Uwarunkowania rozwoju klastrów turystycznych w Polsce

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/wg.2018.1.05

Słowa kluczowe:

klastry turystyczne, turystyka, sieciowanie

Abstrakt

Cel. Dokonanie analizy uwarunkowań rozwoju klastrów turystycznych w Polsce na podstawie istniejących inicjatyw klastrowych oraz naświetlenie czynników sprzyjających i zobrazowanie barier rozwojowych dzisiejszego klasteringu.

Metoda. Badania literaturowe przedmiotu, dane statystyczne oraz badania własne - ankietowe. Zastosowano metodykę tabelaryczno-liczbową oraz analizę porównawczą.

Wyniki. W toku pracy przeprowadzono badania literaturowe i empiryczne związane z klasteringiem jako zjawiskiem innowacyjności w gospodarce oraz jego oddziaływaniem na polskie podmioty gospodarcze, gremia naukowe oraz samorządy. Powyższe studia pozwoliły na dogłębne przeprowadzenie analizy tematu w zakresie uwarunkowań rozwojowych klastrów, a tym samym zrealizowanie celu pracy.

Idea klasteringu znana jest na świecie od wielu lat. W Polsce koncepcja klastra jest nadal pojęciem dość nowym, chociaż wzmianki na ten temat pojawiały się już pod koniec lat 90. ubiegłego wieku. Celem pracy było dokonanie analizy uwarunkowań rozwoju klastrów turystycznych w Polsce na podstawie istniejących inicjatyw klastrowych oraz naświetlenie czynników sprzyjających i zobrazowanie barier rozwojowych dzisiejszego klasteringu. W toku pracy przeprowadzono badania literaturowe i empiryczne związane z klasteringiem, jako zjawiskiem innowacyjności w gospodarce oraz jego oddziaływaniem na polskie podmioty gospodarcze, gremia naukowe oraz samorządy. Powyższe studia pozwoliły na dogłębne przeprowadzenie analizy tematu w zakresie uwarunkowań rozwojowych klastrów, a tym samym zrealizowanie celu pracy. Niniejszy artykuł jest oryginalny ze względu na zastosowanie stosunkowo nowego podejścia do sektora turystycznego, w którym podejście to nie było szerzej wykorzystywane.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Alejziak W., 1999, Turystyka w obliczu wyzwań XXI wieku, Albis, Kraków.

Balińska A., Sieczko A,. Zawadka J., 2014, Turystyka – wybrane zagadnienia, Difin, Warszawa.

Brodnicki T., Kuczewska J., 2012, Klastry i polityka klastrowa w Polsce / Konkurencyjność przedsiębiorstw sektorów i regionów, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk. Dyrda -Maciałek S. 2010, Badanie marketingowych uwarunkowań funkcjonowania klastrów turystycznych, Politechnika Śląska, Zabrze.

Fernando I.N., Long W., 2012, New Conceptual Model on Cluster Cempetitiveness: A New Paradigm for Tourism?, International Journal of Business and Management.

Gołembski G.,2002, Kompendium wiedzy o turystyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Hołub-Iwan J., Małachowska M., 2008, Rozwój klastrów w Polsce. Raport z badań, Szczecińska Fundacja Talent-Promocja-Postęp, Szczecin.

Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., 2005, Produkt turystyczny, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Kaprowski W., 2004, Geografia turystyczna, DrukTur, Warszawa.

Kurek W., 2007, Turystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kotler P., 1994, Marketing, analiza, planowanie, wdrażanie, kontrola. Prentice – Hall International Inc., Gebethner i S-ka, Warszawa.

Middleton V.T.C., 1996, Marketing w turystyce, Polska Agencja Promocji Turystyki, Warszawa.

Ministerstwo Gospodarki – Departament Rozwoju Gospodarki 2010, Kierunki i polityka rozwoju klastrów w Polsce, Warszawa.

Ministerstwo Sportu i Turystyki - Charakterystyka krajowych i zagranicznych podróży mieszkańców Polski, Dokument rządowy przyjęty przez Radę Ministrów w 2016r. Warszawa.

Podleśna – Dudicz K., 2009, Podstawy Turystyki, AlmaMer, Warszawa.

Porter M.E., 1990, The Competitive Advantage of Nations , Macmillan Press, Hampshire and London.

Stasiak A., 2005, Strategie rozwoju produktu turystycznego obszaru, [w:] Polityka turystycz na, red. A.Panasiuk ,Wydawnictwo Fundacji na rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin-Kopenhaga.

Stasiak A., 2007, Klaster turystyczny - nowe wyzwanie dla ROT-ów i LOT-ów?, WSTiH, Łódź. Staszewska J., 2009, Klaster perspektywą dla przedsiębiorców na polskim rynku turystycz nym, Difin, Warszawa.

Solvell Ö., Lindqvist G., Ketels C., 2012, Cluster Initiative Greenbook 2,0, Bromma tryck AB, Stockholm. Wodejko S., 1997, Ekonomiczne zagadnienia turystyki, Prywatna Wyższa Szkoła Handlowa, Warszawa.

Zdon-Korzeniowska M., Rachwał T., 2011, Turystyka w warunkach światowego kryzysu gospodarczego, Prace Komisji Geografii Przemysłu, Nr 18.

Żakowiecki J., 2015, Strategia rozwoju klastra turystycznego, Wyższa Szkoła Bankowa, Toruń.

Raporty instytucji:

Ministerstwo Gospodarki, 2002, Dziennik Ustaw RP. Ministerstwo Gospodarki RP.

Ministerstwo Sportu i Turystyki, 2016, Turystyka w Polsce 2016, MSiT RP.

Źródła internetowe:

http://www.beskidzka5.pl (10.05.2017).

http://www.klaster.mazury.pl (15.10. 2016).

http://www.pi.gov.pl (15.12.2015).

Pobrania

Opublikowane

2018-04-18

Jak cytować

Markiewicz, M. (2018). Uwarunkowania rozwoju klastrów turystycznych w Polsce. Współczesna Gospodarka, 9(1 (28), 51–65. https://doi.org/10.26881/wg.2018.1.05