Licealiści piszą o konsekwencjach podejmowanych decyzji. Analiza wybranych przykładów językowej konceptualizacji wyboru w pracach z matury próbnej

Autor

  • Beata Udzik Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu

DOI:

https://doi.org/10.26881/jsr.2021.16.02

Słowa kluczowe:

język, konceptualizacja, rozprawka, wybór, pisanie

Abstrakt

Tematem artykułu jest analiza materiału badawczego pochodzącego z uczniowskich rozprawek. Autorka rozważa sposób ujawniania się instrumentalnego i formacyjnego charakteru edukacji polonistycznej w wypowiedziach pisemnych uczniów. Analizuje leksykę wykorzystaną we wstępach wypracowań, zwłaszcza słowa kluczowe zadania. Podejmuje próbę odtworzenia językowej konceptualizacji problemu, który rozważali uczniowie na maturze próbnej z języka polskiego na poziomie podstawowym w 2021 r.: wpływ dokonywanych przez człowieka wyborów na jego życie.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Chrząstowska B., Wójtowicz-Stefańska A. (2011), Umiejętności odbioru dzieła sztuki, w: Innowacje i metody. W kręgu teorii i praktyki. Podręcznik akademicki dydaktyki kształcenia polonistycznego, red. M. Kwiatkowska-Ratajczak, Poznań.

Egzamin maturalny. Język polski – poziom podstawowy. Test diagnostyczny, Wypracowanie (2021), https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Probny/2021/EPOP-P2-100-2103.pdf [dostęp: 30.04.2021].

Grabias S. (1994), Język w zachowaniach społecznych, Lublin.

Informator o egzaminie maturalnym z języka polskiego od roku szkolnego 2014/2015, https://www.cke.edu.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Informatory/2015/Jezyk-polski.pdf [dostęp: 23.07.2017].

Ingarden R. (1967), Z teorii dzieła literackiego, w: Problemy teorii literatury, wybór H. Markiewicz, Wrocław.

Kaniewski J. (2007), Koncepcja egzaminu maturalnego a kształcenie polonistyczne. Konstrukcja tematów i kryteria oceniania prac pisemnych na tzw. Nowej Maturze, Poznań.

Kłakówna Z.A. (2016), Język polski. Wykłady z metodyki, Kraków.

Kurczab H. (2012), Z problemów wartości i wartościowania (wybrane zagadnienia), „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Filologiczna. Dydaktyka 7” nr 72.

Mikołajczuk A. (2013), Modele gatunkowe tekstu pisanego przez uczniów na egzaminie maturalnym (w kontekście planowanej modernizacji matury z języka polskiego), „Poradnik Językowy” z. 1.

Nocoń J. (2016), Teksty argumentacyjne w edukacji językowo-komunikacyjnej, w: Szkice o dojrzałości, kulturze i szkole. Prace dedykowane Profesor Halinie Wiśniewskiej, red. M. Karwatowska, L. Tymiakin, Lublin.

Udzik B. (2019), „Rozważ i uzasadnij”. Struktury argumentacyjne w rozprawkach maturalnych (na poziomie podstawowym), Poznań.

Uryga Z. (1996), Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa.

[WSJP PAN] Wielki słownik języka polskiego (online), red. P. Żmigrodzki, https://www.wsjp.pl [dostęp: 28.04.2021].

[WSJP PWN] Wielki słownik języka polskiego (2018), red. Dubisz S., Warszawa.

Warchala J. (2003), Kategoria potoczności w języku, Katowice.

Warchala J. (2013), Uwagi o współczesnej piśmienności, „Konteksty Kultury” t. 10, nr 1–2.

Zinken J. (2004), Punkt widzenia jako kategoria w porównawczym badaniu dyskursów publicznych, w: Punkt widzenia w języku i w kulturze, red. J. Bartmiński, Lublin.

Pobrania

Opublikowane

2021-10-29

Jak cytować

Udzik, B. (2021). Licealiści piszą o konsekwencjach podejmowanych decyzji. Analiza wybranych przykładów językowej konceptualizacji wyboru w pracach z matury próbnej. Język – Szkoła – Religia, 16, 21–30. https://doi.org/10.26881/jsr.2021.16.02

Numer

Dział

W kręgu języka