Zastosowanie informacji zwrotnej jako narzędzia motywacji pracowników na przykładzie banków

Autor

  • Renata Leśniak Uniwersytet Gdański, Wydział Ekonomiczny

DOI:

https://doi.org/10.26881/wg.2018.1.04

Słowa kluczowe:

feedback, informacja zwrotna, oceny pracownicze, motywacja

Abstrakt

Cel: Koncentracja współczesnych banków na wynikach sprzedażowych i efektywności działania sprawia, iż istotne stają się umiejętności menadżerów, związane z motywowaniem podwładnych. Jednym z elementów, mogących pozytywnie wpływać na poziom motywacji pracownika jest, odpowiednio stosowana, informacja zwrotna na temat jego pracy.

Metoda: Publikacja przedstawia wyniki wywiadu, którego uczestnikami byli menadżerowie zatrudnieni w kilku polskich bankach. Każdemu z nich zadane zostały te same, zebrane w kwestionariuszu ankietowym, pytania. Najważniejszym celem badania było ustalenie, jak szefowie korzystają z narzędzia, jakim jest feedback, jak dobrze – teoretycznie i praktycznie – są do tego procesu przygotowani, jak oceniają przydatność tegoż instrumentu. Poruszana problematyka wypływa z upowszechnianego w bankach zwyczaju regularnych ocen pracowniczych oraz systematycznego monitorowania wyników pracy podwładnych.

Wyniki: Okazuje się, że regularnemu stosowaniu informacji zwrotnej przeszkadza szereg różnych obowiązków menadżerskich, niska i mało usystematyzowana znajomość jej technik, a także narosłe wokół feedbacku uprzedzenia. Pomimo to, narzędzie jest oceniane jako przydatne w motywowaniu, szczególnie, jeśli menadżer stosuje je często, regularnie i w sposób indywidualnie dobrany do danego pracownika.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Armstrong M., Taylor S. (2016). Zarządzanie zasobami ludzkimi, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.

Czerska M. (2003). Zmiana kulturowa w organizacji. Wyzwanie dla współczesnego menadżera, Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Downes J., Goodman J. (1990). Finance and Investment Handbook, New York: Barron’s.

Gorczynska A. (2008). Międzynarodowa ekspansja przedsiębiorstw. W poszukiwaniu źródeł wzrostu wartości rynkowej, Warszawa: CeDeWu Sp. z o.o.

Gostomski E. (2010), Bankowość międzynarodowa, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Góralczyk – Przychocka M. (2014). Sztuka dialogu (1). Rodzaje informacji zwrotnej w organizacji. Personel i Zarządzanie, Nr 12/2014.

Korach R. (2009). Nagroda i kara. Profesjonalna ocena pracownika, Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Levitt T. (1983). After the Sale is Over, Harvard Business Review, No 9-10.

Lobene E. V., Pond A. W., Samuel B. (2015). A Multi – Source Investigation of Psychological Predisposition and Contextual Triggers, Journal of Psychology, Vol. 149, Issue 7.

Markham E., Smith S. I., Jannice W. (2017). A review, analysis and extension of peer-leader feedback agreement: Contrasting group aggregate agreement vs. Self-other agreement using entity analytics and visualisation, Leadership Quarterly, 2, Vol. 28, Issue 1.

McGee R., Rennie A. (2011). Budowanie zaangażowania pracowników. Zestaw narzędzi, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.

Oleksyn T. (2017). Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.

Pietrzak J. (2013). Czynniki przewagi konkurencyjnej na rynku bankowych usług detalicznych, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Pocztowski A. (1998). Zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków: Wydawnictwo Antykwa.

Porter M. E. (1985). Competitive advantage. Creating and sustaining superior performance, New York: The Free Press.

Purgal – Popiela J. (2016). Pomiar i ocena w zarządzaniu talentami. W: Pocztowski A. (red.) Zarządzanie talentami w organizacji, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.

Rzycka O. (2015). Menedżer coachem. Jak rozmawiać, by osiągnąć rezultaty, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.

Sidor – Rządkowska M. (2016). Kształtowanie nowoczesnych systemów ocen pracowników, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.

Solarz J. (2001). Uwarunkowania współczesnej bankowości. W: Oręziak L. i Pietrzak B.(red.) Bankowość na świecie i w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo Olympus.

Stankiewicz M. J. (2005). Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, Toruń: Wydawnictwo „Dom Organizatora”.

Ściborek Z. (2010). Zarządzanie zasobami ludzkimi, Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Terelak J. F. (1999). Psychologia menedżera, Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Young S. F., Steelman L. A. (2014). The role of feedback in supervisor and workgroup identification, Personnel Review, vol. 43, Issue 2.

Zając C. (2007). Zarządzanie zasobami ludzkimi, Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej.

Zenger J., Folkman J. (2017). Why do so many managers avoid giving praise, Harvard Business Review, 02 May.

Pobrania

Opublikowane

2018-04-18

Jak cytować

Leśniak, R. (2018). Zastosowanie informacji zwrotnej jako narzędzia motywacji pracowników na przykładzie banków. Współczesna Gospodarka, 9(1 (28), 35–49. https://doi.org/10.26881/wg.2018.1.04