Zrównoważony rozwój gospodarczy regionów UE wspierany przez dynamicznie modelowany systemy logistyczno-transportowy

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/wg.2018.1.02

Słowa kluczowe:

branże wiodące regionu, inteligentne specjalizacje regionu, regionalny system logistyczno-transportowy

Abstrakt

Celem opracowania jest wskazanie rozwiązań dla dedykowanego systemu logistyczno- transportowego usprawniającego przewóz towarów w branży motoryzacyjnej. Innowacyjne rozwiązania leżą w gestii władz regionu, potrzebę ich wdrożenie można zawrzeć w Strategii Rozwoju Transportu Województwa rozważając ich zgodność z Koncepcją Przestrzennego Zagospodarowania Kraju i Krajową Strategią Rozwoju Regionalnego. Podjęcie dedykowanych (wiodącej branży regionu) przedsięwzięć infrastrukturalnych i organizacyjnych, może przyczynić się do rozwoju gospodarczego regionu, ale to zależne będzie od możliwości organizacyjnych oraz pozyskania odpowiednich funduszy. Warto na początek zbadać czy w opinii regionalnych przedsiębiorców proponowane rozwiązania są pożądane. W artykule pokazano wyniki takich badań, potwierdzając hipotezę, że przedsiębiorcy wiodącej w regionie Śląska branży motoryzacyjnej oczekują dedykowanych rozwiązań w regionalnej sieci logistyczno-transportowej.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Pawłowska (2015). Infrastruktura transportu a konkurencyjność regionów w Unii Europejskie, Gdański: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Bostel N., Dejax P., Lu Z. (2005). The Design, Planning, and Optimization of Reverse Logistics Networks. Logistics Systems: Design and Optimization, Springer US, 171.

Grzelakowski A. (2012) Rynki transportowe i ich racjonalizacja jako efekt zrównoważonego rozwoju transportu i logistyki (cz. 2), Logistyka, nr 3/2012.

Jacyna I. (2011). Metoda projektowania sieci logistycznych dla przedsiębiorstw produkcyjnych, Rozprawa doktorska, Warszawa, OWPW.

Jacyna-Gołda I. (2013). Rola obiektów magazynowych w obsłudze logistycznej przedsiębiorstw. [w:] Semanov I.N., Wiktorowska-Jasik A. (red.): Transport w regionie Pomorza Zachodniego. Szczecin: Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie.

Jacyna M. (red.), Merkisz-Guranowska A., Jacyna-Gołda I., Kłodawski M., Jachimowski R. (2014). Kształtowanie systemów w wybranych obszarach transportu i logistyki , Warszawa: OWPW.

Jacyna M. (2009). Modelowanie i ocena systemów transportowych. Warszawa: OWPW.

Jacyna M. (2004). Modelowanie obsługi transportowo-transportowo-logistycznej w hierarchicznym systemie dystrybucji. Konf. Naukowa – Teoria i praktyka modelowania systemów logistycznych. Koszalin 27-28 maja 2004.

Mindur L. (2000). Metodyka lokalizacji i kształtowania centrów logistycznych w Polsce,Warszawa: Kolejowa Oficyna Wydawnicza.

Malmberg A., Maskell P. (2006), Localized learning revisited, Growth and Change, 37 (1), 1-18.

Stawiarska E. (2014). Development of the euroregion through the improvement of the cross-border logistics flows, Żylina: Grada Publising.

Burniewicz J. (1996). Centra logistyczne – brakujące ogniwa polskiego systemu transportowego. Przegląd Komunikacyjny, nr 7-8, Wrocław: Politechnika Wrocławska.

Grzelakowski A., Rynki transportowe i ich racjonalizacja jako efekt zrównoważonego rozwoju transportu i logistyki (cz. 2), Logistyka, nr 3/2012.

Wasiak M.: Praktyczne aspekty zastosowania sieciowej metody lokalizacji obiektów, Logistyka, Nr 4 (Lipiec-Sierpień), 2010, artykuł na CD.

Koordynacji Polityki Strukturalnej, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, www.mrr.gov.pl (12.09.2016).

Strategia rozwoju systemu transportu województwa śląskiego, Sejmik Województwa Śląskiego, https://www.slaskie.pl/zalaczniki/2014/04/15/1397566654/1397566791.pdf (08.09.2017).

Pobrania

Opublikowane

2018-04-18

Jak cytować

Stawiarska, E. (2018). Zrównoważony rozwój gospodarczy regionów UE wspierany przez dynamicznie modelowany systemy logistyczno-transportowy. Współczesna Gospodarka, 9(1 (28), 11–22. https://doi.org/10.26881/wg.2018.1.02