report_en (20.12.2024).
Drewry Maritime Research (2024). Manning Review. Annual Review & Forecast 2024/ 2025, Drewry Shipping Consultants Limited, London.
ECSA (2022). The Economic Value of the EU Shipping Industry, 2020, pozyskano z: https://safety4sea.com/wp-content/uploads/2020/12/Oxford-Economics-The-Economic-Value-of-EU-Shipping-2020_12.pdf, (10.01.2025).
ECSA (2024). Priorities 2024-2029. European shipping towards 2030, Brussels, ECSA.
GUS, Rocznik Gospodarki Morskiej, różne roczniki.
KOM (2004). Komunikat Komisji przedstawiający wytyczne Wspólnoty w sprawie pomocy publicznej dla transportu morskiego, JO C 013, 17/01/2004 P. 0003 – 0012.
KOM (2009). Komunikat Komisji przedstawiający wytyczne w sprawie pomocy państwa na rzecz podmiotów zarządzających statkami, (2009/C 132/06).
KOM (2017). Uaktualniający załącznik do komunikatu Komisji C(2004) 43 – Wytyczne Wspólnoty w sprawie pomocy publicznej dla transportu morskiego, (2017/C 120/03).
Lloyd’s Register, World Fleet Statistics, różne roczniki.
Międzyresortowy Zespół do spraw Polityki Morskiej Rzeczypospolitej Polskiej (2015). Poli-tyka morska Rzeczypospolitej Polskiej do roku 2020 (z perspektywą do 2030 roku), War-szawa, Międzyresortowy Zespół do spraw Polityki Morskiej RP.
Oficjalna strona Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (2019). NRR z udziałem Prezydenta RP o gospodarce morskiej i polskiej banderze, pozyskano z: https://www.prezydent.pl/aktualnosci/narodowa-rada-rozwoju/aktualnosci/nrr-z-udzialem-prezydenta-rp-o-gospodarce-morskiej-i-polskiej-banderze,8009 (29.12.2024)
Przywrócić polską banderę (2018). https://tv.portalmorski.pl/filmy/przywrocic-polska-bandere/
TSUE (2019). Wyrok w sprawie C-631/17, Komunikat prasowy nr 58/19, Luksemburg, Try-bunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
UNCTAD, Review od Maritime Transport, różne roczniki.
UNCTADStat (2025). Merchant fleet, pozyskano z: https://unctadstat.unctad.org/datacentre/dataviewer/US.MerchantFleet (20.01.2025).